Kilka pytan
Odpowiedz do tematu

: Kilka pytań
Witam. Zakupiłem gsa500 z '97 2 tygodnie temu . Mam kilka pytań a więc:
1. Po sezonie chciałbym wymienić opony, ale nie znam się więc mógłby ktoś polecić jakiś zestaw? Są micheliny,pirelli itp. sam nie wiem które wybrać.
2. Sprzedający mówił, że moto obecnie zalane jest motulem 7100 syntetyk. Mówił, że z powodu tego, że mniej oleju gs bierze przy tym rodzaju oleju. Co myślicie lać dalej 7100 ?
3. Moto trzyma około 1100-1200 wolnych obrotów, jest w porządku ?
4. Przy przyśpieszaniu na pierwszym biegu moto szarpie, czy to normalne ?

Jest to moje pierwsze moto więc pytania dla niektórych mogą wydawać się banalnie proste, ale proszę o odpowiedz. Jeszcze jakieś pytanie miałem ale wyleciało mi z głowy więc na razie to tyle, pozdrawiam :)

:
Witam,
1. Pirelli to wyższa półka również cena, osobiście mam komplet pr demon sport. Również dobre opinie ma michelin. Sam wybierz, dobrą miarę obrałeś reszta szczegóły ;)
2. Wg mnie to że mało bierze to zysk na połowy, bo i ten olej jest gęstszy wróciłbym do 5100 pół syntetyk.
3. Obroty są ok.
4. A no szarpie, trochę ;) . Dobre nasmarowanie i przy wymianie napędu można zmienić zębatkę z przodu na mniejsza o jeden ząb. Stracisz max prędkość ( nieznacznie ) a zyskasz płynność. Tylko pamiętaj cały napęd, tego nie wymienia się po kawałku.

Lepiej trzy razy zapytać jak raz spie***** źle zrobić ;)

:
Super, dzięki za miłą odpowiedz ! Też jestem zdania, że lepiej zapytać . Dobrej nocy życzę, jeżeli będę miał jeszcze jakieś pytania będę pisał. Pozdrawiam !

:
bojka222,
1. co do opon to tu masz bardo długi wątek "oponiarski" http://www.forum.gs500.pl/viewtopic.php?t=65 , gdzie wiele osób wypowiada się o różnych oponach, Pirelli sam miałem w GSe i istotnie są super, ale wg. niektórych to przerost formy dla tego motocykla, jedna ze szkół nauki jazdy od wielu lat z powodzeniem używa Maxisy i także są zadowoleni
2. pytanie do AdrianOstr dla czego niby olej 7100 ma być gęstszy od 5100 zakładając oczywiście, że bierzemy olej o tej samej klasie i lepkości, z drugiej strony GS jest tak starą konstrukcją, że wszystkie obecnie produkowane oleje mają dużo lepsze parametry niż w czasach gdy silnik był projektowany, tu znowu obszerny temat http://www.forum.gs500.pl/viewtopic.php?t=47
3. wolne obroty są ok, choć do ideału brakuje 100rpm, ale zwalmy to na karb błędów odczytu
4. szarpanie, zwłaszcza na niższych biegach i przy niższej prędkości to jeden z objawów zbyt rozciągniętego i nierówno wyciągniętego łańcucha, lub jego złego wyregulowania (za luźno), to czy masz zębatkę 16 czy 15 jako zdawczą nie ma nic wspólnego. Zmiana zębatki na mniejszą oczywiście zmniejsza moc a zwiększa moment, dlatego masz mniejszą Vmax a moto jest żwawsze, czyli prędzej się rozpędza i ma lepsze odejście, ale do płynności i opisanego przez Ciebie problemu nie ma to znaczenia.

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Tyle że nie mówimy o takich samych olejach, ja pisałem wyraźnie o półsyntetyku. Chociaż istotnie błąd jest bo syntetyk to akurat jest rzadszy. Mea culpa.

