WITAMY NA FORUM MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO PISANIA !
Zapraszamy również na nasz portal pod adresem www.gs500.pl

Portal | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Poprzedni temat «» Następny temat
Dynamiczne Swiatlo Stop
Autor Wiadomość
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Pochwał: 4
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Czw 01 Lis, 2012   Dynamiczne Światło Stop

Cytat:
Wiadomo jak dużym problemem dla motocyklistów jest zwrócenie na siebie uwagi w trakcie hamowania,
szczególnie gwałtownego. Występuje wtedy niebezpieczeństwo najechania. W tej sytuacji może
być wielce pomocne wyposażenie swojego motocykla w elektroniczny moduł awaryjnego światła
stop. Moduł taki posiada akcelerometr (przyspieszeniomierz) i jest sterowany mikroprocesorem. Jego
podłączenie jest bardzo proste. Jak to działa? Przy normalnym hamowaniu światło stop świeci światłem
ciągłym. Natomiast
jeśli opóźnienie przy hamowaniu przekroczy wartość 6m/s2, to światło stop zaczyna
mrugać 3,5 Hz. Jeżeli hamowanie się zmniejszy do 2,5 m/s2, to światło stop przestaje mrugać i świeci
światłem ciągłym. Od kilku lat wiele samochodów jest fabrycznie wyposażonych w takie rozwiązanie.


Moduł dynamicznego światła stop

Zestaw AVT

Temat elektroda

Schemat

Co o tym sądzicie?
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Czw 01 Lis, 2012   

Pomysł całkiem fajny tylko widzę kilka problemów.

1. układ nie działa na dynamiczne hamowanie a po prostu w pierwszej fazie hamowania, nie ma znaczenia czy pedał/klamkę wciskasz stopniowo czy gwałtownie

2. problem w koncepcji układu gdyż wydajność prądowa bramek CMOS jest ograniczona i powinien być zastosowany albo dodatkowy driver albo bramki typu OC

3. różny prąd bazy zależny od prądu kolektora a co za tym idzie różne obciążanie bramek CMOS

4. dość duża ilość ciepła wydzielająca się na tranzystorze, którą trzeba schłodzić


Proponował bym przebudowę układu a jednocześnie jego uproszczenie poprzez wykorzystanie jako układu generującego impuls NE555 dającego na wyjściu impulsy w logice negatywowej, a jako tranzystor sterujący POWER MOSFET P, który w stanie pełnego przewodzenia ma spadek napięcia 0,2V co z kolei zawdzięcza niewielkiej rezystancji, a efektem tego jest brak problemu grzania się elementu wykonawczego. Przy braku doboru tranzystora o odpowiedniej wytrzymałości prądowej po prostu łączy się kilka w stos równolegle bez konieczności jakiejkolwiek modyfikacji układu (dobór rezystorów w bazie dla tranzystorów bipolarnych) .

Gorzej z tym wykrywaniem dynamiczności wciśnięcia hamulca bo to by wymagało jakiegoś układu generującego impulsy w czasie naciskania klamki/wciskania pedału i reakcji przy określonej szybkości powtarzania impulsów, co świadczyło by o dynamicznym użyciu hamulca.
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Pochwał: 4
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Czw 01 Lis, 2012   

Myślałem nad wykorzystaniem nieśmiertelnego układu NE555. Co do doboru odpowiedniego tranzystora to się jeszcze nie interesowałem. Ja raczej wole proste i tanie rozwiązania, więc na pewno nie będę się pchał w układy z akcelerometrem.

Tak jak w temacie elektrody raczej byłbym skłonny zbudować układ, który w pierwszej fazie mignie 3 razy, a następnie zaświeci światłem ciągłym.

Na razie jest to otwarta dyskusja o sensie montażu takiego układu (bezpieczeństwo?). Strona prawna mnie nie interesuje. 3 mignięcia stopu z częstotliwością ok 3Hz i następnie światło ciągłe raczej nie zwróci uwagi policji i diagnosty.
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Czw 01 Lis, 2012   

Oto propozycja układu na NE555



Rezystory R1, R2 oraz kondensator C1 ustalają częstotliwość migania świateł (tu ok. 3Hz)
Rezystor R3 wraz z kondensatorem C3 ustalają czas migania przed zapaleniem się na stałe (tu ok. 3 mignięcia)
na wyjściu jest POWER MOSFET P (tu wersja SMD o parametrach VDSmax=30V IDmax=11A więc podoła spokojnie kilku żarówkom stopu)

