WITAMY NA FORUM MIŁOŚNIKÓW MOTOCYKLA SUZUKI GS 500 - MIŁEGO PISANIA !
Zapraszamy również na nasz portal pod adresem www.gs500.pl

Portal | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj



Poprzedni temat «» Następny temat
Peknieta polpanewka walka rozrzadu
Autor Wiadomość
Chrupq 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39
Dołączył: 06 Wrz 2011
Pochwał: 1
Posty: 406
Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
  Wysłany: Sro 21 Mar, 2012   Pęknięta półpanewka wałka rozrządu

Witam kolegów mechaników, dziś postanowiłem sprawdzić luzy płytek zaworowych mojej suzi no i po zdjeciu pokrywy się trochę wystraszyłem...

Dwie z czterech obejm trzymających wałki rozrządu są pęknięte (jedna delikatnie, druga mocniej, obydwie z prawej strony silnika). Zastanawiam się czy te obejmy trzymające wałki można sobie od tak wymienić lub zostawić tak jak są. Czy jest to może większy problem (jakieś dopasowanie pod wałki itd)? Jakie mogą być koszta tych części i jak fachowo nazywają się te mocowania? W hayesie wsadzają tam podczas montażu (jeśli dobrze pamiętam) 'plastic gauge' - jak coś takiego nazywa się po Polsku?

Co może się stać, jeśli nie wymienię tego mocowania?

Jeśli chodzi o luzy, to przy tym wałku o jednym mocowaniem o mniejszym pęknięciu (zawory ssące) wchodzi listek 0.03, a 0.05 już nie (mam 0.03, 0.05 i 0.08) więc wydaje się być ok. Natomiast w przypadku wałka od zaworów wydechowych nie mogę już wcisnąć tego listka 0.03 w prawym zaworze (przy pękniętej pół panewce B) i będzie trzeba wymienić płytkę, tylko pytanie czy przez tą pękniętą obejmę wałka silnik nie kwalifikuje się na szrot? Czy nową płytkę kupić już teraz, czy może najpierw wymienić tą obejmę i wtedy jeszcze raz mierzyć luzy zaworowe?

Jeśli ktoś jest w stanie odpowiedzieć na moje pytania, to będę wdzięczny za szybką odpowiedź.

Film z pękniętym mocowaniem wałka:

http://www.youtube.com/watch?v=6KcmF9pMfCw
_________________
"You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close"
Ostatnio zmieniony przez Chrupq Czw 22 Mar, 2012, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Kat
[Usunięty]

Wysłany: Sro 21 Mar, 2012   

Te elementy to półpanewki wałka rozrządu. Każda z nich jest inna, są opisane literami A, B, C, D. Nie powinno się ich tak sobie wymieniać ani przekładać, bo są dotarte do wałków rozrządu. Te wałeczki 'plastic gauge' o których pisałeś są do sprawdzania luzu na panewkach, wałeczek się zgniata, porównuje jego szerokość z przymiarem i na podstawie wyniku określa luz.

W Twoim przypadku najlepiej było by chyba wymienić całą głowicę w komplecie razem z wałkami na taką, w której wszystkie półpanewki są całe. Zerknij tutaj: http://netbiker.pl/katego...osprzet-silnika

Może wypowiedzą się jeszcze jacyś koledzy z większa wiedza warsztatową. Ewentualnie popytaj w jakiś zakładach które się zajmują regeneracją głowic.
Ostatnio zmieniony przez Kat Sro 21 Mar, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Krt 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33
Dołączył: 27 Lip 2011
Pochwał: 7
Posty: 476
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012   

W Sumie tak mi przeszło przez myśl, że dało by rade to jeszcze pospawać. Tylko ktoś ogarnięty, a nie świeżak.

Edit: W sumie tak jak popatrzyłem na ceny tych półpanewek to się nie opłaca, spawanie to dobre 50 zł używka 35zł .
Ostatnio zmieniony przez Krt Sro 21 Mar, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
kempes 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34
Dołączył: 23 Wrz 2008
Pochwał: 30
Posty: 1747
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012   

Nie jestem pewien, ale chyba wystarczyło by wymienić same półpanewki, o ile czopy wałków mają wymiary w normie. Przecież przy pracy silnika i tak między półpanewką, a czopem wałka jest klin olejowy i oba elementów nie "ścierają" się ze sobą.
_________________
Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E.
 
 
Borek 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 33
Dołączył: 01 Cze 2011
Pochwał: 4
Posty: 908
Skąd: Nidzica/Warszawa
Wysłany: Sro 21 Mar, 2012   

Ja gdy niechcący źle założyłem te mocowania to silnik nie chciał nawet ruszyć. Można spróbować z nowym, może jakoś się dotrą...
_________________

 
 
 
Chrupq 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39
Dołączył: 06 Wrz 2011
Pochwał: 1
Posty: 406
Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Borek napisał/a:
Ja gdy niechcący źle założyłem te mocowania to silnik nie chciał nawet ruszyć. Można spróbować z nowym, może jakoś się dotrą...


