Wraz z nowym sezonem wkraczają w życie nowe kategorie na motocykl, a mianowicie:
A1- należy mieć ukończone 16 lat
kategoria uprawnia do korzystania z:
a) motocykli o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocykli trójkołowych o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdów określonymi dla prawa jazdy kategorii AM (motorowery)
A2- ukończone 18 lat
kat. uprawniająca do korzystania z:
a) motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwu krotność mocy tego motocykla,
b) motocykli trójkołowych o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdów określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
GS jak najbardziej ze swoimi parametrami wchodzi w ramę tejże kat. i jest jednym z najmocniejszych w niej, zarówno jak i stosunkowo tani, więc spodziewajcie się dużego wysypu chęci kupna tej maszynki.
Po 2 latach od uzyskania kategorii A2 można ubiegać się o pełnoprawne A
A-ukończone 24 lata lub jak wyżej _____/\
co do ograniczeń nic się tutaj nie zmieniło.
Egzamin teoretyczny został zmieniony, a do praktycznego doszedł jeden manewr. Tak więc na dzień dzisiejszy:
Teoria
Egzamin w moich oczach przybrał na wartości, jako osoba zdająca B na starych patentach widząc siostrę której kolej, mogę z całą pewnością stwierdzić iż jest bardziej życiowy/ lepszy (swoją drogą zdała za 1 razem, więc gdzie tam zaraz taki trudny. Różnica polega na tym iż pytań jest więcej, a baza z nimi nie jest udostępniona, co za tym idzie skończy się przynajmniej na jakiś czas wydawanie praw jazdy głąbom co nauczyli się na pamięć odpowiedzi, a patrząc na zadawane kursantowi pytania- jeśli nie potrafisz na nie odpowiedzieć nie powinieneś wyjeżdżać na drogę, ot taka mała dygresja.)
Pytania dzielą się na TAK/NIE oraz A/B/C - z czego tylko 1 odpowiedź jest prawidłowa.
Posiadając kategorię B, nie jesteś zwolnieni z tej części egzaminu, nie jestem pewien jak wygląda sprawa gdy przesiadamy się z jednej kategorii A, na inną.
Praktyka
Nie jestem do końca pewien jak wyglądał ten etap przed zmianami ale na chwilę obecną zawiera:
-sprawdzenie stanu technicznego motocykla (poziom oleju, płynu hamulcowego, stan świateł etc. - norma)
-ustawienie lusterek
-przemieszczenie motocykla bez użycia silnika
-ruszenie na wzniesieniu
-ósemeczka
-slalom wolny
-slalom szybki - średnia prędkość 30km/h
-wyminięcie przeszkody - prędkość minimalna 50km/h
-hamowanie w wyznaczonym miejscu (może być wykonane zarówno na placu jak i na mieście)
-hamowanie awaryjne
Ogólnie rzecz biorąc nie ważne co to za WORD, PORD, czy MORD ciągle burdel tam mają, jako kursant na A2, w tym tygodniu szkoła otrzymała informację na jakich motocyklach kurs będzie się odbywał i w moim przypadku jest to Honda CB500 13' -zdziwiłem się, że nowe roczniki mają mniejszą moc a co za tym idzie łapią się na tą że kat.
Jest to oczywiście wersja beta; pewnie o milionie innych ważnych rzeczy nie napisałem, więc jeśli chcielibyście coś dodać/ zapytać śmiało
Pozdrawiam, Gniewosz
Odpowiedz do tematu
: Nowe przepisy, dot. kategorii i egzaminu
:
Dodając do materiału kolegi, który jest bardzo rzetelny chciałbym dodać przykładowe rysunki z wymiarami (plan placu WORDu w Poznaniu żółte pola dotyczą motocykla ) oraz filmik ukazujący jak wygląda w praktyce nowe manewry (na filmie występuje Suzuki Gladius, w Poznaniu w tą role wcieli się Yamha XJ6)
:
Gniewosz, fajnie, że przygotowałeś ten materiał tylko zabrakło wnikliwości i konsekwencji, na przyszłość może trochę poczytaj najpierw jak wyglądało to kiedyś a jak ustawodawca określa to obecnie, to materiał będzie bardziej dopracowany.
praktycznie cały egzamin się zmienił, bo poza tym, że doszły dwa manewry nie jeden to pozostałe zostały całkowicie zmienione
było przemieszczenie po prostej, obecnie jest przemieszczenie w polu w kształcie litery T
była po torze ograniczonym liniami obustronnie, z przejazdem przez skrzyżowanie po środku, obecnie jazda dowolna między dwoma pachołkami w prostokącie ograniczającym pole manewru
było slalom między 5 pachołkami, obecnie wolny jest między 5 bramkami ustawianymi naprzemiennie prawa-lewa, szybki między 3 pachołkami z prędkością co najmniej 30km/h
było tylko hamowanie awaryjne, obecnie są dwa typy hamowania przy czym czy aby nie awaryjne może być wykonywane opcjonalnie na mieście, jak było do tej pory?
