Oswietlenie LED do kufrow |
Autor |
Wiadomość |
ziomek4000
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36 Dołączył: 09 Maj 2011 Pochwał: 12 Posty: 859 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 16 Sie, 2012
|
|
|
wyjaśniłeś to na tyle dobrze że bez problemów dałem radę wszystko zmontować. |
_________________ Powyższy post przedstawia pogląd użytkownika w danej chwili i nie może byś wykorzystany przeciwko niemu w innym terminie oraz w innej sprawie. |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Sob 23 Lut, 2013
|
|
|
Kontynuując temat opracowałem dużo prostszy układ ale mniej odbajerowany.
W tej wersji zakładam, że wszystkie kufry będą miały paski w dwóch kolorach, czerwonym i żółtym, pozostały natomiast wejściowe układy zabezpieczające oraz elektroniczny układ PWM do regulacji jasności świecenia pozycji w stosunku do stopów.
Projekt płytki wykonany w dwóch wersjach- jednostronna - większa ale łatwiejsza do wykonania metodą domowo-termotransferową
- dwustronna. ale za to mniejsza
kufry_v2_2_g.png płytka dwustronna - strona elementów |
|
Plik ściągnięto 16480 raz(y) 412,67 KB |
kufry_v2_2_d.png płytka dwustronna - strona druku |
|
Plik ściągnięto 16480 raz(y) 420,85 KB |
kufry_v2.png schemat ideowy układu |
|
Plik ściągnięto 238 raz(y) 1,28 MB |
kufry_v2_1_g_3d.png symulacja 3d - płytka jednostronna |
|
Plik ściągnięto 91 raz(y) 2,36 MB |
kufry_v2_1_g.png płytka jednostronna - strona elementów |
|
Plik ściągnięto 89 raz(y) 672,82 KB |
kufry_v2_1_e.png płytka jednostronna - rozmieszczenie elementów |
|
Plik ściągnięto 110 raz(y) 724,38 KB |
kufry_v2_2_d_3d.png symulacja 3d wersja dwustronna - strona druku |
|
Plik ściągnięto 65 raz(y) 1,92 MB |
kufry_v2_2_g_3d.png symulacja 3d wersja dwustronna - strona elementów |
|
Plik ściągnięto 69 raz(y) 2,16 MB |
|
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Sob 23 Lut, 2013
|
|
|
A dla osób bez zdolności elektronicznych bardzo uproszczona wersja układu powyżej.
Jedyne elementy to diody półprzewodnikowe 1N5062, krzemowe, gdzie na każdej tracimy 1V.
(zmieniłem model diody i spadek napięcia po tym jak jeden z kolegów dał tyle pasków, że można było most oświetlić dioda 1N5062 wytrzymuje prąd do 2A czyli ok. 34 segmentów 5 cm z potrójną strukturą)
Zależnie ile z 5 projektowanych diod zainstalujemy (w miejsce pozostałych mostki) tak jasno będzie się świecić kufer na pozycji, zasada jest prosta, im więcej diod tym ciemniej.
Dioda oznaczona na schemacie jako D104 ma funkcję separującą obwód świateł pozycyjnych i stop motocykla.
kufer_s_3d.png symulacja 3d |
|
Plik ściągnięto 86 raz(y) 2,55 MB |
kufer_s_e.png rozmieszczenie elementów |
|
Plik ściągnięto 98 raz(y) 365,14 KB |
kufer_s_d.png wygląd płytki drukowanej |
|
Plik ściągnięto 751 raz(y) 340,03 KB |
kufer_s_s.png schemat ideowy |
|
Plik ściągnięto 182 raz(y) 1,51 MB |
|
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Nie 24 Lut, 2013
|
|
|
No to kolejna część opisu, tym razem zainspirowana opisem Yaszcziego, gdzie pokazał gdzie i jak zamontował okablowanie i diody w kufrze.
No więc od początku, mam 3 kufry E360 jako boczne oraz E52 jako centralny i wszystkie są z zamontowanymi LED'ami, Jeśli ktoś posiada E360 jako centralny to oczywiście diody robimy po obu stronach, jeśli chodzi o E460 to jest on w dolnej części identyczny z E360, a w górnej posiada dodatkowe miejsce na fabryczny STOP
To tyle tytułem wstępu.
