Peknieta polpanewka walka rozrzadu |
Autor |
Wiadomość |
Chrupq
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Wrz 2011 Pochwał: 1 Posty: 406 Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
|
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012 Pęknięta półpanewka wałka rozrządu
|
|
|
Witam kolegów mechaników, dziś postanowiłem sprawdzić luzy płytek zaworowych mojej suzi no i po zdjeciu pokrywy się trochę wystraszyłem...
Dwie z czterech obejm trzymających wałki rozrządu są pęknięte (jedna delikatnie, druga mocniej, obydwie z prawej strony silnika). Zastanawiam się czy te obejmy trzymające wałki można sobie od tak wymienić lub zostawić tak jak są. Czy jest to może większy problem (jakieś dopasowanie pod wałki itd)? Jakie mogą być koszta tych części i jak fachowo nazywają się te mocowania? W hayesie wsadzają tam podczas montażu (jeśli dobrze pamiętam) 'plastic gauge' - jak coś takiego nazywa się po Polsku?
Co może się stać, jeśli nie wymienię tego mocowania?
Jeśli chodzi o luzy, to przy tym wałku o jednym mocowaniem o mniejszym pęknięciu (zawory ssące) wchodzi listek 0.03, a 0.05 już nie (mam 0.03, 0.05 i 0.08) więc wydaje się być ok. Natomiast w przypadku wałka od zaworów wydechowych nie mogę już wcisnąć tego listka 0.03 w prawym zaworze (przy pękniętej pół panewce B) i będzie trzeba wymienić płytkę, tylko pytanie czy przez tą pękniętą obejmę wałka silnik nie kwalifikuje się na szrot? Czy nową płytkę kupić już teraz, czy może najpierw wymienić tą obejmę i wtedy jeszcze raz mierzyć luzy zaworowe?
Jeśli ktoś jest w stanie odpowiedzieć na moje pytania, to będę wdzięczny za szybką odpowiedź.
Film z pękniętym mocowaniem wałka:
http://www.youtube.com/watch?v=6KcmF9pMfCw |
_________________ "You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close" |
Ostatnio zmieniony przez Chrupq Czw 22 Mar, 2012, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Kat [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012
|
|
|
Te elementy to półpanewki wałka rozrządu. Każda z nich jest inna, są opisane literami A, B, C, D. Nie powinno się ich tak sobie wymieniać ani przekładać, bo są dotarte do wałków rozrządu. Te wałeczki 'plastic gauge' o których pisałeś są do sprawdzania luzu na panewkach, wałeczek się zgniata, porównuje jego szerokość z przymiarem i na podstawie wyniku określa luz.
W Twoim przypadku najlepiej było by chyba wymienić całą głowicę w komplecie razem z wałkami na taką, w której wszystkie półpanewki są całe. Zerknij tutaj: http://netbiker.pl/katego...osprzet-silnika
Może wypowiedzą się jeszcze jacyś koledzy z większa wiedza warsztatową. Ewentualnie popytaj w jakiś zakładach które się zajmują regeneracją głowic. |
Ostatnio zmieniony przez Kat Sro 21 Mar, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Krt
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33 Dołączył: 27 Lip 2011 Pochwał: 7 Posty: 476 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012
|
|
|
W Sumie tak mi przeszło przez myśl, że dało by rade to jeszcze pospawać. Tylko ktoś ogarnięty, a nie świeżak.
Edit: W sumie tak jak popatrzyłem na ceny tych półpanewek to się nie opłaca, spawanie to dobre 50 zł używka 35zł . |
Ostatnio zmieniony przez Krt Sro 21 Mar, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
kempes
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34 Dołączył: 23 Wrz 2008 Pochwał: 30 Posty: 1747 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012
|
|
|
Nie jestem pewien, ale chyba wystarczyło by wymienić same półpanewki, o ile czopy wałków mają wymiary w normie. Przecież przy pracy silnika i tak między półpanewką, a czopem wałka jest klin olejowy i oba elementów nie "ścierają" się ze sobą. |
_________________ Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E. |
|
|
|
|
Borek
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33 Dołączył: 01 Cze 2011 Pochwał: 4 Posty: 908 Skąd: Nidzica/Warszawa
|
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012
|
|
|
Ja gdy niechcący źle założyłem te mocowania to silnik nie chciał nawet ruszyć. Można spróbować z nowym, może jakoś się dotrą... |
_________________
|
|
|
|
|
Chrupq
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Wrz 2011 Pochwał: 1 Posty: 406 Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Borek napisał/a: | Ja gdy niechcący źle założyłem te mocowania to silnik nie chciał nawet ruszyć. Można spróbować z nowym, może jakoś się dotrą... |
Ale tu jest trochę inna sprawa, bo z tego co zrozumiałem pozamieniałeś je miejscami (a są dopasowane tylko do odpowiednich miejsc). Ja musiałbym przełożyć półpanewki B i D (prawe) nowe lub z innego silnika.
