Regulacja gaznika Suzuki VL 125 Intruder |
Autor |
Wiadomość |
Chemical
Wiek: 39 Dołączył: 12 Lut 2008 Pochwał: 2 Posty: 181 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: Pią 20 Maj, 2016 Regulacja gaźnika Suzuki VL 125 Intruder
|
|
|
Witam
Na początku tego posta chciałem potwierdzić iż pytanie moje skierowane jest do mechaników motocyklowych w celu wymiany doświadczeń czy też podania pomocnej dłoni . Otóż sprawa dotyczy motocykla Suzuki VL 125 Intruder . Motocykl z silnikiem w układzie V więc 2 cylindry natomiast z jednym gaźnikiem . Problem tkwi w poprawnym ustawieniu składu mieszanki . Mam problem z regulacją gdyż regulacja nie chce ni w gruszkę ni w pietruszkę wyjść w pełnym zakresie tzn colortuns przy ustawieniach według manuala pokazuje na wolnych pomarańcz . Przy delikatnej regulacji przy jałowym biegu silnika udaje mi się uzyskać kolor niebieski z przebłyskami żółtego ale świece mimo to po nagrzaniu i dłuższej pracy barwią się na czarno ,co nie jest jak wiadomo pożądane . Za chiny ludowe jakbym nie kręcił błękitu nie uzyskam .
Mieszanka cały czas wychodzi za bogata co objawia się przydławieniem przy hamowaniu silnikiem . Próbowałem zmienić dyszę główną z 102,5 na 100 , założyć grubszą iglicę , opuścić iglicę na ostatni ząb , obniżyć poziom paliwa w komorze, nawet podmienić gaźnik z działającego idealnie . Nic to nie daje , cały czas mieszanka wchodzi za bogata . Próby robiłem w filrem i bez bo myślałem że być może przepustowość filtra nie taka. Niestety zero wpływu . Ze spostrzeżeń co wydaje mi się nie mniej dziwne tylny cylinder "barwi" świecę dużo później niż frontowy. Powoli brakuje mi pomysłów . Ciśnienie sprężania na zimnym po 11,5 bar. |
|
|
|
|
KATANA
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Gru 2009 Pochwał: 58 Posty: 963 Skąd: KĘTRZYN
|
Wysłany: Pią 20 Maj, 2016
|
|
|
Jak ogólnie zachowuje się silnik podczas pracy?, czy pracuje równomiernie w pełnym zakresie obrotów, czy nie szarpie/strzela/przerywa podczas jazdy, i jak z pracą silnika na obrotach jałowych?. Jaką ciepłotę mają obecnie wstawione świece zapłonowe (czy są sprawne)?. Czy było coś robione pod kątem regulacji luzów zaworowych?, czy sprawdziłeś dokładnie szczelność połączeń: króćca ssącego, oraz wężyków podciśnieniowych, membrany w kraniku paliwowym, membrany w pompie paliwowej. Czy zwróciłeś uwagę na działanie tzw. zaworu wisko sterującego dolotem powietrza do gaźnika, oraz (jeśli jest) działanie elektrycznego podgrzewacza gaźnika? (te elementy również wpływają na ostateczny skład mieszanki). Co prawda silnik może/powinien pracować dobrze na drugim sprawnym gaźniku, jednak zdarza się że wymagana może być minimalna korekta w ustawieniach gaźnika wynikająca bezpośrednio z kondycji mechanicznej samego silnika, oraz jego regulacji i ustawień. Zastanawiałeś się może nad tym, by podstawić "niesprawny" gaźnik do drugiej vl-ki, celem sprawdzenia jego pracy na drugim silniku?.
Ogólnie rzecz biorąc bym powiedział, że problem leży w rozkalibrowanym korpusie gaźnika, lub jego poszczególnych elementach... jeśli wszystko inne jest w porządku. Jednak wtedy ten sam efekt nie powinien się powtórzyć na drugim (sprawnym) gaźniku, czy próbowałeś dostroić podstawiony gaźnik do tego silnika?. |
|
|
|
|
|
Chemical
Wiek: 39 Dołączył: 12 Lut 2008 Pochwał: 2 Posty: 181 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: Sob 21 Maj, 2016
|
|
|
Cześć i dzięki za zainteresowanie tematem .
Otóż zawsze przy robieniu gaźników profilaktycznie zaglądam do krućcy ssących i na nowo je uszczelniam , tak też w tym przypadku . Motocykl na jałowych obrotach pracuje stabilnie , po nagrzaniu równo się wkręca . Na zimnym silniku trochę go przydusza ale to chyba ze względu że regulację zaworów ssących robiłem przy ich górnej granicy zakresu .Trafił on do mnie jako egzemplarz do wymiany uszczelniaczy zaworowych więc owe zostały wymienione a przy okazji montażu głowic luzy zaworowe też zostały na nowo ustawione .
Stan wszystkich połączeń gumowych tzn wężyki i membramki też posprawdzane . Są sprawne . Membramka w pompce szczelna w kraniku też .
Świece to CR8E - standardowe , które przewiduje serwisówka .