Umiejscowienie złącz:
Oświetlenie w kufrach instalowałem gdy używałem GS'a i tam z racji posiadania akcesoryjnego stelaża fivestars nie było możliwości korzystania ze złącza w miejscu przewidzianym przez GIVI dla fabrycznego STOPu, dlatego też postanowiłem wykorzystać złącza mikrofonowe mocowane w spodzie tylnej części kufra. Miejsce zostało tak wybrane, że zarówno wcześniej na GS'e jak i obecnie na DL'u z płytą GIVI nie przeszkadza ono w instalacji kufra, nie przeszkadza również ew. pasażerowi, tak jak niektóre rozwiązania, które widziałem w necie, gdzie złącze było na tylnej ścianie kufra, w miejscu gdzie można instalować oparcie do kufra.
Instalacja w E52
Paski LED instalowane są pod szkłami odblaskowymi, gdzie producent przewidział również miejsca na firmowe zestawy świateł stop. W celu zdjęcia czerwonych plastików z każdej strony odkręcamy dwa wkręty (wskazane strzałkami)
po ich zdjęciu dostajemy się do miejsca instalacji diod.
W oryginalne miejsce na STOP mieszczą się dwa segmenty 10cm pasków LED, pozostałe diody kleimy poza obszarem oryginału, zmieści się nam tam w sumie 20cm pasek.
W pierwszej wersji (gdy miałem wszystkie paski czerwone) miałem właśnie taki podział, ale gdy zmieniałem diody na dwukolorowe zmieniłem ten podział, obecnie 15cm pasek służy jako kierunkowskaz w kolorze żółtym oraz dwa odcinki 5cm i 10cm pasków czerwonych jako stop i pozycja.
Na grafice wskazane są poszczególne obszary.
Po złożeniu wszystkiego ponownie i podłączeniu poszczególne światła wyglądają jak poniżej
światła pozycyjne
światła stop - wyraźna różnica w jasności świecenia
kierunkowskaz - na zdjęciu tak dobrze nie jest to widoczne ale ma wyraźnie pomarańczowy odcień
stop i kierunek łącznie
Instalacja w E360
Jak na wstępie wspominałem kufry E360 stosuje jako boczne dlatego też jako złącze wystarczyło zastosować wtyk 3 pinowy, jeśli ktoś chce użyć go jako centralnego musi stosować wtyk 5 pinowy z racji obsługi dwóch stron kufra.
Podobnie jak w przypadku centralnego tutaj zastosowałem dokładnie takie samo umiejscowienie złącza, tym bardziej, że nawet oryginalne stelaże GIVI nie mają miejsca na styk.
Kabel wewnątrz przez niewielki otwór przewleczony jest na wylot kufra, gdzie pod plastikami przechodzi do czołowej części gdzie znajdują się paski LED
W zależności od tego w jakim celu chcemy przerobić kufer długość i kolorystyka pasków oraz ich rozmieszczenie będzie inne, w moim przypadku górny segment 15cm jest koloru żółtego, a dolny 15cm czerwony jako stop i pozycja.
A jak to świeci jeszcze bez założonego czerwonego plastiku widać na zdjęciach poniżej
pozycja
kierunek
kierunek i stop
A po założeniu plastików wygląda to tak
stop
kierunek
I na koniec mała uwaga, czerwone plastiki w E360 są trochę ciemniejsze i grubsze niż w E52 i żółty kolor niestety jest mniej wyraźny, ma jasność podobną do pozycji niż do stop'u.
Myślę, że da to inspiracje wszystkim do kolejnych modyfikacji kufrów i wkrótce pojawią się na forum kolejne opisy.
Wszystkie zdjęcia w dużej rozdzielczości na http://www.bikepics.com/members/studi/led_light/ |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Pon 13 Sty, 2014
|
|
|
Po wielu prośbach na PW o pomoc w opracowaniu sterownika dla różnych rodzajów kufrów, diod w nim zamocowanych oraz samych flash'y, które kilka osób z Was miało okazję zobaczyć u mnie na motocyklu postanowiłem zmodyfikować ten najbardziej rozbudowany projekt, który znajdował się w pierwszym wpisie.
