Nie ma problemu z przerobieniem uk³adu na taki, który bêdzie reagowa³ na gwa³towne hamowanie, nie bêdzie te¿ mia³o znaczenia czy hamujemy klamk±, czy silnikiem (zw³aszcza wa¿ne w wypadku V³ek, które maj± znacznie wiêkszy moment hamuj±cy ni¿ rzêdówki).
Znalaz³em kilka czujników zarówno analogowych (zmiana napiêcia w zakresie od 0V do + zasilania zale¿nie czy jest przeci±¿enie dodatnie czy ujemne, stan spoczynku to po³owa napiêcia zasilania) jak i cyfrowych (zmienny stopieñ wype³nienia fali prostok±tnej, od 1% do 99%, przy stanie stabilnym 50%), dostêpne s± zarówno w wersji jedno-, dwu- jak i trzy- p³aszczyznowej, s± te¿ bardzo proste czujniki mechaniczne, wychy³owe, dzia³aj±ce na zasadzie styku NO/NC. Czujniki takie w zale¿no¶ci od konstrukcji, funkcjonalno¶ci oraz zakresu przyspieszenia s± produkowane w zakresie 1G, 2G, 3G, 4G, 8G, 11G wiêc jest z czego wybieraæ, najczê¶ciej jest to obudowa SMD (ró¿ne jej typy).
Wiêcej o takich czujnikach mo¿na przeczytaæ w ich kartach katalogowych choæby na stronie tego sklepu
http://www.cyfronika.com.pl/semi/cz_pol.htm
I teraz mo¿emy do tego dorobiæ jaki¶ generator migotania oraz komparator, który po osi±gniêciu odpowiedniego napiêcia z czujnika / osi±gniêciu odpowiedniego czasu wype³nienia za³±czy nam logikê, która wysteruje tranzystorem kluczuj±cym i za¶wieci lampê STOPu.
Ciekawym rozwi±zaniem a zarazem dosyæ prostym w implementacji (ma³o czê¶ci) mo¿e byæ czujnik z wyj¶ciem analogowym podpiêty na wej¶cie bramki z przerzutnikiem Schmitt'a, dziêki czemu je¶li przeci±¿enie osi±gnie warto¶æ odpowiadaj±c± napiêciu na wyj¶ciu zbli¿onemu do 3/4 napiêcia zasilania na wyj¶ciu przerzutnika zmieni siê stan na przeciwny, ale bêdzie trwa³ nie do zmniejszenia przeci±¿enia, ale a¿ napiêcie odpowiadaj±ce przeci±¿eniu spadnie od progu zadzia³ania przerzutnika w drug± stronê czyli okolic zerowego przyspieszenia.
Je¶li kto¶ istotnie bêdzie zainteresowany takim uk³adem mo¿emy wspólnie siê pochyliæ nad jego projektem.