Po podaniu zasilania do układu układ zaczyna generować impulsy począwszy od stanu wysokiego, co powoduje rozłączenie tranzystora, następnie mamy serię impulsów ujemnych, które włączają tranzystor, w tym czasie poprzez R3 następuje ładowanie C3, gdy to nastąpi na wejściu RST układu pojawia się stan niski, co powoduje na stałe pojawienie się stanu niskiego na wyjściu - reset układu i zaprzestanie generacji - a to z kolei powoduje załączenie się tranzystora na stałe i stałe świecenie się STOPu.

Istniejący kabel STOP idzie jako zasilanie, żarówki idą do OUT no i oczywiście masa do zasilania układu.



P.S.
Mam znowu głupie wrażenie, że nikt poza tobą tego nie zrozumie ;) , to se chłopaki pogadali
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2

Autor postu otrzymał pochwałę.
 
 
 
drug0n
[Usunięty]

Wysłany: Czw 01 Lis, 2012   

A dałoby radę zrobić coś takiego na akcelerometrze? Żeby w zależności od opóźnieni inaczej świeciło. Dużo kosztowałby taki moduł?
 
 
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Pochwał: 4
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Czw 01 Lis, 2012   

Dzięki wielkie studi :D
Za to idzie "+" :rotfl:

Co do akcelerometru to jest gotowy układ - patrz 1 post 1 link ;)

Można kombinować z czujnikiem zderzeniowym poduszki powietrznej, ale to wtedy tylko przy nagłym hamowaniu pulsowało by światło - nie było by płynnej zmiany częstotliwości zależnej od siły hamowania.
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
jacek 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 42
Dołączył: 14 Wrz 2008
Pochwał: 1
Posty: 723
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 01 Lis, 2012   

lencol napisał/a:

Tak jak w temacie elektrody raczej byłbym skłonny zbudować układ, który w pierwszej fazie mignie 3 razy, a następnie zaświeci światłem ciągłym.


a ja myśle że miało by to sens tylko w czasie bardzo mocno ZWALNIAJĄCEGO motocykla, czyli napewno nie w pierwszej fazie hamowania i mocnego wciśnięcia hamulca.
 
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

Nie ma problemu z przerobieniem układu na taki, który będzie reagował na gwałtowne hamowanie, nie będzie też miało znaczenia czy hamujemy klamką, czy silnikiem (zwłaszcza ważne w wypadku Vłek, które mają znacznie większy moment hamujący niż rzędówki).

Znalazłem kilka czujników zarówno analogowych (zmiana napięcia w zakresie od 0V do + zasilania zależnie czy jest przeciążenie dodatnie czy ujemne, stan spoczynku to połowa napięcia zasilania) jak i cyfrowych (zmienny stopień wypełnienia fali prostokątnej, od 1% do 99%, przy stanie stabilnym 50%), dostępne są zarówno w wersji jedno-, dwu- jak i trzy- płaszczyznowej, są też bardzo proste czujniki mechaniczne, wychyłowe, działające na zasadzie styku NO/NC. Czujniki takie w zależności od konstrukcji, funkcjonalności oraz zakresu przyspieszenia są produkowane w zakresie 1G, 2G, 3G, 4G, 8G, 11G więc jest z czego wybierać, najczęściej jest to obudowa SMD (różne jej typy).
Więcej o takich czujnikach można przeczytać w ich kartach katalogowych choćby na stronie tego sklepu http://www.cyfronika.com.pl/semi/cz_pol.htm

I teraz możemy do tego dorobić jakiś generator migotania oraz komparator, który po osiągnięciu odpowiedniego napięcia z czujnika / osiągnięciu odpowiedniego czasu wypełnienia załączy nam logikę, która wysteruje tranzystorem kluczującym i zaświeci lampę STOPu.

Ciekawym rozwiązaniem a zarazem dosyć prostym w implementacji (mało części) może być czujnik z wyjściem analogowym podpięty na wejście bramki z przerzutnikiem Schmitt'a, dzięki czemu jeśli przeciążenie osiągnie wartość odpowiadającą napięciu na wyjściu zbliżonemu do 3/4 napięcia zasilania na wyjściu przerzutnika zmieni się stan na przeciwny, ale będzie trwał nie do zmniejszenia przeciążenia, ale aż napięcie odpowiadające przeciążeniu spadnie od progu zadziałania przerzutnika w drugą stronę czyli okolic zerowego przyspieszenia.

