Komputer pokladowy
Odpowiedz do tematu

bigsiu
[Usunięty]
: Komputer pokładowy
Witam,

Zabieram się do realizacji projektu urządzenia, które mierzyłoby (podczas jazdy) następujące parametry pracy moto:
1. Pochyły motocykla w zakrętach
2. Obroty Silnika.
3. Przyspieszenia.
4. Położenie
5. ew. Kamera

Oczywiście wszystkie dane byłyby ze soba skorelowane czasowo i zapisywane na karcie sd, tak, żeby później możnabyło sobie wygenerować trasę na googlemapsiee. Możnaby było analizować swój styl/technikę i porównac z kolegami.
Co sądzicie o takim akcesorium do moto?

faflak
[Usunięty]
:
wow dobry projekt... :) moze wystarczy dobra koma :hyhy:

:
Coś więcej od strony technicznej wyjawisz nam? Wszystkie obliczenia i zapisy będą wykonywane przez mikrokontroler i zapisywane na karcie SD urządzenia, czy może planujesz jakiś kawałek hardware, połączyć to z kontrolerem bluetooth (mikrokontroler zajął by się jedynie wysyłaniem pakietów w jakiś cywilizowany sposób) a resztę dokończyłbyś software'm np. na komórki bądź tablety z androidem? Wystarczyłoby mieć przy sobie telefon z włączonym bt i program na komie interpretowałby pakiety danych otrzymywane bezprzewodowo z Twojego urządzenia.

Tak czy siak przedsięwzięcie trudne, ciężkie - same prototypy płytek drukowanych dosyć kosztują. No, ale jeśli by wypalił to można liczyć na spore profity ze sprzedaży urządzonka ;]

:
Jak dla mnie jedno urządzenie które by to wszystko badało byłoby trochę za drogie do zrealizowania.

Jak chcesz do tego dorzucić kamerę to koszt wyjdzie astronomiczny, a jakość nagrania będzie pozostawiała nieco do życzenia.

Przyspieszenie i położenie możesz wyciągnąć teraz z praktycznie każdego telefonu, a jak zaopatrzysz się w kamerkę taką jak contour (nie pamiętam który model) to możesz ładnie wyciągać nagranie, pozycje i prędkość.


Dlatego wywaliłbym punkty 3, 4, 5 lub przerzucił je na inny gotowy mechanizm.

Zostałoby zrobienie układu z żyroskopem do zapisania wychylenia. Można do tego dorzucić akcelerometr to byłoby drugie źródło informacji o przyspieszeniu (ale nie o prędkości). Na uczelni programowałem tylko gotowe rozwiązania tych czujników w vii remote i padzie DS3, więc nie wiem ile byłoby z tym problemów.


Jak chcesz mieć pełny komplet informacji do analizy techniki jazdy powinieneś chyba dać jeszcze czujniki przepustnicy, biegu, hamulców i sprzęgła, ale osobiście wolałbym nie dorzucać nic do tych układów, bo to chyba niezbyt bezpieczne rozwiązanie...

Pomysł zdecydowanie ciekawy, zobaczymy jak wyjdzie realizacja :)

:
Można by jeszcze do tego dodać ekonomizer :P

GeoGri
:
Taa i prom kosmiczny.

Moim zdaniem pomysł mega, ale są dwa "ale".
Pierwsze to takie cos byłoby super na tor, no i już istnieje taka elektronika. A drugie to zrobienie tego domowym sposobem będzie delikatnie mówiąc cholernie drogie, czasochłonne i napewno z sporym marginesem błędów.

Pozdro

Keeway Matrix 08' -> GS500F 04' -> GSF Bandit 600 S 04' ->Honda CBR F4i 01'
: Re: Komputer pokładowy
bigsiu napisał/a:
które mierzyłoby (podczas jazdy) następujące parametry pracy moto:
1. Pochyły motocykla w zakrętach
3. Przyspieszenia.
4. Położenie


Co do pomiaru tych parametrów to myślę, że dasz radę, polecam sklep dla hobbystów robotyki http://robodudes.com/9-czujniki gdzie w znajdziesz zarówno akcelerometry jak i żyroskopy, całość do wyboru w analogu lub cyfrowa z szyną I2C więc z połączeniem z kontrolerem nie będzie problemu

bigsiu napisał/a:
2. Obroty Silnika.


