Slabo kreci i nie chce odpalac... alternator czy aku? |
Autor |
Wiadomość |
Alban
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 06 Maj 2017 Posty: 9 Skąd: Stargard
|
Wysłany: Sro 23 Sie, 2017 Słabo kręci i nie chce odpalać... alternator czy aku?
|
|
|
Witam. Pewnego pięknego dnia, GS nagle nie chciał odpalić. Bardzo słabo kręcił rozrusznikiem. Podładowałem aku 30 minut i odpalił momentalnie. Gdy dojechałem na stacje oddaloną o 4 km, po zatankowaniu, GS znowu nie chciał odpalić. Udało się go na szczęście odpalić na pych z pomocą innego motocyklisty. Jaki jest jednak wniosek? Zrobiłem 4 km przez miasto. Silnik się nagrzał a mimo to wychodzi na to, że nie ładował tego akumulatora, skoro znowu nie chciał zapalić. Może myślę błędnie? Na dniach kupuję miernik i chcę zmierzyć napięcie aby zobaczyć czy faktycznie nie ładuje, jednak mam pytanie. Jeśli by się okazało, że jednak alternator jest ok, ale akumulator rozwalony i dlatego nie odpalał, jak mam to rozpoznać?
Z góry dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam |
|
|
|
|
xalor
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 32 Dołączył: 14 Lut 2016 Pochwał: 6 Posty: 258 Skąd: Krk
|
Wysłany: Sro 23 Sie, 2017
|
|
|
Są mierniki, które pokazują stan akumulatora, w każdym serwisie motocyklowym lub sklepie z akumulatorami ci podepną i sprawdzą, uszkodzony akumulator może się ładować a nie będzie dawał odpowiedniego prądu rozruchowego. Inna rzecz, że pół godziny ładowania na prostowniku to stanowczo za mało i nic nie wnosi. Podłącz prostownik na noc to będziesz wiedział więcej. |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Sro 23 Sie, 2017
|
|
|
xalor napisał/a: | Inna rzecz, że pół godziny ładowania na prostowniku to stanowczo za mało i nic nie wnosi. Podłącz prostownik na noc to będziesz wiedział więcej. |
To zależy, jeśli użył prostownika samochodowego bez regulacji i poszło na aku 4A czy nawet 6A, to bardzo go podładował a nawet mógł zagotować.
Alban pamiętaj, że dla prawidłowego i długotrwałego cieszenia się dobrym stanem akumulatora należy, jeśli ładujesz go poza motocyklem, ładować go prądem nie przekraczającym 1.2A. Inna sprawa to to, że GS nie nadaje się do akumulatorów żelowych, jest to leciwe urządzenie i nie jest dostosowane do takich akumulatorów, z drugiej strony rozładowanie aku żelowego poniżej 8V to praktycznie aku do wywalenia.
Co do twojego problemu, to jak sam zauważyłeś po przejechaniu kilku km aku znowu nie dawało rady, może być to problem zarówno z samym ładowaniem, ze stanem zaśniedziałych lub niekontaktujących kabli jak i samego akumulatora, a ten może być zasiarczony i nie trzyma zgromadzonej energii albo może mieć zwarcie na celach i przez to się samoistnie rozładowuje. |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
Alban
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 06 Maj 2017 Posty: 9 Skąd: Stargard
|
Wysłany: Sro 23 Sie, 2017
|
|
|
Dziękuję Wam za odpowiedzi. Akumulator był podładowany prostownikiem z trybem nastawionym na motocyklowy. Myślałem, że jeśli nawet będzie się ładował 30 min, to po przejechaniu się, naładuje się na tyle, żeby moto mogło ponownie odpalić.
Pojutrze powinienem mieć już miernik. Z tego co czytam, poziom napięcia powinien się mieścić w przedziale 13.8V - 14.4V, przy obciążeniu światłami.
Rozumiem, że jeśli będę miał mniejsze napięcie, ale takie, które nie spada, to aku do wymiany?