Chyba szkoła otrzymała informację na jakich motocyklach odbywać się będzie egzamin w twoim WORD/PORD/MORD bo szkolenie może odbyć się na dowolnym motocyklu spełniającym wymogi Art. 6 ustawy o kierujących pojazdami, w związku z art. 24 tej ustawy ( http://forum.gs500.pl/portal.php?show=9 ). Niestety po raz kolejny świadczy to wyłącznie o jednym - OSK będzie uczyło zdać egzamin a nie jeździć skoro czekało z wyborem pojazdu aż do ogłoszenia tego przez WORD, a na GS500 nie mogą szkolić przepraszam bardzo, spełnia wymogi A2, no ale przecież nie jest to pojazd egzaminacyjny, zapomniałem. Tak przy okazji w Warszawskim WORD pojazdem egzaminacyjnym na kategorię A2 będzie SUZUKI Gladius w wersji zdławionej z ABS.
Jeśli kogoś dokładnie interesuje wygląd szkolenia oraz egazminu to zapraszam do lektury odpowiednich rozporządzeń
- kurs opisany jest w Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców na stronach 16-59
- egzamin wraz z elementami placu opisano w Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach - z tego rozporządzenia pochodzą obrazki zaprezentowane przez Gamer'a
Gniewosz napisał/a: |
a do praktycznego doszedł jeden manewr |
praktycznie cały egzamin się zmienił, bo poza tym, że doszły dwa manewry nie jeden to pozostałe zostały całkowicie zmienione
Gniewosz napisał/a: |
-przemieszczenie motocykla bez użycia silnika |
było przemieszczenie po prostej, obecnie jest przemieszczenie w polu w kształcie litery T
Cytat: |
-ósemeczka |
była po torze ograniczonym liniami obustronnie, z przejazdem przez skrzyżowanie po środku, obecnie jazda dowolna między dwoma pachołkami w prostokącie ograniczającym pole manewru
Gniewosz napisał/a: |
-slalom wolny
-slalom szybki - średnia prędkość 30km/h |
było slalom między 5 pachołkami, obecnie wolny jest między 5 bramkami ustawianymi naprzemiennie prawa-lewa, szybki między 3 pachołkami z prędkością co najmniej 30km/h
Cytat: |
-hamowanie w wyznaczonym miejscu (może być wykonane zarówno na placu jak i na mieście)
-hamowanie awaryjne |
było tylko hamowanie awaryjne, obecnie są dwa typy hamowania przy czym czy aby nie awaryjne może być wykonywane opcjonalnie na mieście, jak było do tej pory?
Gniewosz napisał/a: |
w tym tygodniu szkoła otrzymała informację na jakich motocyklach kurs będzie się odbywał i w moim przypadku jest to Honda CB500 13' |
Chyba szkoła otrzymała informację na jakich motocyklach odbywać się będzie egzamin w twoim WORD/PORD/MORD bo szkolenie może odbyć się na dowolnym motocyklu spełniającym wymogi Art. 6 ustawy o kierujących pojazdami, w związku z art. 24 tej ustawy ( http://forum.gs500.pl/portal.php?show=9 ). Niestety po raz kolejny świadczy to wyłącznie o jednym - OSK będzie uczyło zdać egzamin a nie jeździć skoro czekało z wyborem pojazdu aż do ogłoszenia tego przez WORD, a na GS500 nie mogą szkolić przepraszam bardzo, spełnia wymogi A2, no ale przecież nie jest to pojazd egzaminacyjny, zapomniałem. Tak przy okazji w Warszawskim WORD pojazdem egzaminacyjnym na kategorię A2 będzie SUZUKI Gladius w wersji zdławionej z ABS.
