.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Mechanika - Tylne żarówki

Podkopnik - Pią 10 Kwi, 2009
Temat postu: Tylne żarówki
Czy żarówki które są w tylnej lampie sa jednakowe czy kupuje się odzielnie prawą i lewą???

Bo ja wczoraj musialem wyjac na chwile tą szarą obudowę z żarówkami potem po włożeniu jedna nie chciałą świecieć. Zauważyłem że każda z nich ma dwie wypustki na różnej wysokości i wyszło mi że obie są takie same czyli dwie lewe. Wczesniej obie swieciły więc wychodzi na to że ta jedna byla tylko włożona na sztuke i dociśnieta.... Jezeli jest cos o czym nie wiem to prosze o wskazówki :)

Tomek - Pią 10 Kwi, 2009

Obie żarówki są jednakowe.Są to typowe żarówki dwuwłóknowe o mocy 21/5 watt.
Teoretycznie nie można zamontować ich odwrotnie, ale jak ktoś jest silny to...

Podkopnik - Pią 10 Kwi, 2009

No to dziwne bo jak włoże obie na swoje miejsce to jedna swieci a druga nie. Dopiero jak przekrece tą ktora nie swieci w druga strone i przyłoże to świeci ale znowu nie mozna jej włożyć bo wypustki nie pasuja. Wiec co jest nie tak?? zamieniałem zarówki miejscami i tak samo sie jest.
Tomek - Pią 10 Kwi, 2009

Jeśli obie żarówki są dobre i ta nie świecąca po zamianie miejsca świeci to znaczy, że problem jest w samej oprawce.Popatrz we wnętrza obu oprawek, czy wyglądają tak samo.Czy w tej nie świecąca nie jest uszkodzony styk.
Podkopnik - Pią 10 Kwi, 2009

Tak ale jak przełoże żarówke z drugiej oprawki lub tą nieswecącą przekrece to ona działa wiec oprawka jest ok . Styki wygladaja normalnie. Czy aby na pewno tam nie ma plusa minusa oraz prawej i lewej żarowki?? Bo gdyby tylko te wypustki na jednej z żarowek byly na odwrot to ,żarowka by swiecila i dala sie wcisnac.... Ide jeszcze pokombinowac
Tomek - Pią 10 Kwi, 2009

Jeśli żarówka z drugiej oprawki działa to znaczy, że w tej nie świecącej jest przepalone jedno włókno ( nawet jeśli wygląda dobrze ).Minus-masa jest na korpusie oprawki, a te dwa styki na dnie oprawki są od świateł pozycyjnych i stopu.
Podkopnik - Pią 10 Kwi, 2009

Masz racje teraz bardzo dokładnie ja obejrzałem i jedno włókienko jest przerwane ale prawie tego nie widac dzieki :)

EDIT: Ile taka żarówka kosztuje?? W normalnym samochodowym dostane??

Yarccom - Pią 10 Kwi, 2009

pewnie
to kwestia kilku złotych

Paca - Pią 10 Kwi, 2009

Podkopnik napisał/a:
le taka żarówka kosztuje?? W normalnym samochodowym dostane??

tydzień temu zapłaciłem za takową 5zł więc jeśli szalejąca inflacja nie zachwiała równowagi cenowej to nadal będzie kosztować całe 5zl :)

Swoją kupiłem w sklepie motocyklowym. Pan w sklepie dla puszkarzy nie posiadał takich żaróweczek.

Podkopnik - Pią 10 Kwi, 2009

Właśnie sprawdziłem w larrsonie. Tylko nie jestem pewien czy dobrze patrze.

Zarówka Osram 21W/5W/12V BAY15d Koszt 3,79 nr produktu w katalogu to 1500096

Podane sa tam m.in wymiary no i tutaj troche mi sie nie zgadza bo osram jest wyzszy i ciut szerszy nie wiem czy to ma znaczenie :niepewny: Ze schematu widać też ze oba włokna sa spiralne a w tej mojej od stopu jest spiralne a od pozycyjnych proste włókno. Innej alternatywy tam nie znalazlem. Mogłby ktos zerknać na katalog i doradzic???

http://www.sklep1.larsson...&toFind=1500096

sakul - Pią 10 Kwi, 2009

Ja zapłaciłem 1,50 na stacji benzynowej. Jechać do Larssona po głupią żarówkę?
Breżniew - Pią 10 Kwi, 2009

Podkopnik napisał/a:
Właśnie sprawdziłem w larrsonie. Tylko nie jestem pewien czy dobrze patrze.

Zarówka Osram 21W/5W/12V BAY15d Koszt 3,79 nr produktu w katalogu to 1500096

Podane sa tam m.in wymiary no i tutaj troche mi sie nie zgadza bo osram jest wyzszy i ciut szerszy nie wiem czy to ma znaczenie :niepewny: Ze schematu widać też ze oba włokna sa spiralne a w tej mojej od stopu jest spiralne a od pozycyjnych proste włókno. Innej alternatywy tam nie znalazlem. Mogłby ktos zerknać na katalog i doradzic???

http://www.sklep1.larsson...&toFind=1500096


Kup najzwyklejsze żarówki 21/5W12V pasujące między innymi do tylnych lamp w maluchu. Dostępne są na każdej stacji benzynowej czy w sklepie dla puszkarzy/ rolników itp
Żarowki wymieniaj parami bo przeważnie maja zbliżoną trwałość i zaraz padnie druga.