Ale tu jest trochę inna sprawa, bo z tego co zrozumiałem pozamieniałeś je miejscami (a są dopasowane tylko do odpowiednich miejsc). Ja musiałbym przełożyć półpanewki B i D (prawe) nowe lub z innego silnika.


Dzięki za wszystkie podpowiedzi, poczekam jeszcze na opinię Breżniewa.

Domyślam się, że ciężko będzie szybko znaleźć dobrą głowicę z dobrymi wałkami i osprzętem (spawanie oraz jazdę na popękanych półpanewkach raczej wykluczam) - a jakby tak na czas szukania założyć półpanewki z innego GS-a?

I tak istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że trzeba będzie wymieniać całą głowicę (z wałkami i osprzętem), jakie mogą być negatywne efekty wymiany tych pękniętych półpanewek na inne z używanego moto (lub nowe z ASO)? Czy są realne szanse na jakieś poważne awarie? Jakie mogą być objawy złego spasowania wymienionych półpanewek?

Wczoraj szukałem tematu w sieci, i ktoś (co prawda nie z GS500) miał podobny przypadek, twierdził że mimo zaleceń mechaników wymienił tylko same półpanewki i potem jeszcze nakręcił ok 30tys bez żadnych awarii (a potem moto zmienił więc pewnie jeszcze bezawaryjnie kręciło kolejne km). Czy istnieją duże szanse na tak udany przebieg podmianki półpanewek w GS500?

Sezon się zaczyna a tu taka niespodzianka z silnikiem :(
_________________
"You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close"
 
 
 
kempes 



Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 34
Dołączył: 23 Wrz 2008
Pochwał: 30
Posty: 1747
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Chrupq napisał/a:
Dzięki za wszystkie podpowiedzi, poczekam jeszcze na opinię Breżniewa.

Obyś się doczekał w tym sezonie :P . Breżniewa już dość długo na forum nie widziałem.


Tak jak pisałem wcześniej. Ja na Twoim miejscu zmieniłbym same półpanewki. W najgorszym razie będziesz musiał zmienić całą głowicę z osprzętem, więc chyba możesz zaryzykować.
_________________
Romet Kadet 110 Automatic '90/'91 -> Keeway Matrix '06 -> Suzuki GS 500 '93 -> Suzuki SV650N '03 -> Yamaha TTR 600 -> Jawa 353/04 '61 & Aprilia Pegaso 650 I.E.
 
 
jacek 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 42
Dołączył: 14 Wrz 2008
Pochwał: 1
Posty: 723
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Chrupq, nie ściągaj/wymieniaj głowicy bo sobie tylko kłopotu narobisz.
Zmieniaj same półpanewki (mogą być używki byle gwint miały dobry) i nie przejmuj się. Jak będziesz odkręcał zwróć uwagę żeby żadne z zaworów wydechowych nie był podparty bo wałek się podniesie od sprężyny zaworu. Na tych łożyskowanich wałków nawet silniki z niewielkim przebiegiem mają wiekszy lub mniejszy luz ale jak ktoś już wyżej napisał tworzy się pod nimi klin olejowy bo olej jest tam wtłaczany pod ciśnieniem.

Pamietam od dokręceniu właściwym momentem 8-12Nm do głowicy tych półpanewek

Płytkę zaworową możesz przeszlifować na magnesówce ale tam gdzie luz miałeś prawidłowy to może się jeszcze zmienić po wymianie tych pęknietych półpanewek.
 
 
 
KATANA 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 40
Dołączył: 06 Gru 2009
Pochwał: 58
Posty: 963
Skąd: KĘTRZYN
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Ogólnie to nie można wymienić tylko półpanewki wałka rozrządu. Jest to element pod konkretną głowice (z jednej obróbki w fabryce). Zastosowanie innej grozi przesunięciem lini obwodu, tego otworu, w którym siedzi wałek rozrządu- w efekcie zatarcie wałka. Można by pokombinować z inną półpanewką, ale wtedy koniecznie trzeba zrobić tzw. przestrzał, przez otwory mocujące wałek rozrządu.
 
 
michał20
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Masz napisane przez Borka kilka postów wyżej że ni ch... to ni ch... :) nic innego Ci tam nie pojedzie niz masz ... My jak u Borka robiliśmy zaworki , to nam sie pomyliły te pólpanewki , to ledwo co kręcił rozrusznik . Nawet jak poluzowaliśmy śruby to dalej kręcił jak by chciał a nie mógł ... dopiero potem sie zjarzyliśmy że sobie je zamieniliśmy . Więc wątpie żeby coś tam sie dotarło ;] ewentualnie zatarło
:wstyd:
 
 
Chrupq 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39
Dołączył: 06 Wrz 2011
Pochwał: 1
Posty: 406
Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Cytat:

Masz napisane przez Borka kilka postów wyżej że ni ch... to ni ch... nic innego Ci tam nie pojedzie niz masz ... My jak u Borka robiliśmy zaworki , to nam sie pomyliły te pólpanewki , to ledwo co kręcił rozrusznik . Nawet jak poluzowaliśmy śruby to dalej kręcił jak by chciał a nie mógł ... dopiero potem sie zjarzyliśmy że sobie je zamieniliśmy .