Jeśli kogoś dokładnie interesuje wygląd szkolenia oraz egazminu to zapraszam do lektury odpowiednich rozporządzeń
- kurs opisany jest w Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców na stronach 16-59
- egzamin wraz z elementami placu opisano w Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach - z tego rozporządzenia pochodzą obrazki zaprezentowane przez Gamer'a
:
ja osobiście w październiku 2012 zdawałem i miałem obydwa hamowania na placu więc w tej kwestii raczej nic się nie zmieniło, chyba że jeszcze kiedyś kiedyś było inaczej
a tak przy okazji... czy gs500 aby na pewno mieści się w A2 ?
ja mam w dowodzie więcej jak 35kW i stosunek mocy do masy również jest większy..
studi napisał/a: |
Cytat:
-hamowanie w wyznaczonym miejscu (może być wykonane zarówno na placu jak i na mieście) -hamowanie awaryjne było tylko hamowanie awaryjne, obecnie są dwa typy hamowania przy czym czy aby nie awaryjne może być wykonywane opcjonalnie na mieście, jak było do tej pory? |
ja osobiście w październiku 2012 zdawałem i miałem obydwa hamowania na placu więc w tej kwestii raczej nic się nie zmieniło, chyba że jeszcze kiedyś kiedyś było inaczej
a tak przy okazji... czy gs500 aby na pewno mieści się w A2 ?
Gniewosz napisał/a: |
a) motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg |
ja mam w dowodzie więcej jak 35kW i stosunek mocy do masy również jest większy..
"Zanim odkręcisz manetkę pomyśl o tych, którzy czekają na Twój powrót..."
:
Zależy która wersja - ja mam (miałem) zdławioną z 2005 i mam w dowodzie 33kW i stosunek 0,1765 kW/kg.
:
F'ka oddławiona ma 35kW i stosunek mocy do masy 1,92 kW/kg więc też się mieści
może mnie pamięć myli lub zawodzi ale możesz podać w ramach którego zadania egzaminacyjnego wg. starych zasad miałeś hamowanie planowane?
tu masz opis ze strony WORD Toruń -> http://www.word.torun.pl/...4&limitstart=2, jeszcze stare zasady, wytęż wzrok i zaznacz punkt odpowiadający na moje pytanie.
Niema, co za pech, to Cię na egzaminie ktoś próbował naciąć abyś oblał.
AirMJ napisał/a: |
ja osobiście w październiku 2012 zdawałem i miałem obydwa hamowania na placu więc w tej kwestii raczej nic się nie zmieniło, chyba że jeszcze kiedyś kiedyś było inaczej |
może mnie pamięć myli lub zawodzi ale możesz podać w ramach którego zadania egzaminacyjnego wg. starych zasad miałeś hamowanie planowane?
tu masz opis ze strony WORD Toruń -> http://www.word.torun.pl/...4&limitstart=2, jeszcze stare zasady, wytęż wzrok i zaznacz punkt odpowiadający na moje pytanie.
Niema, co za pech, to Cię na egzaminie ktoś próbował naciąć abyś oblał.
:
więc urząd mnie oszukał wpisując mi 48kW i 0,2667kW/kg?
natomiast jak będę w domu postaram się odkopać protokół egzaminacyjny w 2012 roku były stare zasady a jak gość mi mówi "ma się Pan rozpędzić i w tym miejscu zatrzymać" to chyba jest właśnie hamowanie w wyznaczonym miejscu... chyba że sobie uroiłem
studi napisał/a: |
F'ka oddławiona ma 35kW i stosunek mocy do masy 1,92 kW/kg więc też się mieści |
więc urząd mnie oszukał wpisując mi 48kW i 0,2667kW/kg?
natomiast jak będę w domu postaram się odkopać protokół egzaminacyjny w 2012 roku były stare zasady a jak gość mi mówi "ma się Pan rozpędzić i w tym miejscu zatrzymać" to chyba jest właśnie hamowanie w wyznaczonym miejscu... chyba że sobie uroiłem
"Zanim odkręcisz manetkę pomyśl o tych, którzy czekają na Twój powrót..."
:
Zapewne nie widzieli różnicy między kW i KM.
Żadna wersja gs'a nie miała 64 KM (48 kW).
Były natomiast wersje 47 KM (34.3 kW)
AirMJ napisał/a: |
więc urząd mnie oszukał wpisując mi 48kW i 0,2667kW/kg? |
Żadna wersja gs'a nie miała 64 KM (48 kW).