Jeśli ktoś istotnie będzie zainteresowany takim układem możemy wspólnie się pochylić nad jego projektem.
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Pochwał: 4
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

Cytat:
Jeśli ktoś istotnie będzie zainteresowany takim układem możemy wspólnie się pochylić nad jego projektem.


Niestety studi zakres mojej wiedzy elektronicznej jest czysto hobbistyczny i skupia się wokół prostych układów, często wykonywanych na zasadzie przerabiania już istniejących :(

Cały czas staram się moją więdzę elektrotechniczą rozwijać, ale ostatnio praca i życie rodzinne strasznie mi to ograniczają :P

mój kierunek politechniki też niestety tylko częściowo liznął więdzę z zakresu elektroniki, ale cały czas staram się nadrabiać braki w wykształceniu z zakresu elektro- ;)

Myślę, że jak już długie zimowe wieczory na stałe zagoszczą w naszych domach to temat sam powróci, ale już do praktycznego rozkminiania, a nie tylko teoretycznego :hyhy:


Jest jeszcze opcja zastosowania akceleromertu, ale w połączneniu z tylnymi migaczami. Takie rozwiązanie jest stosowane w niektórych markach nowych samochodów. Przy mocnym hamowaniu (zadziałanie ABS) tylne kierunkowskazy 3 razy migną, aby powiadomić nadjeżdzających z tyłu o nagłym hamowaniu i niebezpieczeństwie na drodze.
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
Ostatnio zmieniony przez lencol Pią 02 Lis, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

lencol napisał/a:
Niestety studi zakres mojej wiedzy elektronicznej jest czysto hobbistyczny i skupia się wokół prostych układów, często wykonywanych na zasadzie przerabiania już istniejących

To tak samo jak mój, gdyż ostatni "ciągły" kontakt z elektroniką miałem w drugiej połowie lat '90, potem już bardzo sporadyczny. O tamtych czasów mój zawód wykonywany zmienił się i nakierunkował na informatykę-administrację, ale piwnych technik i nawyków się nie zapomina, wzory zawsze można znaleźć w sieci jeśli wiesz co z czego policzyć, a układy cyfrowe są banalne jeśli nie stosujesz układów programowalnych.

Poza tym z tematów tu poruszanych w dziedzinie elektroniki widzę, że wcale z twoją wiedzą nie jest tak źle, przynajmniej wiesz o czym piszę jak walne jakiś większy tekścior i nie są to dla Ciebie bajki Ezopa jak dla niektórych.
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
lencol 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 36
Dołączył: 16 Mar 2011
Pochwał: 4
Posty: 411
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

studi napisał/a:
... nie są to dla Ciebie bajki Ezopa jak dla niektórych.
:rotfl:
_________________
Kiedyś: Komar 3, Simson S53 Enduro, Suzuki GS 500 E, CB 500 stunt
Obecnie: Jawa 250 353, , Hyosung RX z silnikiem ETZ250, Kawa Z750, Honda XR 400
 
 
jacek 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 42
Dołączył: 14 Wrz 2008
Pochwał: 1
Posty: 723
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

studi napisał/a:
Nie ma problemu z przerobieniem układu na taki, który będzie reagował na gwałtowne hamowanie, nie będzie też miało znaczenia czy hamujemy klamką, czy silnikiem (zwłaszcza ważne w wypadku Vłek, które mają znacznie większy moment hamujący niż rzędówki).


Ja bym był zainteresowany takim mruganiem gdyby dało się układ tak wyregulować aby mrugał tylko w sytuacji tak mocnego hamowania kiedy 90-100% obciążenia idzie na przednie koło. Wtedy jedynie nerwowo spoglądam w luterko po takim hamowaniu czy ktoś mi nie wjedzie.. Układ by się nie "odzywał" w przypadku zwykłego hamowania, hamowania silnikiem oraz na postoju choćby niewiem jak się mocna hamulec naciskało więc ani u diagnosty i w normalnych sytuacjach drogowych bylby nie do wykrycia.
 