Teraz rozumiem że powymienialiście półpanewki między różnymi motocyklami, ale w odpowiednich pozycjach. No to wygląda na to, że jestem ubity.

Orientujecie się, czy głowice ze starszych 'czarnych' silników będą dobrze pasowały do nowszych modeli? Chyba na dniach obskoczę wszystkie szroty/aukcje/ogłoszenia z okolicy, a wolę wiedzieć na zapas czy szukać jakiejkolwiek głowicy w dobrym stanie od GS500, czy tylko tych nowszych.
_________________
"You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close"
 
 
 
Kat
[Usunięty]

Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Od 2001 roku zmienił się napęd obrotomierza, wcześniej wszystko to samo.
 
 
Chrupq 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39
Dołączył: 06 Wrz 2011
Pochwał: 1
Posty: 406
Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

Kat napisał/a:
Od 2001 roku zmienił się napęd obrotomierza, wcześniej wszystko to samo.


Obroty beda przydatne przy regulacji i każdorazowym synchro gaznikow, wiec szukam nowszej głowicy (ew półpanewki identycznej do mojej, ale muszę pobrać wymiary). Jakby jakiś forumowicz z pomorskiego miał jakąś w zapasie to proszę o PW.
_________________
"You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close"
 
 
 
jacek 


Model GSa: GS 500E
Wiek: 42
Dołączył: 14 Wrz 2008
Pochwał: 1
Posty: 723
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

z tego co wiem od 2004 zmienił się napęd obrotomierza

jakby tam były panewki to bym się przejmował że luz bedzie nie właściwy a że łożyskowanie jest bezpośrednio w głowicy to nawet bym się nie zastanawiał nad zmianą głowicy tylko założył inne połpanewki
 
 
 
Chrupq 


Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39
Dołączył: 06 Wrz 2011
Pochwał: 1
Posty: 406
Skąd: Chwaszczyno k. Gdyni
Wysłany: Czw 22 Mar, 2012   

KATANA napisał/a:
Ogólnie to nie można wymienić tylko półpanewki wałka rozrządu. Jest to element pod konkretną głowice (z jednej obróbki w fabryce). Zastosowanie innej grozi przesunięciem lini obwodu, tego otworu, w którym siedzi wałek rozrządu- w efekcie zatarcie wałka. Można by pokombinować z inną półpanewką, ale wtedy koniecznie trzeba zrobić tzw. przestrzał, przez otwory mocujące wałek rozrządu.


Możesz wyjaśnić o co chodzi z tym przestrzałem? Chodzi Ci o zrobienie takich fasolek na tych śrubach mocujących, czy poprawianie rozwiertakiem nastawnym?

Najpierw zamówię sobie te półpanewki używane (dość tanie są) i zobaczę czy faktycznie nie da się tego podmienić/spasować. Jest też wstępny pomysł odnośnie stworzenia podkładki, która połączy z góry te dwie śruby (od strony górnej pokrywy) mocujące pękniętą półpanewkę do głowicy.

Teoretycznie usztywniłoby to obecną pękniętą półpanewkę i zapobiegło jej rozerwaniu w przyszłości. Ale co z planów wyjdzie to się zobaczy w przyszłości. A nuż trafię na dobrze pasujące półpanewki z innego silnika.
_________________
"You can't buy happiness, but You can buy a bike, and that's pretty close"
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja Lo-Fi

INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
  • Nasza strona używa informacji zapisywanych za pomocą cookies i podobnych technologii głównie w celu dostosowania strony do potrzeb każdego użytkownika oraz m.in. w celach statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy z branży statystycznej. Ustawienia dotyczące plików cookies mogą być zmienione w programie (przeglądarce) do obsługi stron internetowych. Korzystanie z naszego portalu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza akceptację korzystania z serwisu na wyżej wymienionych warunkach.

  • Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że:
    • Administratorem Danych Osobowych jest Forum GS500.pl;
    • podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do prawidłowej rejestracji i użytkowania forum;
    • przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu użytkowania forum odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Rozporządzeniu;
    • Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych, uzyskania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych;
    • dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonania usługi lub czynności w związku z którą zostały przekazane (czas użytkowania konta na forum GS500.pl) oraz przez okres wynikający z okresu przedawnienia w ewentualnym procesie ochrony dóbr Administratora;
    • informujemy, iż Twoje dane osobowe możemy udostępniać następującym kategoriom podmiotów:Google Inc, SolarWinds Corporate, England.pl Sp. z o.o., IONIC Sp. z o.o. Sp. k.
    • Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.