Dzięki za wszystkie podpowiedzi, poczekam jeszcze na opinię Breżniewa.
Domyślam się, że ciężko będzie szybko znaleźć dobrą głowicę z dobrymi wałkami i osprzętem (spawanie oraz jazdę na popękanych półpanewkach raczej wykluczam) - a jakby tak na czas szukania założyć półpanewki z innego GS-a?
I tak istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że trzeba będzie wymieniać całą głowicę (z wałkami i osprzętem), jakie mogą być negatywne efekty wymiany tych pękniętych półpanewek na inne z używanego moto (lub nowe z ASO)? Czy są realne szanse na jakieś poważne awarie? Jakie mogą być objawy złego spasowania wymienionych półpanewek?
Wczoraj szukałem tematu w sieci, i ktoś (co prawda nie z GS500) miał podobny przypadek, twierdził że mimo zaleceń mechaników wymienił tylko same półpanewki i potem jeszcze nakręcił ok 30tys bez żadnych awarii (a potem moto zmienił więc pewnie jeszcze bezawaryjnie kręciło kolejne km). Czy istnieją duże szanse na tak udany przebieg podmianki półpanewek w GS500?
Sezon się zaczyna a tu taka niespodzianka z silnikiem |
_________________ "You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close" |
|
|
|
|
kempes
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34 Dołączył: 23 Wrz 2008 Pochwał: 30 Posty: 1747 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Chrupq napisał/a: | Dzięki za wszystkie podpowiedzi, poczekam jeszcze na opinię Breżniewa. |
Obyś się doczekał w tym sezonie . Breżniewa już dość długo na forum nie widziałem.
Tak jak pisałem wcześniej. Ja na Twoim miejscu zmieniłbym same półpanewki. W najgorszym razie będziesz musiał zmienić całą głowicę z osprzętem, więc chyba możesz zaryzykować. |
_________________ Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E. |
|
|
|
|
jacek
Model GSa: GS 500E
Wiek: 42 Dołączył: 14 Wrz 2008 Pochwał: 1 Posty: 723 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Chrupq, nie ściągaj/wymieniaj głowicy bo sobie tylko kłopotu narobisz.
Zmieniaj same półpanewki (mogą być używki byle gwint miały dobry) i nie przejmuj się. Jak będziesz odkręcał zwróć uwagę żeby żadne z zaworów wydechowych nie był podparty bo wałek się podniesie od sprężyny zaworu. Na tych łożyskowanich wałków nawet silniki z niewielkim przebiegiem mają wiekszy lub mniejszy luz ale jak ktoś już wyżej napisał tworzy się pod nimi klin olejowy bo olej jest tam wtłaczany pod ciśnieniem.
