Oswietlenie LED do kufrow
Odpowiedz do tematu

:
wyjaśniłeś to na tyle dobrze że bez problemów dałem radę wszystko zmontować.

Powyższy post przedstawia pogląd użytkownika w danej chwili i nie może byś wykorzystany przeciwko niemu w innym terminie oraz w innej sprawie.
:
Kontynuując temat opracowałem dużo prostszy układ ale mniej odbajerowany.

W tej wersji zakładam, że wszystkie kufry będą miały paski w dwóch kolorach, czerwonym i żółtym, pozostały natomiast wejściowe układy zabezpieczające oraz elektroniczny układ PWM do regulacji jasności świecenia pozycji w stosunku do stopów.

Projekt płytki wykonany w dwóch wersjach
  • jednostronna - większa ale łatwiejsza do wykonania metodą domowo-termotransferową
  • dwustronna. ale za to mniejsza

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
A dla osób bez zdolności elektronicznych bardzo uproszczona wersja układu powyżej.

Jedyne elementy to diody półprzewodnikowe 1N5062, krzemowe, gdzie na każdej tracimy 1V.
(zmieniłem model diody i spadek napięcia po tym jak jeden z kolegów dał tyle pasków, że można było most oświetlić ;) dioda 1N5062 wytrzymuje prąd do 2A czyli ok. 34 segmentów 5 cm z potrójną strukturą)
Zależnie ile z 5 projektowanych diod zainstalujemy (w miejsce pozostałych mostki) tak jasno będzie się świecić kufer na pozycji, zasada jest prosta, im więcej diod tym ciemniej.
Dioda oznaczona na schemacie jako D104 ma funkcję separującą obwód świateł pozycyjnych i stop motocykla.

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
No to kolejna część opisu, tym razem zainspirowana opisem Yaszcziego, gdzie pokazał gdzie i jak zamontował okablowanie i diody w kufrze.

No więc od początku, mam 3 kufry E360 jako boczne oraz E52 jako centralny i wszystkie są z zamontowanymi LED'ami, Jeśli ktoś posiada E360 jako centralny to oczywiście diody robimy po obu stronach, jeśli chodzi o E460 to jest on w dolnej części identyczny z E360, a w górnej posiada dodatkowe miejsce na fabryczny STOP

To tyle tytułem wstępu.

Umiejscowienie złącz:
Oświetlenie w kufrach instalowałem gdy używałem GS'a i tam z racji posiadania akcesoryjnego stelaża fivestars nie było możliwości korzystania ze złącza w miejscu przewidzianym przez GIVI dla fabrycznego STOPu, dlatego też postanowiłem wykorzystać złącza mikrofonowe mocowane w spodzie tylnej części kufra. Miejsce zostało tak wybrane, że zarówno wcześniej na GS'e jak i obecnie na DL'u z płytą GIVI nie przeszkadza ono w instalacji kufra, nie przeszkadza również ew. pasażerowi, tak jak niektóre rozwiązania, które widziałem w necie, gdzie złącze było na tylnej ścianie kufra, w miejscu gdzie można instalować oparcie do kufra.





Instalacja w E52
Paski LED instalowane są pod szkłami odblaskowymi, gdzie producent przewidział również miejsca na firmowe zestawy świateł stop. W celu zdjęcia czerwonych plastików z każdej strony odkręcamy dwa wkręty (wskazane strzałkami)

po ich zdjęciu dostajemy się do miejsca instalacji diod.

W oryginalne miejsce na STOP mieszczą się dwa segmenty 10cm pasków LED, pozostałe diody kleimy poza obszarem oryginału, zmieści się nam tam w sumie 20cm pasek.

W pierwszej wersji (gdy miałem wszystkie paski czerwone) miałem właśnie taki podział, ale gdy zmieniałem diody na dwukolorowe zmieniłem ten podział, obecnie 15cm pasek służy jako kierunkowskaz w kolorze żółtym oraz dwa odcinki 5cm i 10cm pasków czerwonych jako stop i pozycja.
Na grafice wskazane są poszczególne obszary.


Po złożeniu wszystkiego ponownie i podłączeniu poszczególne światła wyglądają jak poniżej


światła pozycyjne


światła stop - wyraźna różnica w jasności świecenia


kierunkowskaz - na zdjęciu tak dobrze nie jest to widoczne ale ma wyraźnie pomarańczowy odcień


stop i kierunek łącznie



Instalacja w E360
Jak na wstępie wspominałem kufry E360 stosuje jako boczne dlatego też jako złącze wystarczyło zastosować wtyk 3 pinowy, jeśli ktoś chce użyć go jako centralnego musi stosować wtyk 5 pinowy z racji obsługi dwóch stron kufra.

