WITAMY NA FORUM MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO PISANIA !
Zapraszamy również na nasz portal pod adresem www.gs500.pl

Portal | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Poprzedni temat «» Następny temat
Bezpieczenstwo i testowanie kaskow
Autor Wiadomość
Machu 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 104
Dołączył: 10 Kwi 2011
Pochwał: 31
Posty: 1749
Skąd: ten pomysł?
Wysłany: Pon 13 Maj, 2013   Bezpieczeństwo i testowanie kasków

Z uwagi na ciągłe powoływanie się kolegów motocyklistów na testy Sharp i ich 5 gwiazdek bezpieczeństwa w kaskach za 200 zł zacząłem badać temat. Na początku zaciekawił mnie fakt, że kaski za 200 zł producentów którzy często nie maja nawet oficjalnej strony internetowej mają lepsze notowania od drogich garnków używanych przez profesjonalistów czy zawodników na torze.

Ja w pełni rozumiem, marketing i płacenie za firmę i nie zaprzeczam, że za to się bez wątpienia również płaci ale przecież z drugiej strony dobry materiał też kosztuje, nowoczesny park maszynowy u drogich producentów, laboratoria i testy również więc jakim cudem udaje się wyprodukować za 200 zł kask w Chinach który od fabryki przechodzi przez co najmniej dystrybutora w chińskiej fabryce, później chińskiego menadżera który szuka zbytu na zachodnich rynkach, wysyłkę kontenerowcem do Europy, hurtownika i w końcu do dystrybutora czyli często Pana Mietka który ma skład w dużym pokoju i z radością pisze na swojej aukcji, że ten produkt jest bezpieczniejszy lub równie bezpieczny jak torowy Arai RX7, wysokie modele AGV, SHOEI czy innych szanowanych producentów kasków motocyklowych bo ma 5 gwiazdek w teście SHARP? :szok:

Zacznę od tego czym są testy SHARP.

W kask wkładana jest forma imitująca ludzką głowę posiadająca czujniki uderzenia żeby zmierzyć jak mocno nasza bania dostanie podczas uderzenia. Forma ma odpowiedni kształt i masę. Pomiar robi się w 5 punktach kasku przy 3 różnych prędkościach 6 m/s, 7,5 m,s oraz 8,5 m/s co na nasze będzie odpowiednio 21,6 km/h, 27 km/h oraz 30,6 km/h. Test wykonuję się przy użyciu płaskiej powierzchni jak i nierównej. Łącznie minimum 32 uderzenia w 7 egzemplarzy tego samego modelu.

Teraz trochę o bezpieczeństwie. Czy testując jeden z wielu aspektów którym jest samo uderzenie w raptem 5 punktów kasku możemy powiedzieć, że jeden kask jest bezpieczniejszy od drugiego? Czy całość pomiarów daje nam jakikolwiek pogląd mniej lub bardziej dokładnych który kask jest bezpieczniejszy otóż z całym przekonaniem stwierdzam - absolutnie nie. I tutaj mam kilka "ale".

1. Jakość zapięcia.
Powszechnie uważa się za najbezpieczniejsze zapięcie tzw. DD.

Czyli przekładamy parciany pasek przez 2 metalowe obręcze i ściągamy. Nie ma żadnych mechanizmów, spinek, zapinek i w zasadzie prędzej nam wyrwie łeb z kablami niż to puści.



Inne zapięcia również się stosuje i nie jest tak, że one odpadają jednak w określonych warunkach mogą być bardziej zawodne.




2. Ilość i rodzaj uderzeń.

Każdy wypadek motocyklowy jest inny. W jednym możemy zjechać górną/boczną część skorupy i nią uderzyć o krawężnik.


W innym możemy uderzać kilka razy o kostkę brukową lub inną karbowaną powierzchnię czy element drogi miejscem gdzie jest mechanizm szybki który jak wiadomo często zajmuje miejsce kosztem skorupy.
U Arai'a np. jest on wyciągnięty na zewnątrz i zasłonięty maskownicą aby nie osłabiać struktury.