Tutaj zastosował bym podobny układ jaki jest w elekronicznych licznikach KOSSO (czy jakoś tak), gdzie sonda podłączona jest do przewodu zasilającego niskiego napięcia cewki zapłonowej i zliczania impulsów potem w mikrokontrolerze za określony czas, ale takich układów znajdziesz zapewne dużo.

bigsiu napisał/a:
Oczywiście wszystkie dane byłyby ... zapisywane na karcie sd, tak, żeby później możnabyło sobie wygenerować trasę na googlemapsiee.

Zapisywał bym te dane w jakimś prostym tekstowym formacie wraz z danymi z GPS, a dopiero softem na komputerze przerabiał bym je na ślad w formacie *.klm (jak dobrze pamiętam rozszerzenie pliku śladu do google'a)

Co do kosztów to dwa czujniki to koszt zależnie jakie się wybierze do 150 PLN, do tego niskoseryjna produkcja płytki drukowanej wielkości rzędu 40x70mm to 50 PLN, koszty innych części i podzespołów szacuje na kolejne 150 PLN (w sumie zależy jaki mikrokontroler) więc dochodzimy do prawie 400 PLN co raczej odstraszy większość potencjalnie zainteresowanych.

No ale powodzenia.

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
bigsiu
[Usunięty]
:
Wow... nie liczyłem na tak szybki odzew... dzięki za rady!

Co do tego, że dam radę coś takiego zrobić nie mam najmniejszych watpliwości. Jestem z wykształcenia elektronikiem i projektowałem duuuużo bardziej skomplikowane systemy (jak ktoś ma ochotę zajrzeć to polecam stronę firmy dla której projektuję elektronikę i piszę soft http://www.antyterroryzm.com/).

Co do wykorzystania telefonu komurkowego, to niestety to się nie sprawdzi, akcelerometry dobrze działają jak nie ma dodatkowych zewnętrznych przyspieszeń. Trzeba mieć co najmniej accel+giro i oczywiście mądrze połączyć odczyty (planuję zastosować filtr Kalmnana).

Od strony techniczej będzie wyglądało to mnej więcej tak:

Urządzenie bedzie wykonane w klasie szczelności co najmneij IP65, zasilane z 12V z akumulatora motocyklowego - być może będzie bateria wewnętrzna. Urządzenie będzie "odpinane" z moto - będzie do niego profesionalny, porządny uchwyt i będzie można go podłączyć do kompa przez USB albo wyciągnąć kartę SD i podłączyć do czytnika.
Planuję kilka wersji:


1. Podstawowa (bez kamery) sam odczyt położenia+pochyłów i przyspieszeń. Wszystko logowane na kartę SD w formacie np. KML - tak żeby się to dało wrzucić na google/mapsa. Będzie możliwość

2. Bardziej rozbudowana w której dodatkowo byłby model GSM (GPRS/HSDPA). Tutaj byłby większy uC i możnaby było dodać alarmy np. jeżeli zostawialibyśmy moto i ktoś je rusza to urządzenie wysył SMS/dzwoni na podany numer. Możnabybyło równieś śledzić moto online w przypadku jego kradzierzy lub nawet go unieruchamiać (np. odcinac zapłon - chodź to trochę niebezpieczne

3. Wersja full. W tej wersji byłaby jeszcze kamera z optyką. Film razem z OSD (napisy) byłby kompresowany i nagrywany na SD i możnabygo było publikowac np. na youtube


Piotras_5 napisał/a:
Taa i prom kosmiczny.

Moim zdaniem pomysł mega, ale są dwa "ale".
Pierwsze to takie cos byłoby super na tor, no i już istnieje taka elektronika. A drugie to zrobienie tego domowym sposobem będzie delikatnie mówiąc cholernie drogie, czasochłonne i napewno z sporym marginesem błędów.

Pozdro


Piotras_5: Czy możesz podrzucić przykłady takiej elektroniki?

Samych kosztów się aż tak bardzo nie boję. Mam trochę zaoszczędzonej kasy a to w sumie może przejść od hobby do poważnego produktu.