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

jacek napisał/a:
gdyby dało się układ tak wyregulować aby mrugał tylko w sytuacji tak mocnego hamowania kiedy 90-100% ... Układ by się nie "odzywał" w przypadku ... hamowania silnikiem


Jeśli robimy układ reagujący na przeciążenie (w przypadku akcelerometru) w przypadku hamowania będzie to ujemne przyspieszenie, to wtedy jeśli gwałtownie zahamujesz silnikiem (zbicie o kilka biegów i nagłe zamknięcie przepustnicy razem z puszczeniem sprzęgła) również on zareaguje, chyba, że uzależnisz jego działanie od zaistnienia zdarzenia p.t. wciśnięta klamka/pedał hamulca.

Pytanie zasadnicze, na które ktoś musiał by odpowiedzieć, gdyż ja takiej wiedzy nie posiadam, jakie (ile G) występuje przeciążenie przy hamowaniu z siłą 90-100% bo od tego zależy jaki czujnik zastosujemy (z jakim zakresem pracy)
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
jacek 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 42
Dołączył: 14 Wrz 2008
Pochwał: 1
Posty: 723
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

studi napisał/a:
chyba, że uzależnisz jego działanie od zaistnienia zdarzenia p.t. wciśnięta klamka/pedał hamulca.


tak gdyż ja nie jezdze zbijając kilka biegów tylko najpierw hamuje a potem redukuje biegi ale takie uzależnienie to domyślam się nie problem poprostu cały układ podłacza się pod zasilanie tylniej żarówki stop.
 
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Pią 02 Lis, 2012   

jacek napisał/a:
ja nie jezdze zbijając kilka biegów tylko najpierw hamuje a potem redukuje biegi

W sumie to nie temat tego dotyczący, ale jeśli hamowanie jest planowane to powinno następować w pierwszej fazie zredukowanie prędkości właśnie wraz z redukcją biegów, tak aby wykorzystać do tego głównie silnik, a dopiero w ostatniej jego fazie dochodzi hamowanie hamulcem - tak jest bardziej eco i klocki się mniej zużywają.
Oczywiście w przypadku hamowania awaryjnego lub para-awaryjnego gdy następuje gwałtowna redukcja prędkości wciskamy klamkę na tyle mocno aby szybko wyhamować a jednocześnie nie doprowadzić do zablokowania koła co może prowadzić do utraty sterowności i właśnie w takim wypadku miały by zadziałać te światła ostrzegające o gwałtownym zatrzymaniu.

Niestety często obserwuję na drodze sytuację, gdy ktoś wykonując planowane hamowanie (zbliżanie się do skrzyżowania gdzie nadawany jest sygnał czerwony) hamują tylko hamulcami, o zgrozo wciskając jednocześnie sprzęgło, a dopiero po zatrzymaniu zbijają biegi, takie rozwiązanie nie jest ani poprawne technicznie ani bezpieczne, bo jeśli w czasie takiego hamowania będziesz miał zapięty np. 5 bieg i zrobi się zielone, to możesz mieć problemy z szybkim ruszeniem z miejsca, bo i tak musisz zbić te biegi. Dlatego naciskam jeszcze raz na prawidłowe hamowanie planowane z wykorzystaniem redukcji z międzygazem i doborem biegu do prędkości.

jacek napisał/a:
takie uzależnienie to domyślam się nie problem poprostu cały układ podłacza się pod zasilanie tylniej żarówki stop

Dokładnie jest to najłatwiejszy sposób uzależnienia działania takiej sygnalizacji od naciśnięcia klamki hamulca. Aczkolwiek jeśli byśmy chcieli bardziej prawidłowo skonstruować takim układ, wykluczając stany nieustalone w momencie jego załączenia, powinniśmy raczej zasilić go z +12 po stacyjce, a sygnał z klamki wykorzystać jako jeden z sygnałów sterujących na wejściu układu.
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
  • Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.

  • Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:
    • Administratorem Danych Osobowych jest Forum GS500.pl;
    • podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prawidłowej rejestracji i użytkowania forum;
    • przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu użytkowania forum odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Rozporządzeniu;
    • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych, uzyskania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych;
    • dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonania usługi lub czynności w związku z którą zostały przekazane (czas użytkowania konta na forum GS500.pl) oraz przez okres wynikający z okresu przedawnienia w ewentualnym procesie ochrony dóbr Administratora;
    • informujemy, iż Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym kategoriom podmiotów:Google Inc, SolarWinds Corporate, England.pl Sp. z o.o., IONIC Sp. z o.o. Sp. k.
    • Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.