Czy test Sharp to uwzględnił dając notę któremuś Arai'owi? Chyba nie....

W testach SHARP uderzenia są w zaledwie 5 punktów kasku, na drodze możemy go obić z każdej strony po kilka razy i jeszcze po zdarciu części skorupy. Takich danych ten test nie dostarcza.
Nie ma również testów tak newralgicznego miejsca jak część kasku chroniącego szczękę.

3. Szybka.
Czy szybka w kasku za 200 zł który otrzymał 5 gwiazdek w teście SHARP została poddana jakimkolwiek testom? Otóż nie. Być może będzie ona elementem naszej twarzy po tym jak spotka się z barierką, być może sie otworzy się bo zapięcie blokujące ją będzie byle jakie a kto wie, może jej w ogóle nie będziemy mieli bo po pierwszym uderzeniu miejscem mocowania szybki odleci od naszego garnka. Tego nie wiemy ponieważ testy SHARP nie uwzględniają tego w swoich wynikach.



Dodam jeszcze, że nie raz widziałem tu na forum osoby którym w tanich kaskach rozlatują się mechanizmy szybki, wykręcają się śrubki czy sprężynki po kilku miesiącach.

4. EPS i wypełnienie
Jak wiadomo jest to kluczowy element kasku pochłaniający uderzenia pod skorupą. W dobrych kaskach stosuje się często EPS o trzech różnych gęstościach który wydajniej pochłania uderzenia. Dobre wypełnienie lepiej dopasowuje się do indywidualnego kształtu naszej twarzy. Jak zachowa się owo wypełnienie w tanim chińskim modelu po 3 miesiącach? Może będzie juz tak luźny ze będzie się przesuwać na głowie? Przecież ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo ale mimo wszystko nie zostało wliczone w ogólną ocenę bezpieczeństwa.

5. Kontrola jakości.
W każdej fabryce na końcowym etapie jest kontrola jakości. W zależności od budżetu lub nakładu kontroluje się co 1000 sztukę, co 10000 albo jak u Araia każdą jedną. Ma to wpływ na bezpieczeństwo? Oczywiście! Kupując dobry garnek mamy większą pewność, że szansa na wylosowanie tego jednego z feralnym zapięciem lub inna wadą jest mniejsza. w teście SHARP nie uwzględniono.

Szukając informacji na temat bezpieczeństwa kasków i testów Sharp natrafiłem na krotki filmik firmy Bell produkującej kaski. Jest to filmik promocyjny jednak pokazuje że testy są przeprowadzane też w ekstremalnych temperaturach a przecież materiał z którego jest wykonany kask (EPS, skorupa, wypełnienie, mechanizmy) mogą sie inaczej zachowywać przy temperaturze minusowej a inaczej po 5h trasie w 30 stopniowym upale. Jak widać zapięcie tez testują ;)
http://www.youtube.com/watch?v=k-PXEO0bem0

Oczywiście sytuacje wymienione powyżej są hipotetyczne i wymyślone z głowy ale możliwości jest pierdyliard. Chodziło mi o zobrazowanie jak wąski jest zakres tych testów i jak wiele czynników wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo nie uwzględniono co kompletnie wypacza końcową notę bo np. co nam z kasku którego zapięcie puści i zsunie nam się z głowy?

Gdyby uwzględnić wszystkie które wymieniłem oraz jeszcze zapewne kilka innych o których nie pomyślałem zapewne wyniki byłyby zupełnie inne.

Testy SHARP wg mnie są jednym z wielu elementów składających się na całość oceny bezpieczeństwa i właśnie to szanowani producenci kasków kilkadziesiąt lat zbierają doświadczenie w tej materii, zbierają dane jakie strefy są najczęściej uderzane, jakie mechanizmy najczęściej zawodzą, co jest najczęstsza przyczyną poważnych obrażeń głowy i wiele wiele innych informacji pochodzących od zawodników i jeźdźców z całego świata. Są firmy które robią kaski i są firmy które robią kasę.

