Przesunięty przez: yaszczi Sro 09 Sty, 2013 |
Usztywnienie przedniego zawieszenia w motocyklach |
Autor |
Wiadomość |
faflak [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 12 Sty, 2013
|
|
|
moze nie maja usztywnienia ale maja blotniki proponuje ci w jakims starszym moto odkrecic blotnik i zlapac za kolo/opone od gory i gwarantuje ze jakis luz bedzie wyczowalny a najbardziej na zakretach |
|
|
|
|
dymny
Model GSa: GS 500E
Wiek: 38 Dołączył: 21 Lut 2012 Pochwał: 32 Posty: 546 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Sob 12 Sty, 2013
|
|
|
komandosek napisał/a: | To jakaś bzdura, nie wiem skąd to przepisałeś.
Coś jak opowieści o tym że ciężarki na końcu kierownicy zapobiegają shimmy. Cała masa motocykli bez USD nie ma żadnego "usztywnienia" na środku lag. |
Może wpływ ciężarków na shime to za dużo, ale wpływ ciężarków a w zasadzie masy na drgania własne kierownicy wywołane siłami sprężystymi np. wibracje od silnika, może już być zauważalny.
komandosek napisał/a: |
odnośnie linku który wrzuciłeś - ten bajer ma ograniczyć kręcenie się goleni (bo każde lagi niezależnie czy USD czy nie kręcą się wzdłuż własnej osi). Nie ma to za wiele wspólnego z wyginaniem się lag.
Pozdrawiam |
Brawo mimo wczesnej pory chyba mnie zrozumiałeś.
To potocznie nazwane "usztywnienie" polega w głównej mierze na zwiększeniu sztywności-wytrzymałości zawieszenia przedniego na skręcanie wzdłuż osi łożyska główki ramy inaczej mówiąc na skręcanie mimośrodowe układu goleń i rura nośna.
Złączenie dwóch goleni zmniejsza smukłość ww. układu a co za tym idzie wpływa m.in. na rozkład momentów i przemieszczeń.
Dla zobrazowania sytuacji wykonałem dwa proste układy statyczne z przyłożonymi na końcu jednostkowym momentem i siłami skupionymi H i V, jeden koniec to utwierdzenie-kierownica, drugi to przyłożone sily w miejscu koła. Już z tych uproszczonych obliczeń wynika jasno w którym układzie przemieszczenia będą mniejsze (skladowe przemieszczenia W-poprzeczna, V-podłużna, fi-kat obrotu).
Wniosek: bzdurą jest stwierdzenie, że łącznik goleni inaczej stabilizator widelca nie ma wpływu na sztywność układu.
Inna kwestia czy użytkownik moto, ze względu na małe przemieszczenia, ugięcia, będzie w ogóle w stanie odczuć obecność/brak przedmiotowego stabilizatora.
Oczywiście możesz się ze mną nie zgadzać zatem czekam na merytoryczne argumenty, zamiast pustych tez.
|
|
|
|
|
komandosek
Model GSa: GS 500E
Wiek: 36 Dołączył: 09 Cze 2011 Pochwał: 2 Posty: 195 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 12 Sty, 2013
|
|
|
Musiał by nazywać się yoshinobu shiga by wyczuć Ludzie częstokroć nie zauważają zbyt małego ciśnienia w oponie, nierówno pracujący amortyzatorów czy luzu w główce ramy, a co dopiero dość delikatnego zginania wskutek skrętu goleni.
Podczas pracy lagi zginają się przede wszystkim wzdłuż osi motocykla. I to mocno. Usztywnienie mocowane na goleniach, czy laminatowy błotnik nie jest stanie tego powstrzymać ani nawet ograniczyć, bo jest przymocowany do dużo sztywniejszego elementu (niż lagi) - goleni. I własnie to miałem na myśli.
By sprawdzić jak to wygląda na żywo wystarczy się przejechać po dziurach i popatrzyć jak się wyginają lagi podczas pracy.
Pozdrawiam |
Ostatnio zmieniony przez komandosek Sob 12 Sty, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
faflak [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 12 Sty, 2013
|
|
|
panowie ja popieralem swoje argumenty na podstawie wlasnych doswiadczen z mz etz a to pewnie calkiem inna bajka to ze co po niektorzy nie wyczowaja luzow w glowce czy malego cisniena w oponach to swiadczy tylko o ich braku wiedzy na temat moto mi tylko cos zapiszczy stuknie dobije czy to w moto czy w puszcze zaraz musze wiedziec oc kaman w koncu to moje bezpieczenstwo i nie tylko moje zreszta |
|
|
|
|
dymny
Model GSa: GS 500E
Wiek: 38 Dołączył: 21 Lut 2012 Pochwał: 32 Posty: 546 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Sob 12 Sty, 2013
|
|
|
komandosek napisał/a: | Musiał by nazywać się yoshinobu shiga by wyczuć Ludzie częstokroć nie zauważają zbyt małego ciśnienia w oponie, nierówno pracujący amortyzatorów czy luzu w główce ramy, a co dopiero dość delikatnego zginania wskutek skrętu goleni.
|
OK, oczywiście masz racje, jak czasem widzę jak niektórzy dbają o sprzęta to się słabo robi:)
komandosek napisał/a: |
Podczas pracy lagi zginają się przede wszystkim wzdłuż osi motocykla. I to mocno. Usztywnienie mocowane na goleniach, czy laminatowy błotnik nie jest stanie tego powstrzymać ani nawet ograniczyć, bo jest przymocowany do dużo sztywniejszego elementu (niż lagi) - goleni. I własnie to miałem na myśli.
By sprawdzić jak to wygląda na żywo wystarczy się przejechać po dziurach i popatrzyć jak się wyginają lagi.
Pozdrawiam |
Racja takiego zginania nie powstrzyma to spięcie goleni. Swoją droga to ciekawe jak się w tej kwestii sprawuje bmw-kowski telelver.
W takim razie coś źle się zrozumieliśmy, ale przynajmniej była okazja do ciekawej dyskusji
Pozdrawiam |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|