" Czy zwróciłeś uwagę na działanie tzw. zaworu wisko sterującego dolotem powietrza do gaźnika, oraz (jeśli jest) działanie elektrycznego podgrzewacza gaźnika? (te elementy również wpływają na ostateczny skład mieszanki)."
No właśnie i tego nie sprawdzałem .
Możesz coś szerzej o tym napisać ?
W prawej górnej części gaźnika jest wkręcona ala "dysza" miedziana którą zinterpretowałem jako czujkę bo nie zagłębiałem się zbytnio do czego ona służy . To może być owy podgrzewacz.
Pytanie jaka jest jego zasada działania ?
Zawór wisko ? Można coś szerzej ?
Dzięki . |
|
|
|
|
|
KATANA
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Gru 2009 Pochwał: 58 Posty: 963 Skąd: KĘTRZYN
|
Wysłany: Nie 22 Maj, 2016
|
|
|
Chemical napisał/a: | Możesz coś szerzej o tym napisać ?
W prawej górnej części gaźnika jest wkręcona ala "dysza" miedziana którą zinterpretowałem jako czujkę bo nie zagłębiałem się zbytnio do czego ona służy . To może być owy podgrzewacz.
Pytanie jaka jest jego zasada działania ?
Zawór wisko ? Można coś szerzej ? |
No więc to co zinterpretowałeś jako "ala dysza", to jest to właśnie podgrzewacz korpusu gaźnika. Jego obecność i działanie sprowadza się do ogrzania gaźnika, w określonych warunkach pogodowych. Jest to spotykane wyposażenie motocykli na dany kraj, w którym te warunki często występują. Tego rodzaju grzałka ma przeciwdziałać obladzaniu się gaźnika w momencie, gdy wzrasta wilgotność powietrza przy mniejszej temperaturze powietrza. Podczas przelotu powietrza przez gaźnik zachodzą czynniki obniżające jego temperaturę tj. odparowywanie paliwa, oraz skokowe obniżenie ciśnienia. W niesprzyjających warunkach, czyli niska temperatura, wysoka wilgotność powietrza oraz ciągła praca silnika przy jednostajnym obciążeniu może doprowadzić do sytuacji, w której temperatura gaźnika spadnie poniżej zera. W tym stanie wilgoć zawarta w powietrzu zaczyna się odkładać na ściankach gaźnika w postaci szronu. Spadek ciśnienia robi się coraz większy, silnik dostaje coraz bogatsze paliwo, w skrajnym przypadku może nawet zgasnąć, dlatego aby temu zapobiec stosuje się ogrzewanie gaźnika, czy też kolektora ssącego za pomocą grzałki elektrycznej, lub też układ ogrzewany jest cieczą. Grzałka w tym przypadku włączana jest termo-włącznikiem, który włącza grzałkę przy określonym spadku temperatury otoczenia i wyłącza wraz z jego wzrostem.
Co do zaworu regulacyjnego, który reguluje dopływ powietrza do układu wolnych obrotów, działa na zasadzie oddziaływania temperatury powietrza na zastosowany płyn wiskotyczny w tym zaworze. Przy sprawnym funkcjonowaniu tego zaworu (a w zasadzie płynu nim sterującym), w momencie gdy temperatura powietrza jest niska (zwiększona gęstość powietrza) zawór zamyka się ograniczając dopływ powietrza do układu wolnych obrotów- a więc najważniejszego układu odpowiadającego za prawidłowy skład mieszanki w całym zakresie obrotów silnika, powietrze wtedy jest pobierane przez tzw. powolny układ w gaźniku (standardowa dysza umieszczona na dolocie gaźnika). Natomiast gdy temperatura powietrza wzrasta, zawór otwiera się dostarczając w ten sposób dodatkową porcję powietrza do układu. Według założeń twórców, dzięki takiemu rozwiązaniu mieszanka paliwowa ma być o jak najbardziej stałym optymalnym składzie, przy zróżnicowanych temperaturach otoczenia.
Dlatego w pierwszej odpowiedzi wspomniałem o tych dodatkowych elementach w układzie zasilania, które oczywiście mogą działać prawidłowo...jednak na tym właśnie to polega, aby je skontrolować i ewentualnie wykluczyć możliwość zakłóconego działania w tym miejscu.
Wspominałeś coś o demontażu głowicy... czy rozrząd został/jest ustawiony na pewno prawidłowo?, oraz czy układ wydechowy jest szczelny na odcinku głowica/kolektor. Sądząc po tym (jak piszesz), że silnik ogólnie pracuje stabilnie/równomiernie, to wykluczam (na obecną chwilę) potrzebę kontroli układu zapłonowego. |
|
|
|
|
|
Chemical
Wiek: 39 Dołączył: 12 Lut 2008 Pochwał: 2 Posty: 181 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: Nie 22 Maj, 2016
|
|
|
Dzięki za szczegółowe wyjaśnienie . Bardzo dużo mi to rozjaśnia .