Tak, że doradzałbym nie patrzenie na gwiazdki z ucieszeniem, że nasza Naxa z allegro ma 4 gwiazdki czyli więcej niż SHOEI XR-1000 bo to najprawdopodobniej nie oznacza, że jest bezpieczniejsza tylko tyle, że ma lepszą notę w teście SHARP :) Kupujcie dobrze dopasowane kaski dobrych producentów i nie oszczędzajcie na tym bo mimo, że już po maturach bania się jeszcze może przydać :)

Zaznaczam, że nie jestem inżynierem ani nie pracuję dla żadnej z firm produkującej kaski :P Napisałem swoje spostrzeżenia i uwagi po dość wnikliwym badaniu tematu od już dłuższego czasu. Podawane tu w przykładach Arai i SHOEI są dlatego że oboje producentów robi kaski tylko w klasie premium i w zasadzie jak pasuje na głowę to mógłbym polecić w ciemno. Nie ma to na celu namawianie czy przekonywanie, że to dwie jedyne słuszne marki i trzeba na kask wydać 2 kafle żeby był bezpieczny. Jest mnóstwo dobrych garnków motocyklowych za znacznie mniejsze pieniądze ;)

Poniżej jeszcze ciekawe spostrzeżenia i obliczenia z forum gixxer.com:
http://www.gixxer.com/for...ad.php?t=301354
Oraz ciekawa dyskusja z forum pistonheads.com
http://www.pistonheads.co...p?f=10&t=769963

Ciekawią mnie wasze zdanie i wasze spostrzeżenia. Zapraszam do komentowania :)
Ostatnio zmieniony przez Machu Pon 13 Maj, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jacusb 

Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 42
Dołączył: 27 Kwi 2012
Posty: 218
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 13 Maj, 2013   

Napewno jakikolwiek test oparty na uderzeniach i pomiarach realnych sił działających na głowę jest lepszym wykładnikiem do porównania niż cena. żaden test nie przetestuje wszystkich możliwych kątów, sił, kształtów, temperatur, itp. - jasne, im więcej tym lepiej, ale już przy kilku punktach można porównywać wytrzymałość kasku. No i jakie znaczenie ma większa cena jeżeli moja głowa przy udeżeniu z przodu, tyłu, boku będzie słabiej chroniona niż w tańszym kaskku? Ten test w żaden sposób nie porwnuje komfortu, funkcjonalności, wygody ... tylko siły działające na głowę. Więc kask za 200 pln może być bezpieczniejszy przy udeżeniu, ale będziesz się pocił, szybka będzie parować, mechanizmy będą toporne, kolory będą blaknąć, a wymiana szybki wymaga rozkręcenia 10 śrub - ale będzie bezpieczniejszy.
 
 
Machu 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 104
Dołączył: 10 Kwi 2011
Pochwał: 31
Posty: 1749
Skąd: ten pomysł?
Wysłany: Pon 13 Maj, 2013   

jacusb napisał/a:
Napewno jakikolwiek test oparty na uderzeniach i pomiarach realnych sił działających na głowę jest lepszym wykładnikiem do porównania niż cena.


Ja nie sugeruję w żadnym wypadku, że cena jest wykładnikiem bezpieczeństwa, oczywiście może być coś tańsze i lepsze, jak wszędzie :) Jednak poniżej pewnej kwoty nie wierzę, że da się wyprodukować bezpieczny produkt bo zwyczajnie zastosowano w nim najtańsze z możliwych materiałów a kontrola jakości jest wyrywkowa bo zwyczajnie nie ma na to budżetu. Potocznie nazywamy to chińską masówką :)

jacusb napisał/a:

No i jakie znaczenie ma większa cena jeżeli moja głowa przy udeżeniu z przodu, tyłu, boku będzie słabiej chroniona niż w tańszym kaskku?