Co do wymiany zębatki na mniejszą mnie poszarpywanie istotnie spadło, ale może to i zasługa nowego napędu a nie mniejszej zębatki. Chociaż jak by się na logikę zastanowić, sprawniejsze rozpędzanie równa się mniejsze ( krótsze ) szarpnięcia czyż nie ?

:
AdrianOstr napisał/a:
Co do wymiany zębatki na mniejszą mnie poszarpywanie istotnie spadło, ale może to i zasługa nowego napędu a nie mniejszej zębatki. Chociaż jak by się na logikę zastanowić, sprawniejsze rozpędzanie równa się mniejsze ( krótsze ) szarpnięcia czyż nie ?

Akurat mniejsza zębatka to większy moment, a więc i większa siła i poszarpywanie powinno być mocniejsze, natomiast jak sam zauważyłeś zniknęło bo wymieniłeś napęd.

AdrianOstr napisał/a:
Tyle że nie mówimy o takich samych olejach, ja pisałem wyraźnie o półsyntetyku.
To tak jak by pisać, że Castrol jest płynniejszy niż Motul, to, że są to dwa różne rodzaje olei to wiadomo, ale tu nie chodzi o to czy on jest taki czy śmaki tylko jak ma 10W40 i SJ to parametry ma takie same jeśli chodzi o lepkość, właściwości smarne w temperaturach etc. a różnią się bazą na której są zbudowane i tyle, reszta to marketing. Jak pisałem silnik od GSa jest bardzo starą konstrukcją, dawno także między bajki można włożyć to, że droga jest tylko jedna full -> semi -> mineral, obecne oleje mają tyle różnych uszlachetniaczy i środków myjących, że i dobry jakościowo mineral wyczyści ci złogi w silniku a nie je zatka, zresztą odsyłam do lektury tematu olejowego.

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Może i moment większy ale czas krótszy. O i tak sobie możemy dywagować a pewnie różnica w jakiś mili sekundach. Może to placebo, może nie ważne że jest lepiej ;) . Płynność wyraźnie poprawia się także po smarowaniu napędu.

Co do oleju wrzucam tabelkę i link do źródła. A co do różnej gęstości, lepkości etc różnych producentów, to to na pewno nie jest dobry pomysł na przykład :hyhy: a dlaczego ? Polecam film https://www.youtube.com/watch?v=pYzVxhMCxjU

Ostatnio zmieniony przez AdrianOstr Pon 12 Wrz, 2016, w całości zmieniany 1 raz
:
no i jak z twojej tabelki wynika tylko w temperaturze pokojowej jest roznica w gestosci, w wyższych jest dokładnie taka sama, poza tym gęstość to nie lepkość.

Polecany filmik nie jest także potwirdzejiem twojej teorii, pokazuje tylko jak oleje o różnej lepkości czyli 5W i 10W, bo w teście niskotemperaturowym to ma znaczenie, zachowują się w temperaturze -27°C, przy czym nalezy pamiętac, że oleje 10W są projektowane do -20°C więc nie dziwne, że nie daje rady przy prawie 10 stopniach mniej.

Myslę, że dalszą część tej dyskusji powinniśmy kontynuować w temacie "olejowym"

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Hmm czyli wychodzi że teraz jeszcze zakładaliśmy że w całym zakresie temperatury ? Wg mnie ważniejsze jest jak jest zimny, dobrze jak szybko rozchodzi się po silniku. Po za tym prosiłeś o odpowiedź na podstawie czego twierdze że ma różną gęstość. Myślę że to wyczerpuje temat.

A nie daje Ci do myślenia fakt że niby te same klasy olei, różni producenci i różne ich zachowanie ?

Myślę że dalszy ciąg tej dyskusji w ogóle ma średni sens. Pozdrawiam.

