WITAMY NA FORUM MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO PISANIA !
Zapraszamy również na nasz portal pod adresem www.gs500.pl

Portal | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Poprzedni temat «» Następny temat
hamowanie - pytanie laika
Autor Wiadomość
sziwu 


Model GSa: Planuję GSa
Wiek: 29
Dołączył: 14 Paź 2011
Pochwał: 7
Posty: 339
Skąd: Skarżysko-Kamienna
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Rzeczywiście, nie zwróciłem uwagi na fakt wykorzystania w Hondzie CBS-ABS, jednakże wrzuciłem go ze względu na to, że bez względu na poprawę/pogorszenie skuteczności hamowania układ ten zmniejsza ryzyko wywrotki, co jest pokazane na moim i Twoim filmie :) Z wyszukanymi przez Ciebie wynikami testów nie sprzecam się, bo są one jak najbardziej możliwe, ale rozszerzył bym ich interpretację, ponieważ tyczą się one właśnie techniki hamowania. Zakładam, że ta dobra technika wykorzystywana jest przez kogoś doświadczonego, kto ileś lat już jeździ i szkoli swoje umiejętności, tymczasem zła technika może odpowiadać osobie, która jeździ mało lub nie szkoli się z zakresu właściwego wykorzystywania układu hamulcowego. W tym drugim przypadku, kiedy mowa jest o osobie niedoświadczonej ABS skróci drogę hamowania i co najważniejsze może uchronić przed ślizgiem, bo to jest jego istota w przypadku motocykli i z tego właśnie względu warto jest mieć takie coś na pokładzie, ale tak jak wspomniałem wcześniej, pomoże on tylko wtedy, kiedy będziemy mieli świadomość jego możliwości i ograniczeń.

Co do teorii o skróceniu drogi hamowania przez samochód bez ABS względem samochodu z ABS na nawierzchniach sypkich wyjaśni strona 6 i 7 poniższego dodatku technicznego InterCars'u. Jest tam wykres zależności współczynnika przyczepności od poślizgu koła (Rys.10) na którym widać, że im większy poślizg koła, tym mniejszy współczynnik przyczepności wzdłużnej opony (za wyjątkiem nawierzchni luźnych), natomiast samo zjawisko klinu wyjaśnia Rys.12. Warto tutaj dodać, że ABS działa w zakresie 15-25% poślizgu koła, gdzie wartość współczynnika przyczepności jest największa, ale tylko dla nawierzchni stałych.

https://intercars.com.pl/pliki/PLK/DT46Xwww.pdf
_________________
 
 
simin 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 36
Dołączył: 27 Mar 2011
Pochwał: 53
Posty: 2016
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Generalnie uważam że ABS jest fajny - 1 raz mi się załączył podczas hamowania (w Ogonkach).

Ja nie mam CABS tylko 2 osobne mechanizmy na przód i tył, w związku z czym system wyłącznie odpowiada za to aby koło się nie zblokowało i nie wpływa na hamowanie gdy takiej sytuacji nie ma.

Dlatego mechanizm jest dla mnie wyłącznie dodatkiem awaryjnym i mam pełną świadomość tego że w przypadku hamowania gdy system ten mi się załączy - bez niego z dużym prawdopodobieństwem byłaby gleba. Dlatego każde załączenie się systemu traktuje jako mój błąd a nie jako normalne hamowanie.


Nigdy nie jeździłem z C-ABS, ale mam pewne wątpliwości co do tego systemu. Konkretnie takie:
1. U mnie gdy ABS się załącza czy to na przód czy na tył przód czy tył klamka/pedał pulsuje przez co wiem że system się załącza - w przypadku C-ABS kierowca nie jest o tym informowany (bo możesz zdusić tylni hebel a moto i tak będzie hamowało przód-tył).

2. W momencie gdy jest awaria systemu, padnie bezpiecznik itp hamulce u mnie działają normalnie (w sensie jak wersja bez ABS). W C-ABS jest zapewne tak samo - ale jeśli ktoś uczy się jeździć od początku korzystając z tego systemu może się okazać że nie wie jak powinno się hamować.


Dlatego uważam że najlepiej uczyć się na moto które nie ma ABS lub ma taki jak jest u mnie - czyli może ratować przed glebą. Systemy myślące i działające za kierowcę podczas jazdy można wykorzystywać dla wygody później - czyli gdy już ma się jakieś doświadczenie w jeździe bez nich i potrafi się bez nich obyć.
 
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

simin napisał/a:
Dlatego uważam że najlepiej uczyć się na moto które nie ma ABS lub ma taki jak jest u mnie - czyli może ratować przed glebą. Systemy myślące i działające za kierowcę podczas jazdy można wykorzystywać dla wygody później - czyli gdy już ma się jakieś doświadczenie w jeździe bez nich i potrafi się bez nich obyć.

w 100% się zgadzam
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
tmi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2009
Pochwał: 28
Posty: 2331
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Jednak uznam, że z mojej wypowiedzi nie wyciągnęliście tego co najistotniejsze, a mianowicie LOSOWOŚĆ tego co jest na drodze.