Taka, że jak w trakcie wypadku stanie się coś poza uderzeniami z przodu, z tyłu i boku w punkty wymienione w teście to już nie wiesz jak kask się zachowa. Ja nie rozprawiam zależności cena a bezpieczeństwo tylko testy SHARP a bezpieczeństwo

Np element nie testowany wg SHARP czyli szczęka wyglądała tak w LS2:


Jak popatrzysz sobie na zdjęcia i filmiki w necie jak ktoś rzuca albo wali młotkiem w kaski to nie rozpryskują się tylko prędzej wbijesz młotek w skorupę niż ona się rozpryśnie jak w tym powyżej. Bo ma ona pochłaniać energię! Wielokrotnie!

To samo z kolejnym czułym miejscem czyli miejscem mechanizmu mocowania szybki. Nie wiem dlaczego tam nie walą skoro to jest słaby punkt większości kasków a szanse że w to miejsce uderzysz są jak mniemam dość duże. I wg mnie jak już należałoby obstukać mechanizm i jego okolice żeby sprawdzić czy w którymś konkretnie punkcie nie dzieje się cos niepokojącego.

Nie zgodzę się natomiast, że lepszy taki test niż żaden bo mogę dostać 30 różnych kasków i po kolei z każdym strzelać sobie barana w ścianę i napisać po którym mnie bardziej lub mniej bolała głowa :D Czyli o kant kuli taki test :) Test jeżeli sugerują się nim ludzie w doborze kasku powinien być bardziej kompletny i zawierać wszystkie elementy aktywnie wpływające na bezpieczeństwo naszej głowy (a wymieniłem ich kilka), żeby można było kompetentnie powiedzieć co jest bezpieczniejsze. Tak jak napisałem, co Ci z odporności na uderzenie jak zapięcie się zerwie i go nie będziesz miał na głowie? A takie dane mogłyby przekreślić całą ta większą lub mniejszą odporność na uderzenia i mogło by się okazać, że z 5 gwiazdek zostają dwie, ale tego nie wiemy bo nie przetestowano.

A takie testy przeprowadzają właśnie dobrzy producenci w swoich laboratoriach ale są one o wiele bardziej złożone i drobiazgowe. Ale niestety trzeba też za to już zapłacić bo wpływa to oczywiście na cenę końcową.

Warto się również zainteresować tym linkiem z forum gixxera, tam koleś wylicza co te wartości dokładnie oznaczają w odniesieniu do danych medycznych jakie siły zniesie łepetyna. Później to przetłumaczę i wrzucę.

jacusb napisał/a:

Ten test w żaden sposób nie porwnuje komfortu, funkcjonalności, wygody ... tylko siły działające na głowę. Więc kask za 200 pln może być bezpieczniejszy przy udeżeniu, ale będziesz się pocił, szybka będzie parować, mechanizmy będą toporne, kolory będą blaknąć, a wymiana szybki wymaga rozkręcenia 10 śrub - ale będzie bezpieczniejszy.


Ale ja pisze tylko i wyłącznie o bezpieczeństwie i jego zależności do testów SHARP. Chociaż chciałem napisać również o pasywnych elementach bezpieczeństwa takich jak parowanie szybki przez co w trudnych warunkach pogodowych jest ograniczona widoczność co znacznie zwiększa ryzyko wypadku. To tez jeden element wpływający na nasze bezpieczeństwo. Ale skupmy się póki co na tych aktywnych elementach.
 
 
Piotras_5 


Model GSa: Inny motocykl
Dołączył: 10 Sie 2010
Pochwał: 13
Posty: 2355
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Pon 13 Maj, 2013   

Siema! Bardzo fajnie napisane, moim skromnym zdaniem jeśli mówimy o bezpieczeństwu powinieneś napisać Machu o kilku testach. Np. ciekawe byłoby porównanie jak każdy (z tych większych oczywiście) producentów testuje swoje kaski. Może z tego być bardzo ciekawy i pouczający temat.

Dobrze mówicie, że nie zawsze wysoka cena to większe bezpieczeństwo, ale... Myślę, że szanse procentowo, który kask jest bezpieczniejszy, jednak będą większe po stronie kasku za większą ilość $$.