Były natomiast wersje 47 KM (34.3 kW)
:
Ty może nie ale Pan egzaminator tak, bo powinno być Pan się rozpędzi i zatrzyma jak dam znak, a nie w tym miejscu.
AirMJ napisał/a: |
chyba że sobie uroiłem |
Ty może nie ale Pan egzaminator tak, bo powinno być Pan się rozpędzi i zatrzyma jak dam znak, a nie w tym miejscu.
:
Na starych zasadach byly dwa zatrzymania - w wyznaczonym miejscu oraz awaryjne (hamowanie po daniu znaku przez egzaminatora).
Jedni dostawali oba do zrobienia, z reguly natomiast egzaminator dobieral jedno z dwoch wedlug wlasnego uznania.
Pisze na podstawie tego co bylo w Wordzie w poznaniu gdy zdawalem.
Jedni dostawali oba do zrobienia, z reguly natomiast egzaminator dobieral jedno z dwoch wedlug wlasnego uznania.
Pisze na podstawie tego co bylo w Wordzie w poznaniu gdy zdawalem.
Street line: GS 500F 05' black and yellow (Sprzedany) -> CBF 600N 06' black and silver (Sprzedany)
Dirt line: TT 350 92' (street legal)
Dirt line: TT 350 92' (street legal)
:
Dokopałem się do Dz. U. nr 217 poz. 1834 z 27 października 2005.
I nawet moja pamięć choć absolutna bywa zawodna.
W ramach części egzaminu praktycznego wykonywanej na placu manewrowym NIE MA HAMOWANIA (Tabela nr 2), ale ... w części wykonywanej w ruchu miejskim (Tabela nr 7) określa zadanie egzaminacyjne nr 9 - Hamowanie od prędkości co najmniej 50km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu - manewr może być wykonany na terenie ośrodka oraz zadanie egzaminacyjne nr 10 - Hamowanie awaryjne, obowiązkowe dla A i A1 dla pozostałych nieobowiązkowy - manewr może być wykonany na terenie ośrodka.
Jak z tych zapisów wynika, nie należały one do części zadań egzaminacyjnych wykonywanych w ramach zadań "na placu", a jedynie mogły być wykonane opcjonalnie na placu, ale znajdowały się w części "ruch miejski" - obecnie oba typy hamowań znajdują się wśród zadań do wykonania na placu manewrowym, co było do wykazania jako zmiana w sposobie organizacji zadań na placu manewrowym.
To chyba zamyka tą część dyskusji i gdybanie, kto jaki manewr miał kiedyś na placu.
I nawet moja pamięć choć absolutna bywa zawodna.
W ramach części egzaminu praktycznego wykonywanej na placu manewrowym NIE MA HAMOWANIA (Tabela nr 2), ale ... w części wykonywanej w ruchu miejskim (Tabela nr 7) określa zadanie egzaminacyjne nr 9 - Hamowanie od prędkości co najmniej 50km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu - manewr może być wykonany na terenie ośrodka oraz zadanie egzaminacyjne nr 10 - Hamowanie awaryjne, obowiązkowe dla A i A1 dla pozostałych nieobowiązkowy - manewr może być wykonany na terenie ośrodka.
Jak z tych zapisów wynika, nie należały one do części zadań egzaminacyjnych wykonywanych w ramach zadań "na placu", a jedynie mogły być wykonane opcjonalnie na placu, ale znajdowały się w części "ruch miejski" - obecnie oba typy hamowań znajdują się wśród zadań do wykonania na placu manewrowym, co było do wykazania jako zmiana w sposobie organizacji zadań na placu manewrowym.
To chyba zamyka tą część dyskusji i gdybanie, kto jaki manewr miał kiedyś na placu.
:
Poniżej filmiki ze strony szczecińskiego WORD-u prezentujące nowe zadania na placu
http://word.szczecin.pl/webfm_send/325
http://word.szczecin.pl/webfm_send/326
http://word.szczecin.pl/webfm_send/327
http://word.szczecin.pl/webfm_send/328
http://word.szczecin.pl/webfm_send/329
http://word.szczecin.pl/webfm_send/330
http://word.szczecin.pl/webfm_send/325
http://word.szczecin.pl/webfm_send/326
http://word.szczecin.pl/webfm_send/327
http://word.szczecin.pl/webfm_send/328
http://word.szczecin.pl/webfm_send/329
http://word.szczecin.pl/webfm_send/330
:
Odpowiedz do tematu
te 2 ostatnie to dobre nawet