:
Wtrącę się Wam i powiem, że solidne wyczyszczenie łańcucha+ smarowanie i moto na pierwszych biegach odżyło zero zrywek nawet przy minimalnych obrotach na drugim biegu. To samo na wyższych przy nawet gwałtownym przyśpieszaniu nie szarpie :cwaniak: :hyhy:

:
AdrianOstr napisał/a:
Po za tym prosiłeś o odpowiedź na podstawie czego twierdze że ma różną gęstość. Myślę że to wyczerpuje temat.
Nie wierz wszystkiemu co znajdziesz w internecie.
Materiał z Twojego odnośnika ma błędnie opisane tabelki. To w żadnym wypadku nie jest gęstość. Tak samo później omawianie gęstnienia... Gęstość, to stosunek masy do objętości.
Tabelka powinna mieć opis, że to jest lepkość kinematyczna z jednostką mm^2/s.

Jeżeli gęstość by się tak zmieniała z temperaturą, to do frytkownicy wlewałbyś naparstek oleju, który po podgrzaniu napełniałby całą jej objętość pozowalając upiec z kilogram frytek.
Ewentualnie, w drugą stronę, frytkownica by odlatywała stając się lżejsza od powietrza. ;)

PS http://www.lotosoil.pl/pl...wana-tabela,115 - producent raczej wie jak poprawnie opisać parametry swojego produktu.

Pozdrawiam
Krzysztof
Hornet 600 S
:
No nie wierze. Właśnie dlatego polecam Ci kartę charakterystyki dwóch olei 10w40 tego samego producenta pkt.9 pod punkt m ( wystarczy w google wpisać kch i nazwa jak z punktów poniżej). Dla leniwych podaje wyniki:

1. Platinum Classic gęstość względna ok. 0,870 g/cm3
2. Platinum Maxexpert gęstość względna ok. 0,865 g/cm3

A taki już Platinum Classic Synthetic 5w40 ma tą gęstość 0,857 g/cm3.

Natomiast my tu rozmawiamy o gęstości nie o lepkości to po pierwsze. A po drugie idąc Twoim przykładem o naparstku oleju, mam rozumieć że gęstość to stała Twoim zdaniem ? Czyli że co jak mi na łeb spadnie kilogram lodu to mam zaliczyć jako zimny prysznic ? A guza to będę miał w wyniku nie właściwej lepkości? Czy czego :rotfl:

:
Gęstość się zmienia wraz z temperaturą, tak oleju, jak i na przykład wody. Zmiana stanu skupienia także, ale co ma tutaj lód do tego?
Fajnie, że rozmowa jest o gęstości, ale to nie gęstość "zimnego" oleju powoduje utrudnione smarowanie, czy w zasadzie przepychanie oleju przez kanaliki, ale jego niska lepkość.

Pozdrawiam
Krzysztof
Hornet 600 S
:
Lód może to że zmiana skupienia to również zmiana gęstości, to to samo co para i latająca frytkownica czyż nie ?

Niska lepkość na pewno tak. Ale im gęstszy olej tym trudniej przepchnąć go przez rzeczone kanaliki, to chyba na logikę wychodzi ?

:
Latająca frytkownica może być też w przypadku cieczy lżejszej od powietrza (około 1.2 kg/m^3). Trzeba rozróżniać gęstość od stanu skupienia.

Na logikę, to można przyjmować różne rzeczy. Można też podejść do sprawy bardziej naukowo. Gęstość, to tylko jeden element składowy oporów przepływu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Równanie_Darcy-Weisbacha

Różnica gęstości w Twoich przykładach, to 1,5 %.
Zerknij na wykres 2a z pliku http://www.itcmp.pwr.wroc...0instrukcja.pdf Zauważ jaka jest zależność lepkości olejów względem temperatury - w przypadku gęstości jest to zależność zbliżona do liniowej.

Pozdrawiam
Krzysztof
Hornet 600 S
Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Pełna wersja forum
Powered by phpBB © phpBB Group
Design by Vagito.Net | Lo-Fi Mod.