Jeśli będę miał dobre napięcie w tym przedziale, ale takie, które ciągle spada, to rozumiem, że coś z ładowaniem jest nie tak? |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
|
|
|
|
Alban
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 06 Maj 2017 Posty: 9 Skąd: Stargard
|
Wysłany: Sro 23 Sie, 2017
|
|
|
@studi, dzięki wielkie za podpowiedź
Akumulator został w pełni naładowany. Przed chwilą chciałem odpalić moto. Rozrusznik kręci i to bardzo ładnie, jakby aku było w zupełności zdrowe, lecz nie chce załapać :O Można kręcić i kręcić. Może nawalił w końcu rozrusznik? Bo już zgłupiałem. Na pych wtedy normalnie dało się odpalić na stacji. |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
|
|
|
|
Alban
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 06 Maj 2017 Posty: 9 Skąd: Stargard
|
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017
|
|
|
Moto już pali Mam także miernik i jeszcze wczoraj napięcie było w granicach 14.0 V podczas obciążenia, no i ładowało elegancko. Dzisiaj gdy odpaliłem, aku miało 12.5V, ładowało, ładowało powolutku, aż wskoczyło jakieś 13.8V no i wtedy włączyłem swiatełka. Napięcie spadło do 12.5V i teraz ciągle się utrzymuje na tym poziomie. Nie spada niżej, ale się utrzymuje ciągle takie. Zdaje sobie sprawę, że jest za niskie. Jaka może być diagnoza? |
|
|
|
|
majkelth
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 26 Sie 2017 Posty: 2 Skąd: Borneo
|
Wysłany: Sob 26 Sie, 2017
|
|
|
Poniżej link - jak sprawdzić ładowanie krok po kroku:
http://gstwins.com/gsboard/index.php?topic=38480.0
Jeśli wszystko posprawdzasz i prąd/napięcia będą ok i nie stwierdzisz, że prąd ucieka na lewo, to sprawdziłbym akumulator. |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017
|
|
|
Alban, a sprawdziłeś inne napięcia o których pisałem, czy tylko samo ładowanie na klemach akumulatora ? |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
Alban
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 06 Maj 2017 Posty: 9 Skąd: Stargard
|
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017
|
|
|
studi napisał/a: | Alban, a sprawdziłeś inne napięcia o których pisałem, czy tylko samo ładowanie na klemach akumulatora ? | właśnie się mialem za to brać, ale odkryłem coś dziwnego. Gdy odpalam moto bez świateł, następnie je włączając, gdy silnik chodzi, napięcie jest zbyt małe, ale sie utrzymuje i nie spada. Gdy włączam zapłon, włączam światła i dopiero odpalam moto, napięcie nagle zaczyna wzrastać i wzrastac az osiaga te ok. 14.0v, czyli niby prawidłowe. |
|
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Nie 27 Sie, 2017
|
|
|
Alban napisał/a: | Gdy odpalam moto bez świateł, następnie je włączając, gdy silnik chodzi, napięcie jest zbyt małe, ale sie utrzymuje i nie spada. Gdy włączam zapłon, włączam światła i dopiero odpalam moto, napięcie nagle zaczyna wzrastać i wzrastac az osiaga te ok. 14.0v, czyli niby prawidłowe. |
Wygląda to dziwnie ale może być wytłumaczalne i to na kilka sposobów, a wszystko połączone z obciążeniem i wydzielanym ciepłem, np. uszkodzone półprzewodniki wewnątrz regulatora w taki sposób, że jak się pod wpływem większego obciążenia od razu rozgrzeją to działają poprawnie, a jak nie ma obciążenia to działają nieprawidłowo powodując większy spadek napięcia, może być też to spowodowane gdzieś złym stykiem, gdzie występuje mikro iskrzenie na złączkach, co z kolei przy dużym obciążeniu może powodować rozgrzanie elementu, jego odkształcenie i lepszy styk, a przy małym obciążeniu jest tylko zły styk.