Reasumując spoko temat, ale rozwijaj go jeszcze Machu. Chętnie bym zobaczył to co wyżej plus można poszukać wszelkiej maści testów, opinii, filmów np. w necie czy na youtubie.

Pozdro :)
_________________
Keeway Matrix 08' -> GS500F 04' -> GSF Bandit 600 S 04' ->Honda CBR F4i 01'
 
 
jacusb 

Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 42
Dołączył: 27 Kwi 2012
Posty: 218
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   

Machu napisał/a:
Ja nie sugeruję w żadnym wypadku, że cena jest wykładnikiem bezpieczeństwa, oczywiście może być coś tańsze i lepsze, jak wszędzie Jednak poniżej pewnej kwoty nie wierzę, że da się wyprodukować bezpieczny produkt

Może źle zrozumiałem Twój tekst, ale jego wymowa jest moim zdaniem taka: nie kupujcie tanich kasków bo mimo, że lepiej wypadły w teście porównawczym to te droższe i markowe są bezpieczniejsze - niezależnie od wyniku testów.

Machu napisał/a:
Taka, że jak w trakcie wypadku stanie się coś poza uderzeniami z przodu, z tyłu i boku w punkty wymienione w teście to już nie wiesz jak kask się zachowa.

Ktoś Ci pokazuje dwa kaski i mówi, że wykonano testy i jeden lepiej chroni głowę przy udeżeniu z przodu, tyłu czy boku. Nie znając ceny, dbając tylko o bezpieczeństwo to chyba wybierzesz ten, który wygrywa testy. Prawdopodobieństwo, że będzie bezpieczniej przy udeżeniu pod kątem 30st jest większe. Nagle sprzedawca pokazuje Ci ceny i co - zmieniasz zdanie po ich zobaczeniu tylko z powodu jednego więcej zera?

Machu napisał/a:
Ja nie sugeruję w żadnym wypadku, że cena jest wykładnikiem bezpieczeństwa,

To co jest? Twoje przeczucie, że czegoś nie można zrobić taniej i bezpieczniej? Gdzie jest granica ceny 200 pln? 500 pln? Czy kask za 500pln może być bezpieczniejszy od tego za 1500? Na czymś musieli oszczędzić. A co jeżeli są wyprodukowane przez tą samą firmę?


Machu napisał/a:
Nie zgodzę się natomiast, że lepszy taki test niż żaden bo mogę dostać 30 różnych kasków i po kolei z każdym strzelać sobie barana w ścianę i napisać po którym mnie bardziej lub mniej bolała głowa Czyli o kant kuli taki test

O kant kuli taki argument. Ten test nie mówi o odczuciach po udeżeniu, ale porównuje siły działające na głowę. i tyle. Im mniejsz siła tym bezpieczniej i na tej podstawie porównuje kaski.


ps. Jeżeli znasz jakiś lepszy test porównawczy kasków to daj namiary, być może jest dużo lepszy od sharpa. A jak nie ma nic lepszego i bardziej obiektywnego to używa się tego co jest. Moim zdaniem twój tekst oparty jest na przeczuciach "że czegoś nie da się ..." , " coś poprostu musi być ..." a nie na danych i faktach, np:

2. Ilość i rodzaj uderzeń.
U Arai'a np. jest on wyciągnięty na zewnątrz i zasłonięty maskownicą aby nie osłabiać struktury."Czy test Sharp to uwzględnił dając notę któremuś Arai'owi? Chyba nie...."
- masz jakieś dane odnośnie tego czy taka konstrukca coś daje czy to tylko chwyt marketingowy?

3. Szybka.
"Czy szybka w kasku za 200 zł który otrzymał 5 gwiazdek w teście SHARP została poddana jakimkolwiek testom? Otóż nie. Być może będzie ona elementem naszej twarzy po tym jak spotka się z barierką, być może sie otworzy się bo zapięcie blokujące ją będzie byle jakie a kto wie, może jej w ogóle nie będziemy mieli bo po pierwszym uderzeniu miejscem mocowania szybki odleci od naszego garnka."