Podobnie jak w przypadku centralnego tutaj zastosowałem dokładnie takie samo umiejscowienie złącza, tym bardziej, że nawet oryginalne stelaże GIVI nie mają miejsca na styk.


Kabel wewnątrz przez niewielki otwór przewleczony jest na wylot kufra, gdzie pod plastikami przechodzi do czołowej części gdzie znajdują się paski LED




W zależności od tego w jakim celu chcemy przerobić kufer długość i kolorystyka pasków oraz ich rozmieszczenie będzie inne, w moim przypadku górny segment 15cm jest koloru żółtego, a dolny 15cm czerwony jako stop i pozycja.

A jak to świeci jeszcze bez założonego czerwonego plastiku widać na zdjęciach poniżej


pozycja


kierunek


kierunek i stop

A po założeniu plastików wygląda to tak


stop


kierunek

I na koniec mała uwaga, czerwone plastiki w E360 są trochę ciemniejsze i grubsze niż w E52 i żółty kolor niestety jest mniej wyraźny, ma jasność podobną do pozycji niż do stop'u.


Myślę, że da to inspiracje wszystkim do kolejnych modyfikacji kufrów i wkrótce pojawią się na forum kolejne opisy.

Wszystkie zdjęcia w dużej rozdzielczości na http://www.bikepics.com/members/studi/led_light/

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Po wielu prośbach na PW o pomoc w opracowaniu sterownika dla różnych rodzajów kufrów, diod w nim zamocowanych oraz samych flash'y, które kilka osób z Was miało okazję zobaczyć u mnie na motocyklu postanowiłem zmodyfikować ten najbardziej rozbudowany projekt, który znajdował się w pierwszym wpisie.

W układzie tym wprowadziłem kilka modyfikacji, które np. powstały po tym jak kilkukrotnie musiałem wymieniać tranzystory końcowe z powodu zwarć wewnątrz kufra (np. coś się metalowego opierało się o gniazdo robiąc zwarcie) oraz aby dać możliwość bardziej uniwersalnego stosowania przy wyborze różnego rodzaju kolorów diod w kufrach - diody tylko czerwone i działanie a'la światła amerykańskie (te same diody działają jako stop, kierunek a częściowo i pozycja); diody w dwóch kolorach, ale osobne (czyli mamy osobne diody dla kierunków - żółte, a osobne dla pozycji i stopu - czerwone); pojedyncze diody dwubarwne (jak w kufrach E55 MAXIA3 od GIVI czy w diodowych światłach tylnych w VW Passat - gdy zaświeca się kierunek gaśnie na ten czas po danej stronie stop/pozycja, aby nie wpływać na kolor świecenia).
Oczywiście każdą z tych opcji można ustawić dla każdego z trzech kanałów (sterowanie centralnym i dwoma bocznymi). Regulacja jasnością świecenia pozycji pozostała bez zmian w postaci PWM.

Na grafikach poniżej przedstawiam zarys mozaiki PCB obu stron płytki oraz zakres elementów zainstalowanych w zależności jaką funkcjonalność chcemy uzyskać.

No i na koniec najważniejsze - mogę zamówić wykonanie płytek w profesjonalnej wytwórni, przy nakładzie 10 szt. cena za 1 szt. to ok. 42 PLN/brutto

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
Zamontowałam w kufrze światełko do stopa, zostało mi podpięcie się pod instalację czy wiecie pod które kabelki muszę się podpiąć plusem gdzie minusem? Mam do dyspozycji biały, brązowy i czarno-biały.


:
czarno-biały to masa, biało-czarny to stop, a brązowy to pozycja

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
:
studi, Witam, czy jesteś w stanie wydrukować mi taką uproszczona płytkę, bo ja niestety jestem zielony w tym temacie.
Zbyszek

:
gomix, z tego co mi wiadomo to ostatnia produkcja, którą studi realizował była drukowana tutaj https://www.pcbway.com/orderonline.aspx

:
gomix, nie mam takich płytek drukowanych bo nie opłaca mi się ich robić, jeśli umiesz to zrób to sobie metodą żelazkową, jeśli nie można to zrobić na płytce uniwersalnej a nawet na "pająka"

Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________


Aprilia SR => Kymco S9 => GS500F K4 => DL650A L2
Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Pełna wersja forum
Powered by phpBB © phpBB Group
Design by Vagito.Net | Lo-Fi Mod.