W układzie tym wprowadziłem kilka modyfikacji, które np. powstały po tym jak kilkukrotnie musiałem wymieniać tranzystory końcowe z powodu zwarć wewnątrz kufra (np. coś się metalowego opierało się o gniazdo robiąc zwarcie) oraz aby dać możliwość bardziej uniwersalnego stosowania przy wyborze różnego rodzaju kolorów diod w kufrach - diody tylko czerwone i działanie a'la światła amerykańskie (te same diody działają jako stop, kierunek a częściowo i pozycja); diody w dwóch kolorach, ale osobne (czyli mamy osobne diody dla kierunków - żółte, a osobne dla pozycji i stopu - czerwone); pojedyncze diody dwubarwne (jak w kufrach E55 MAXIA3 od GIVI czy w diodowych światłach tylnych w VW Passat - gdy zaświeca się kierunek gaśnie na ten czas po danej stronie stop/pozycja, aby nie wpływać na kolor świecenia).
Oczywiście każdą z tych opcji można ustawić dla każdego z trzech kanałów (sterowanie centralnym i dwoma bocznymi). Regulacja jasnością świecenia pozycji pozostała bez zmian w postaci PWM.
Na grafikach poniżej przedstawiam zarys mozaiki PCB obu stron płytki oraz zakres elementów zainstalowanych w zależności jaką funkcjonalność chcemy uzyskać.
No i na koniec najważniejsze - mogę zamówić wykonanie płytek w profesjonalnej wytwórni, przy nakładzie 10 szt. cena za 1 szt. to ok. 42 PLN/brutto
sterownik_2014_uniwersalny.png widok 3D |
|
Plik ściągnięto 110 raz(y) 2,92 MB |
pcb_gorna.jpg płytka strona górna |
|
Plik ściągnięto 94 raz(y) 422,87 KB |
pcb_dolna.jpg płytka strona dolna |
|
Plik ściągnięto 70 raz(y) 292,52 KB |
elementy_gorna_kufer_centralny.jpg rozmieszczenie elementów strona górna tylko kufry - 1 kufer centralny |
|
Plik ściągnięto 74 raz(y) 174,5 KB |
elementy_gorna_3_kufey.jpg rozmieszczenie elementów strona górna tylko kufry - 3 kufry |
|
Plik ściągnięto 57 raz(y) 235,73 KB |
elementy_gorna_flash.jpg rozmieszczenie elementów strona górna tylko flash |
|
Plik ściągnięto 57 raz(y) 139,93 KB |
elementy_gorna_pelna.jpg rozmieszczenie elementów strona górna wersja pełna |
|
Plik ściągnięto 63 raz(y) 315,7 KB |
elementy_dolna_kufey.jpg rozmieszczenie elementów strona dolna tylko kufry |
|
Plik ściągnięto 59 raz(y) 34,45 KB |
elementy_dolna_flash.jpg rozmieszczenie elementów strona dolna tylko flash |
|
Plik ściągnięto 59 raz(y) 38,97 KB |
elementy_dolna_pelna.jpg rozsmieszczenie elementów strona dolna wersja pełna |
|
Plik ściągnięto 62 raz(y) 51,26 KB |
|
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
claudii
Model GSa: GS 500E
Wiek: 37 Dołączyła: 23 Maj 2011 Pochwał: 2 Posty: 392 Skąd: Olsztyn / Giżycko
|
Wysłany: Pią 28 Lut, 2014
|
|
|
Zamontowałam w kufrze światełko do stopa, zostało mi podpięcie się pod instalację czy wiecie pod które kabelki muszę się podpiąć plusem gdzie minusem? Mam do dyspozycji biały, brązowy i czarno-biały.
|
_________________ My Suzi
.
.
|
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
|
|
|
|
gomix
Dołączył: 08 Paź 2018 Posty: 1 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2018
|
|
|
studi, Witam, czy jesteś w stanie wydrukować mi taką uproszczona płytkę, bo ja niestety jestem zielony w tym temacie.
Zbyszek |
|
|
|
|
Exodus
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 32 Dołączył: 26 Sie 2012 Pochwał: 7 Posty: 550 Skąd: Kraków
|
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Sro 17 Paź, 2018
|
|
|
gomix, nie mam takich płytek drukowanych bo nie opłaca mi się ich robić, jeśli umiesz to zrób to sobie metodą żelazkową, jeśli nie można to zrobić na płytce uniwersalnej a nawet na "pająka" |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|