4. EPS i wypełnienie
...Może będzie j uz tak luźny ze będzie się przesuwać na głowie? Przecież ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo ale mimo wszystko nie zostało wliczone w ogólną ocenę bezpieczeństwa.
 
 
Nozownik
[Usunięty]

Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   

Ja co prawda o testach nic nie napisze, ale mogę pokazać wyniki testu (który przeprowadził się samoistnie - szpital, wstrząśnienie mózgu, utrata przytomności - zdarzenia nie pamiętam, ale jak zobaczyłem Suzię po wypadku to była ostra jazda bez trzymanki z siekierą w zębach) kasku Nitro NPSI - o dziwo w całości.
Edit (thx Machu):












Ostatnio zmieniony przez Nozownik Wto 14 Maj, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
nosp 

Model GSa: GS 500E
Dołączył: 07 Wrz 2012
Posty: 20
Skąd: Lublin/B.Podlaska
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   

Ja zapodam link do artykułu w temacie (fakt że z 2010 lecz od tego czasu dużo pewnie się nie zmieniło w normach):
http://www.scigacz.pl/Bez...asku,12218.html

Może ktoś będzie miał ochotę opisać wnioski z artykuły.
Zwróćcie uwagę na najważniejszy aspekt tej sprawy - akapit dotyczący norm bezpieczeństwa. Wnioski wyciągnijcie sami ;)
 
 
Piotras_5 


Model GSa: Inny motocykl
Dołączył: 10 Sie 2010
Pochwał: 13
Posty: 2355
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   

O Nosp, właśnie tego artykułu rano szukałem, ale już mi czasu zabrakło :D

Trzeba poszukać podobnych rzeczy i może jak Machu się zgłosi to zrobić kompendium wiedzy o bezpieczeństwu w tym jednym temacie.
_________________
Keeway Matrix 08' -> GS500F 04' -> GSF Bandit 600 S 04' ->Honda CBR F4i 01'
 
 
Machu 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 104
Dołączył: 10 Kwi 2011
Pochwał: 31
Posty: 1749
Skąd: ten pomysł?
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   

jacusb napisał/a:

Może źle zrozumiałem Twój tekst, ale jego wymowa jest moim zdaniem taka: nie kupujcie tanich kasków bo mimo, że lepiej wypadły w teście porównawczym to te droższe i markowe są bezpieczniejsze - niezależnie od wyniku testów.


Raczej: nie sugerujcie się testami SHARP bo ich testy są niekompletne oraz wyrywkowe i wcale kask którym ma 5 gwiazdek nie musi być bezpieczniejszy od tego co ma 3.

jacusb napisał/a:
Ktoś Ci pokazuje dwa kaski i mówi, że wykonano testy i jeden lepiej chroni głowę przy udeżeniu z przodu, tyłu czy boku. Nie znając ceny, dbając tylko o bezpieczeństwo to chyba wybierzesz ten, który wygrywa testy.


O, i to jest właśnie marketing. To mi się kojarzy ze stwierdzeniem "amerykańscy naukowcy odkryli" i nagle cała teza za tym sformułowaniem wydaje się bardziej prawdziwa i interesująca a większość ludzi już zaczyna wierzyć :D Natomiast nikt nie pyta jacy naukowcy, jakie badania prowadzili, w jakich warunkach czy w jakim zakresie. Ja w pierwszej kolejności bym zapytał jakie testy. I w moim poście właśnie próbuję wykazać że testy SHARP nie są żadnym wykładnikiem bezpieczeństwa. A dokładniej, to że kask dostał tyle i tyle gwiazdek nie znaczy jeszcze, że jest bezpieczny.

Machu napisał/a:

To co jest? Twoje przeczucie, że czegoś nie można zrobić taniej i bezpieczniej? Gdzie jest granica ceny 200 pln? 500 pln? Czy kask za 500pln może być bezpieczniejszy od tego za 1500? Na czymś musieli oszczędzić. A co jeżeli są wyprodukowane przez tą samą firmę?