Natomiast wracając do meritum to silnik pali na dotyk , trzyma wolne obroty , stabilnie przechodzi z zakresu wolnych na średnie i później na wysokie . Problem jedynie tkwi w składzie mieszanki, której regulacji nie jestem w stanie przeprowadzić w pełnym zakresie . Przy pełnym otwarciu przepustnicy puszcza delikatnie dyma ,na colortunie przy jałowym wychodzi żółty przechodzący w niebieski , na wysokich żółty , co objawia się podlewaniem przy hamowaniu biegami .
Z kolejnych ciekawości które zauważyłem to motocykl nie jest w stanie wkręcić się na wysokie obroty w chwili kiedy odczepię od gaźnika króciec gumowy łączący gaźnik z airboxem . Na obudowie airboxa są też jakieś zaworki podciśnieniowe więc przypuszczam ze to one mogą być odpowiedzialne za przejście z niskich do średnich . Pytanie czy nie jest to układ o którym pisałeś .
Spróbuje go jeszcze podmienić .
[ Dodano: Nie 22 Maj, 2016 ]
Chyba mówimy o tym samym :
air control.png
|
|
Plik ściągnięto 391 raz(y) 111,57 KB |
|
|
|
|
|
KATANA
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Gru 2009 Pochwał: 58 Posty: 963 Skąd: KĘTRZYN
|
Wysłany: Nie 22 Maj, 2016
|
|
|
Dokładnie tak, mówimy o tym układzie. Jeszcze zapytam, jaki wydech jest w tej vlce... seria? czy może jakiś akcesoryjny, to samo jaki typ filtra powietrza?. |
|
|
|
|
Chemical
Wiek: 39 Dołączył: 12 Lut 2008 Pochwał: 2 Posty: 181 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Tak wydech to oryginał typu cygaro .
Niepokoi mnie jeszcze jeden fakt .
Chcąc zajrzeć do filtra powietrza okazało się że zamontowany był po drugiej stronie "nerki" ( chromowana część pod bakiem ) . Zapewne ktoś walczył w tym problemem wcześniej i przez taki zabiegł chciał zwiększyć zdolność swobodnego przepływu powietrza .
Po drugie serwisówka nakazuje , po przepłukaniu filtra powietrza nasączyć go olejem po czym wycisnąć . Wydaje mi się że to już w znacznym stopniu ograniczy dopływ powietrza i skład mojej mieszanki będzie tragicznie obfity w paliwo . Co sądzisz na ten temat ?
[ Dodano: Pon 23 Maj, 2016 ]
Ps .Filtr jest oryginalny , czyściłem go sam. |
|
|
|
|
KATANA
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Gru 2009 Pochwał: 58 Posty: 963 Skąd: KĘTRZYN
|
Wysłany: Sro 25 Maj, 2016
|
|
|
Coś ruszyło w temacie?
Filtr powietrza nie musi pływać w oleju, wystarczy go delikatnie zwilżyć i dobrze wycisnąć, lub spryskać preparatem w sprayu. Co do problemu, to zlokalizowałeś już ten zawór? a jeśli masz możliwość to spróbuj później podstawić drugi po ogarnięciu bajzlu przy puszcze filtra- chyba że to właśnie tu jest problem. |
|
|
|
|
greg2009
Model GSa: Inny motocykl
Dołączył: 18 Cze 2016 Posty: 2 Skąd: wieliczka
|
Wysłany: Sob 18 Cze, 2016
|
|
|
Witam
mam ten sam kłopot z wolnymi obrotami w intruderze 125
i sprawdziłem czujnik podciśnienia w filtrze powietrza i raczej mam uszkodzony
wg tego jak powinien działać to powinien się otworzyć tylko przy wyższej temp
a ja mam cały czas otwarty
i efekt żę moto gaśnie i nie można ustawić wolnych obrotów
gdy tylko go odłączę i zatkam dolot do gażnika motorek trzyma wolne obroty i da się ładnie regulować
lecz jest problem bo on musi być bo bez niego odkręcanie manetki powoduje ze motor się dusi ,tak wygląda jakby mu brakowało powietrza
i najważniejsze pytanie do Was gdzie go mogę kupić
bo dostępny jest tylko używka i to na ebayu
symbol sensors airbox cleaner 13720-26F00-000
nie wiem czy można go zastąpić czymś innym
pozdrawiam |
_________________ oki |
|
|
|
|
KATANA
Model GSa: Inny motocykl
Wiek: 39 Dołączył: 06 Gru 2009 Pochwał: 58 Posty: 963 Skąd: KĘTRZYN
|
Wysłany: Pon 20 Cze, 2016
|
|
|
Wrzuć ten zawór do lodówki, i zobacz czy ruszy. |
|
|
|
|
greg2009
Model GSa: Inny motocykl
Dołączył: 18 Cze 2016 Posty: 2 Skąd: wieliczka
|
Wysłany: Pią 24 Cze, 2016
|
|
|
zrobiłem tak ale niestety to samo |
_________________ oki |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
INFORMACJA DOTYCZĄCA POLITYKI PLIKÓW COOKIES ORAZ OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH:
| |
|