Jak uczyć się hamowania jeśli kilka hamowań na tej samej drodze w tych samych warunkach jest ok, a jedno będzie nie ok bo nagle rozlany diesel oznaczać będzie przyczepność na poziomie lodu? rozumiem, że wyćwiczone ma każdy jak motocykl się zachowuje na lodzie no bo przecież lepiej się uczyć bez ABS.

W ogóle Bandit to taki golf, a nawet gorzej i ja bym do porównania dał Ferrari lub Koenigsegg czyli system z BMW lub Hondy :)
_________________
Suzuki GS 500 05' -> Yamaha FZS 600 Fazer 02'

Motocykl to nie niedźwiedź. Nie potrzebuje zimowania.
 
 
studi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50
Dołączył: 08 Lis 2009
Pochwał: 236
Posty: 3561
Skąd: Słoneczna Italja
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

Nie tmi mówimy o tym samym tylko inaczej, mówimy, że ten system ma ratować w sytuacji "rozlanego diesla" ale ma się nie wtrącać jeśli wszystko z hamowaniem jest OK, aby jak simin napisał nie doprowadzać do sytuacji, że gdy system wspomagający zawiedzie z powodu awarii, od choćby zaklei się czymś czujnik rotacji koła, bo się liść z pobocza tam dostał, to aby kierowca potrafił w standardowych warunkach nawierzchniowych się zatrzymać a nie wbił się w samochód, drzewo czy innego motocyklistę, bo układ trzyliterowy przestał działać i kto za mnie teraz to zrobi.
_________________
Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
 
 
 
sziwu 


Model GSa: Planuję GSa
Wiek: 29
Dołączył: 14 Paź 2011
Pochwał: 7
Posty: 339
Skąd: Skarżysko-Kamienna
Wysłany: Czw 27 Lip, 2017   

tmi, Wszystko się zgadza, nie każde warunki i nie każdą sytuację da się przewidzieć, ale idąc tym tokiem rozumowania, w przypadku ABS może wydarzyć się sytuacja, kiedy sterownik zostanie oszukany na przykład podczas hamowania przed sygnalizacją świetlną, gdzie często występuje tzw "tarka". Utrata przyczepności przez koło podczas hamowania na nierówności może zostać odczytana jako poślizg, co może nas bardzo niemile zaskoczyć.

W każdym razie tego typu systemy powstają, aby chronić nas w najczęściej występujących i stosunkowo typowych sytuacjach. To samo tyczy się szkolenia techniki jazdy, bo wielokrotnie może to uratować skórę, ale może się zdarzyć jeden moment, kiedy szczęścia zabraknie.

Podsumowując, z losem się nie wygra, ale czy to systemy, czy odpowiednia technika minimalizują ryzyko nieprzyjemnej przygody :)

Ja bym jednak Hondy do Koenigsegga nie porównywał, są inne równie egzotyczne motocykle :D

Studi, nie wiem jak rozwiązany jest system C-ABS, ale priorytetowym zadaniem układu hamulcowego przy samochodzie, czy to z ABS czy ABS + ESP, jest możliwość hamowania mimo utraty któregokolwiek z systemówi. Systemy nie mogą wpływać na pracę układu hamulcowego w razie awarii. Wszystko ma być niezależne, tak samo jak w przypadku utraty wspomagania w układzie kierowniczym, kierowalność pojazdu ma zostać zachowana. Jeśli z którymkolwiek systemem jest jakiś problem, zostaje on wyłączony informując kierowcę poprzez komunikat na desce rozdzielczej, żeby nie było zaskoczenia :P I w tym miejscu wracamy do punktu wyjścia, żeby umieć jeździć, kiedy system nie działa :D W zasadzie Simin wszystko już napisał :)
_________________
  
 
 
tmi 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2009
Pochwał: 28
Posty: 2331
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pią 28 Lip, 2017   

No tak, macie rację.

Weźcie jeszcze pod uwagę, że dajecie tutaj za przykład ABS Suzuki z Bandita czy innej SV, a nie bierzecie pod uwagę, że to są golfy, stąd porównanie Koensiegg do BMW/Hondy bo tam te systemy są najbardziej dopracowane.

To co dzisiaj jest montowane do BMW w Suzuki czy Kawasaki będzie może za kilkanaście lat.
_________________
Suzuki GS 500 05' -> Yamaha FZS 600 Fazer 02'

Motocykl to nie niedźwiedź. Nie potrzebuje zimowania.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
  • Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.

  • Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:
    • Administratorem Danych Osobowych jest Forum GS500.pl;
    • podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prawidłowej rejestracji i użytkowania forum;
    • przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu użytkowania forum odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Rozporządzeniu;
    • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych, uzyskania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych;
    • dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonania usługi lub czynności w związku z którą zostały przekazane (czas użytkowania konta na forum GS500.pl) oraz przez okres wynikający z okresu przedawnienia w ewentualnym procesie ochrony dóbr Administratora;
    • informujemy, iż Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym kategoriom podmiotów:Google Inc, SolarWinds Corporate, England.pl Sp. z o.o., IONIC Sp. z o.o. Sp. k.
    • Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.