Nie chciałbym sprowadzać dyskusji do polemiki ile zł kask jest bezpieczny bo to również nie jest żadna wykładnia. Oczywiście, że tańszy może być bezpieczniejszy, ale z testów SHARP się tego nie dowiemy. Nie mam danych na temat procesów produkcyjnych i jaki % ceny np. HJC FG-15 to bezpieczeństwo, ile marketing, ile cena za markę i na czym zaoszczędzono. Ale z całą pewnością mogę Ci powiedzieć na czym zaoszczędzono żeby kask na półce w Polsce mógł kosztować 200 zł (j.w.).

Machu napisał/a:

ps. Jeżeli znasz jakiś lepszy test porównawczy kasków to daj namiary, być może jest dużo lepszy od sharpa.

http://www.smf.org/stds

Jak można przeczytać "impact test" jest jednym z kilku testów wpływających na notę i otrzymanie certyfikatu. Sam test uderzeń jest o niebo bardziej złożony niż u SHARP'a. Nie ma tu co prawda notowań więcej/mniej gwiazdek ale kupując kask z certyfikatem Snell mamy gwarancję, że mamy kawał dobrego garnka na sobie.

I teraz jak wytłumaczysz fakt, że kask posiadający certyfikaty Snell oraz kilka innych certyfikatów (m.in. DOT i wewnętrzne Arai'a):


Ma 3 gwiazdki w teście Sharp? Właśnie dlatego ja na SHARPA nawet nie chcę spojrzeć bo daje kompletnie wypaczone wyniki i wprowadza w błąd. Jak pisałem, 5 gwiazdek w teście SHARP oznacza dla mnie, że kask... dostał 5 gwiazdek w teście SHARP :rotfl:

jacusb napisał/a:

2. Ilość i rodzaj uderzeń.
U Arai'a np. jest on wyciągnięty na zewnątrz i zasłonięty maskownicą aby nie osłabiać struktury."Czy test Sharp to uwzględnił dając notę któremuś Arai'owi? Chyba nie...."
- masz jakieś dane odnośnie tego czy taka konstrukca coś daje czy to tylko chwyt marketingowy?

3. Szybka.
"Czy szybka w kasku za 200 zł który otrzymał 5 gwiazdek w teście SHARP została poddana jakimkolwiek testom? Otóż nie. Być może będzie ona elementem naszej twarzy po tym jak spotka się z barierką, być może sie otworzy się bo zapięcie blokujące ją będzie byle jakie a kto wie, może jej w ogóle nie będziemy mieli bo po pierwszym uderzeniu miejscem mocowania szybki odleci od naszego garnka."

4. EPS i wypełnienie
...Może będzie j uz tak luźny ze będzie się przesuwać na głowie? Przecież ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo ale mimo wszystko nie zostało wliczone w ogólną ocenę bezpieczeństwa.

Żebym dobrze zrozumiał.. Sugerujesz, że nie osłabianie skorupy kasku poprzez umieszczanie w niej mechanizmu który w tejże zajmuje miejsce to jest chwyt marketingowy? :szok:

Nie bez powodu podkreślam używając "być może" aby zobrazować hipotetyczne opcje które mogą się wydarzyć podczas wypadku a nie zostały uwzględnione w teście SHARP. Chodzi o to że podczas wypadku nie samo uderzenie skorupą o glebę w 5 punktach jest zagrożeniem.

nosp wkleił artykuł co się składa na bezpieczny kask i jakich starań się dokłada aby poprawić bezpieczeństwo. To wszystko chwyt marketingowy żeby wyciągnąć od nas pieniądze bo wystarczy kupić czapkę za 200 zł i będzie bezpieczniejsza?

jacusb, nie mam zamiaru przekonywać co za jakie pieniądze jest lepsze. Każdy ma inną granice bezpieczeństwa. Jeden będzie jeździł na R1 w klapkach i T-Shircie inny na GS'ie w full kombi z żółwiem. Jeden będzie palił paczkę papierosów dziennie i pił wódkę od 9 rano drugi nie weźmie do ust Coca-Coli, to indywidualna sprawa każdego a ja nie jestem stróżem moralności żeby komuś mówić co ma robić. Sam jadę czasem do sklepu w szortach i bluzie ale jest to mój świadomy wybór do którego mam prawo.