Jest jeszcze kilka innych wytłumaczeń ale to zakrawa o teorię obwodów, prawa Kirchhoffa i takie tam.
Sprawdź jak pisałem w pierwszej kolejności napięcie bezpośrednio na stykach regulatora, zarówno wtórnych jak i na wyjściu samego alternatora, oraz spadki napięć między + regulatora a + aku i analogicznie dla ujemnego bieguna
Poszukaj, bo jakieś dwa miechy temu był zbliżony temat i okazało się, że spadki na kablach były za duże |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
Alban
Model GSa: GS 500E
Dołączył: 06 Maj 2017 Posty: 9 Skąd: Stargard
|
Wysłany: Sob 02 Wrz, 2017
|
|
|
studi napisał/a: | Alban napisał/a: | Gdy odpalam moto bez świateł, następnie je włączając, gdy silnik chodzi, napięcie jest zbyt małe, ale sie utrzymuje i nie spada. Gdy włączam zapłon, włączam światła i dopiero odpalam moto, napięcie nagle zaczyna wzrastać i wzrastac az osiaga te ok. 14.0v, czyli niby prawidłowe. |
Wygląda to dziwnie ale może być wytłumaczalne i to na kilka sposobów, a wszystko połączone z obciążeniem i wydzielanym ciepłem, np. uszkodzone półprzewodniki wewnątrz regulatora w taki sposób, że jak się pod wpływem większego obciążenia od razu rozgrzeją to działają poprawnie, a jak nie ma obciążenia to działają nieprawidłowo powodując większy spadek napięcia, może być też to spowodowane gdzieś złym stykiem, gdzie występuje mikro iskrzenie na złączkach, co z kolei przy dużym obciążeniu może powodować rozgrzanie elementu, jego odkształcenie i lepszy styk, a przy małym obciążeniu jest tylko zły styk.
Jest jeszcze kilka innych wytłumaczeń ale to zakrawa o teorię obwodów, prawa Kirchhoffa i takie tam.
Sprawdź jak pisałem w pierwszej kolejności napięcie bezpośrednio na stykach regulatora, zarówno wtórnych jak i na wyjściu samego alternatora, oraz spadki napięć między + regulatora a + aku i analogicznie dla ujemnego bieguna
Poszukaj, bo jakieś dwa miechy temu był zbliżony temat i okazało się, że spadki na kablach były za duże |
Dzięki wielkie Byłem na wyjeździe i w piątek dopiero mogłem się za to zabrać. Zdjąłem już boczną owiewkę, żeby się dostać do regulatora, ale cos mnie podkusiło, żeby sprawdzić kable. Dobrze zrobiłem. Jeden z kabli po odłączeniu, przedmuchaniu i ponownemu podłączeniu sprawił, że wszystko wróciło do normy! Teraz napięcie waha się pomiędzy 13.8 - 14.1 V Dzięki jeszcze raz za pomoc |
|
|
|
|
studi
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 50 Dołączył: 08 Lis 2009 Pochwał: 236 Posty: 3561 Skąd: Słoneczna Italja
|
Wysłany: Nie 03 Wrz, 2017
|
|
|
Alban napisał/a: | Jeden z kabli po odłączeniu, przedmuchaniu i ponownemu podłączeniu sprawił, że wszystko wróciło do normy! Teraz napięcie waha się pomiędzy 13.8 - 14.1 V Dzięki jeszcze raz za pomoc |
najlepiej jeśli są takie sytuacje to wyczyścić styki papierem ściernym, ew. jakimś środkiem typu contact spray, następnie ew. delikatnie ścisnąć styki aby mocniej trzymały kontakty i dopiero złożyć ponownie co powinno definitywnie rozwiązać problem |
_________________ Pomogłem, nie zapomnij kliknąć w
_________________
Aprilia SR Kymco S9 GS500F K4 DL650A L2 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|