Pamietam od dokręceniu właściwym momentem 8-12Nm do głowicy tych półpanewek
Płytkę zaworową możesz przeszlifować na magnesówce ale tam gdzie luz miałeś prawidłowy to może się jeszcze zmienić po wymianie tych pęknietych półpanewek. |
|
|
|
|
KATANA
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 40 Dołączył: 06 Gru 2009 Pochwał: 58 Posty: 963 Skąd: KĘTRZYN
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Ogólnie to nie można wymienić tylko półpanewki wałka rozrządu. Jest to element pod konkretną głowice (z jednej obróbki w fabryce). Zastosowanie innej grozi przesunięciem lini obwodu, tego otworu, w którym siedzi wałek rozrządu- w efekcie zatarcie wałka. Można by pokombinować z inną półpanewką, ale wtedy koniecznie trzeba zrobić tzw. przestrzał, przez otwory mocujące wałek rozrządu. |
|
|
|
|
michał20 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Masz napisane przez Borka kilka postów wyżej że ni ch... to ni ch... nic innego Ci tam nie pojedzie niz masz ... My jak u Borka robiliśmy zaworki , to nam sie pomyliły te pólpanewki , to ledwo co kręcił rozrusznik . Nawet jak poluzowaliśmy śruby to dalej kręcił jak by chciał a nie mógł ... dopiero potem sie zjarzyliśmy że sobie je zamieniliśmy . Więc wątpie żeby coś tam sie dotarło ewentualnie zatarło
|
|
|
|
|
Chrupq
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Wrz 2011 Pochwał: 1 Posty: 406 Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Cytat: |
Masz napisane przez Borka kilka postów wyżej że ni ch... to ni ch... nic innego Ci tam nie pojedzie niz masz ... My jak u Borka robiliśmy zaworki , to nam sie pomyliły te pólpanewki , to ledwo co kręcił rozrusznik . Nawet jak poluzowaliśmy śruby to dalej kręcił jak by chciał a nie mógł ... dopiero potem sie zjarzyliśmy że sobie je zamieniliśmy .
|
Teraz rozumiem że powymienialiście półpanewki między różnymi motocyklami, ale w odpowiednich pozycjach. No to wygląda na to, że jestem ubity.
Orientujecie się, czy głowice ze starszych 'czarnych' silników będą dobrze pasowały do nowszych modeli? Chyba na dniach obskoczę wszystkie szroty/aukcje/ogłoszenia z okolicy, a wolę wiedzieć na zapas czy szukać jakiejkolwiek głowicy w dobrym stanie od GS500, czy tylko tych nowszych. |
_________________ "You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close" |
|
|
|
|
Kat [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Od 2001 roku zmienił się napęd obrotomierza, wcześniej wszystko to samo. |
|
|
|
|
Chrupq
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Wrz 2011 Pochwał: 1 Posty: 406 Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
Kat napisał/a: | Od 2001 roku zmienił się napęd obrotomierza, wcześniej wszystko to samo. |
Obroty beda przydatne przy regulacji i każdorazowym synchro gaznikow, wiec szukam nowszej głowicy (ew półpanewki identycznej do mojej, ale muszę pobrać wymiary). Jakby jakiś forumowicz z pomorskiego miał jakąś w zapasie to proszę o PW. |
_________________ "You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close" |
|
|
|
|
jacek
Model GSa: GS 500E
Wiek: 42 Dołączył: 14 Wrz 2008 Pochwał: 1 Posty: 723 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
z tego co wiem od 2004 zmienił się napęd obrotomierza
jakby tam były panewki to bym się przejmował że luz bedzie nie właściwy a że łożyskowanie jest bezpośrednio w głowicy to nawet bym się nie zastanawiał nad zmianą głowicy tylko założył inne połpanewki |
|
|
|
|
Chrupq
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Wrz 2011 Pochwał: 1 Posty: 406 Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
|
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012
|
|
|
KATANA napisał/a: | Ogólnie to nie można wymienić tylko półpanewki wałka rozrządu. Jest to element pod konkretną głowice (z jednej obróbki w fabryce). Zastosowanie innej grozi przesunięciem lini obwodu, tego otworu, w którym siedzi wałek rozrządu- w efekcie zatarcie wałka. Można by pokombinować z inną półpanewką, ale wtedy koniecznie trzeba zrobić tzw. przestrzał, przez otwory mocujące wałek rozrządu. |
Możesz wyjaśnić o co chodzi z tym przestrzałem? Chodzi Ci o zrobienie takich fasolek na tych śrubach mocujących, czy poprawianie rozwiertakiem nastawnym?
Najpierw zamówię sobie te półpanewki używane (dość tanie są) i zobaczę czy faktycznie nie da się tego podmienić/spasować. Jest też wstępny pomysł odnośnie stworzenia podkładki, która połączy z góry te dwie śruby (od strony górnej pokrywy) mocujące pękniętą półpanewkę do głowicy.
Teoretycznie usztywniłoby to obecną pękniętą półpanewkę i zapobiegło jej rozerwaniu w przyszłości. Ale co z planów wyjdzie to się zobaczy w przyszłości. A nuż trafię na dobrze pasujące półpanewki z innego silnika. |
_________________ "You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close" |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|