Testy SHARP są często przywoływane przy doborze kasku a ludzie są przekonani że więcej gwiazdek = bezpieczniejszy kask co jest nieprawdą a podczas pisania tego artykułu zbierając dane i czytając opinie, testy czy procedury przydzielania certyfikatów nabrałem już co do tego 100% pewności. Chodzi mi bardziej o to żeby uświadomić ludziom, że test SHARP to nie jest żadna wykładnia bezpieczeństwa po to, żeby początkująca osoba kupując kask wiedziała, że te 5 gwiazdek w teście SHARP jest niewiele warte i nie gwarantuje żadnego bezpieczeństwa i wtedy podejmowała decyzje w czym chce jeździć.
Ostatnio zmieniony przez Machu Wto 14 Maj, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
AirMJ 

Model GSa: GS 500F
Wiek: 34
Dołączył: 06 Wrz 2012
Posty: 40
Skąd: Radom/Dęblin
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013   

a ja powiem tak...

nie jestem za ani przeciw, ale jeśli podczas uderzeń wykonywanych w teście SHARP nawet w tych kilku/kilkudziesięciu miejscach "badacze" znajdują różnice między kaskami i zapewne między ich wytrzymałością (w różnych firmach) to wiedz motocyklisto, że coś się dzieje...

Fizyki się nie oszuka :D pytanie tylko jak duża powierzchnia jest uderzana bo chyba wszyscy wiedzą jak to działa :)

nie twierdzę również, że test sharp jest wykładnikiem kupna garnka, ale pomóc może (albo zlasować głowę i dać sztuczną świadomość bezpieczeństwa) :D
_________________
"Zanim odkręcisz manetkę pomyśl o tych, którzy czekają na Twój powrót..."
 
 
kempes 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34
Dołączył: 23 Wrz 2008
Pochwał: 30
Posty: 1746
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Sro 15 Maj, 2013   

IMO właśnie TEN TEST jest najbardziej wiarygodny i bardzo się cieszę, że mam kask Shark'a :rotfl:
_________________
Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E.
 
 
tmi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2009
Pochwał: 28
Posty: 2331
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Sro 15 Maj, 2013   

Moje spostrzeżenia są następujące:

1. Machu ma kask SHOEI lub Arai :rotfl:
2. Jaki by kask nie był i za ile $ to fizyki się nie oszuka, dlatego nie wierzę w cuda niewidy i super extra materiały, testy i co tam jeszcze bo jak przyjdzie co do czego to nic to nie da, osobiście wolę trzymać jakiś tam standard (nie kupię kasku za 200 zł ale też nie dam 2000), a resztę mam gdzieś.
_________________
Suzuki GS 500 05' -> Yamaha FZS 600 Fazer 02'

Motocykl to nie niedźwiedź. Nie potrzebuje zimowania.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
  • Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.

  • Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:
    • Administratorem Danych Osobowych jest Forum GS500.pl;
    • podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prawidłowej rejestracji i użytkowania forum;
    • przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu użytkowania forum odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Rozporządzeniu;
    • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych, uzyskania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych;
    • dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonania usługi lub czynności w związku z którą zostały przekazane (czas użytkowania konta na forum GS500.pl) oraz przez okres wynikający z okresu przedawnienia w ewentualnym procesie ochrony dóbr Administratora;
    • informujemy, iż Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym kategoriom podmiotów:Google Inc, SolarWinds Corporate, England.pl Sp. z o.o., IONIC Sp. z o.o. Sp. k.
    • Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.