Dobra, a teraz pytanie: ile byście byli w stanie zapłacić za gotowe urządzenie? Czy np. jakby urządzenie było gotowe, to czy bylibyście chętni na testowanie (oczywiście beż żadnych opłat)?

:
bigsiu napisał/a:

Dobra, a teraz pytanie: ile byście byli w stanie zapłacić za gotowe urządzenie? Czy np. jakby urządzenie było gotowe, to czy bylibyście chętni na testowanie (oczywiście beż żadnych opłat)?


To pytanie musiałbyś zadać po zaprezentowaniu gotowego urządzenia. Na cenę na pewno miałyby duży wpływ takie czynniki estetyka urządzenia czy stopień skomplikowania montażu.

Jakkolwiek trzymam kciuki i powodzenia :)

:
bigsiu napisał/a:
Piotras_5: Czy możesz podrzucić przykłady takiej elektroniki?


Wybacz, ale nie mam dojścia do technologi z MotoGP czy superbike'ów. Ale tam laptimery, ba, nawet wykresy hamowania przed / w trakcie / na wyjściu z zakrętu są. Ale koszt takiego czegoś jest pewnie astronomiczny... Jeśli chcesz się o tym więcej dowiedzieć to powinieneś spytać kogoś kto śmiga po torze, ew. nawet napisać do kogoś z techników, może do jakiejś redakcji czasopisma. Szczerze to nie wiem skąd mógłbyś wziąć takie urządzenie, bo to głównie specyfikacja torowa. ;)
Ale jak Machu napisał, jak masz kasę i chęć walczenia to powodzenia.

Keeway Matrix 08' -> GS500F 04' -> GSF Bandit 600 S 04' ->Honda CBR F4i 01'
:
:facepalm:

Użytkowniku Piotras_5, przecież mówimy od początku o urządzeniu do zastosowań typowo użytkowych, dla zwykłych plebsów a nie gwiazd toru :] Kolega zapewne myśli o skonstruowaniu i później ew. sprzedaży jeżeli okazałoby się, że czas i koszty nie są zbyt wysokie.

:
:facepalm:

Użytkowniku Machu, napisałem tylko o zasadzie działania i przykładach, o które pytał bigsiu. No i chodziło o to, że już pomiary przyspieszenia itp to są rzeczy dostępne. I z tego co ja widzę to koszta będą spore. Ile byś zapłacił za takie urządzenie?

Keeway Matrix 08' -> GS500F 04' -> GSF Bandit 600 S 04' ->Honda CBR F4i 01'
:
Piotras_5 napisał/a:
:facepalm:
Użytkowniku Machu, napisałem tylko o zasadzie działania i przykładach

:facepalm:
To gdzieś mi musiało umknąć użytkowniku Piotras_5 bo nie widzę ani jednego przykładu i ani słowa o zasadzie działania :wstyd:

:
Machu napisał/a:
Piotras_5 napisał/a:
:facepalm:
Użytkowniku Machu, napisałem tylko o zasadzie działania i przykładach

:facepalm:
To gdzieś mi musiało umknąć użytkowniku Piotras_5 bo nie widzę ani jednego przykładu i ani słowa o zasadzie działania :wstyd:


Trzeba umieć czytać, kończąc ten spam - w sensie, że coś takiego już istnieje.

Keeway Matrix 08' -> GS500F 04' -> GSF Bandit 600 S 04' ->Honda CBR F4i 01'
bigsiu
[Usunięty]
:
Urządzenie rzeczywiście miałobybył dla "zwykłych" użytkowników,gdzie przez "zwykłych" rozumiem takich, którzy nie sa w stanie za taki sprzęt zapłacić powiedzmy 5000zł.

Jak liczyłem koszty produkcji to samej elektroniki w wersji podstawowej (opisanej pod numerem 1 w jednym z postów powyżej) kosztowałaby ok 250zł w detalu. Potem cena oczywiście by się zwiększała - nie mam jeszcze szacunkowych kosztów dla wyższych wersji.

Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Pełna wersja forum
Powered by phpBB © phpBB Group
Design by Vagito.Net | Lo-Fi Mod.