Podkopnik - Pią 10 Kwi, 2009

Ok dzieki za rady ;)
Feynman - Czw 17 Maj, 2012

tak co do tematu, to mam pytanie: jaki jest patent na wyciągnięcie tego szarego gniazda? Szarpię się i szarpię, próbuję przekręcać i nie umiem tego ruszyć ;/
pavlick - Czw 17 Maj, 2012

no jak dawno nie były ruszane, to może być troszkę ciężko;
wykręć sobie lampę - będzie lepszy dostęp i ewentualnie psiknij jakimś wd

Pawlus - Czw 17 Maj, 2012

To ogólnie ciężko chodzi. Możesz wziąć wąskie i długie szczypce i złapać (najlepiej przez szmatę) i spróbować przekręcić.
Feynman - Pon 17 Wrz, 2012

skończyło się na tym, że odkręciłem lampę, jak jest problem z wyciągnięciem tego gniazda to wydaje mi się, że to najprostszy sposób, chociaż jak ja to robiłem to ściągałem najpierw plastiki z tyłu i ten czarny uchwyt przymocowany do ramy a dopiero potem lampe. Wydawało mi się, że ciężko zrobić to prościej, brakuje dostępu do tych nakrętek mocujących lampę.
ziomek4000 - Wto 18 Wrz, 2012

nie będę zakładał nowego tematu bo mój problem dotyczy tylnej żarówki ale jest trochę inny niż opisane problemy wcześniej.

mianowicie mam taki problem że żarówka z tyłu wytrzymuje mi od 2 tygodni do miesiąca i się przepala. ostatnio poszły oba żarniki a teraz po niecałych 2 tygodniach padł żarnik od pozycji. jeden z poprzednich właścicieli założył coś takiego na kablu od pozycji:


czy ktoś ogarnia co to może być?

dodam też że za kostką na kablu mam wpięte dodatkowe kable do taśmy LED jako dodatkowe światło, ale nie pamiętam czy przed zamontowaniem listwy też był ten problem.

studi - Sro 19 Wrz, 2012

To wyglada na rezystor doś pokaźnej jak na rezystory mocy ok. 8W.
Generalnie takie rezystory wstawia się jako bocznik przy kierunkach LED gdy nie zmienia się przerywacza, ale pierwsze widzę aby instalować cos takiego na zwykłych światłach.

Możesz posprawdzać po kablach i rozrysować jak dokładnie jest to wpięte w instalacje.

Tak czy inaczej niezależnie od tego jak i gdzie jest to włączone nie powinno wpływać na palenie się tylnej lampy bo w moto nie ma tak dużych napięć w instalacji (poza układem zapłonowym i napięciem z alternatora)

ziomek4000 - Sro 19 Wrz, 2012

to jest wpięte przed samą tylną żarówką. kabel od pozycji zamiast wchodzić w kostkę i wychodzić z jej drugiej strony to wchodzi w ten rezystor i wychodzi dalej do żarówki.

gdy ostatnio miałem wyciągniętą całą elektrykę z moto nie zauważyłem żadnych innych udziwnień. no może poza dołożonymi światłami awaryjnymi.

studi - Sro 19 Wrz, 2012

Może ktoś przerabiał tył na led i miało byc jako przyciemnienie pozycji.
Jeśli maszw tej chwili klasyczną lampę to może zdemontuj to.

Swoją drogą należy zrobić pomiary napięcia w całej instalacji, czy nie jest za wysokie

ziomek4000 - Sro 19 Wrz, 2012

niestety co robili poprzedni właściciele robili z moto nie mam pojęcia bo żadnego nie znam. a co do pomiarów to miernik mam więc postaram się wieczorem pomierzyć. jeśli dobrze myślę to minus czujnika podpiąć pod masę (na przykład do aku) a plus przykładać do kolejnych kabli?
studi - Sro 19 Wrz, 2012

ziomek4000 napisał/a:
jeśli dobrze myślę to minus czujnika podpiąć pod masę (na przykład do aku) a plus przykładać do kolejnych kabli?

Aha, przede wszystkim sprawdź napięcie ładowania bo może tu jest problem, a żarówki to efekt uboczny

andrzej608 - Sro 19 Wrz, 2012

Ja miałem podobny problem przepalającą się żarówką, tylko że u mnie nie chodziło o napięcie tylko o nie łączenie styków. Poprostu żarówka latała dosyć luźno w oprawie i się przepalała. wystarczyło podłożyć kawałek zapałki tak żeby ją usztywnić. Może to nie jest super profesjonalna metoda naprawy ale jak narazie działa.
Pawlus - Sro 19 Wrz, 2012

Główny wpływ na to, że żarówki z tyłu tak szybko wysiadają to drgania. U mnie wymiana żarówek jest co najmniej raz na sezon. Warto kupić żarówki z jakiejś lepszej firmy, które maja dodatkowy wspornik włókna na środku. Poza tym, lampa tylna powinna mieć od spodu, w miejscu kontaktu z ramą takie dwie gąbeczki w kształcie kostki, które nieco poprawiają amortyzację.
ziomek4000 - Sro 19 Wrz, 2012

w imbryku lampa jest skonstruowana trochę inaczej. wymiana raz na sezon to jeszcze ujdzie. ale żeby co 2 tygodnie?na szczęście zimą wymieniam wszystko na ledy.
Grzechu16 - Sro 19 Wrz, 2012

U mnie w poprzednim motocyklu bardzo często paliła się z tyłu żarówka jak było trochę wyrobione to gniazdo żarówki i ona sobie tak trochę goniła w środku.
ziomek4000 - Pią 21 Wrz, 2012

gniazdo sprawdzone i dobrze trzyma żarówkę. rezystor na razie wywaliłem. żarówka świeci mocniej. zobaczymy jak długo wytrzyma. odłączyłem też pozycję na taśmie led i został tylko stop.

jeśli chodzi o prąd to nie wiem dokładnie ile powinno być ale:
przed rezystorem na pozycji: 14,11
za rezystorem na pozycji: 11,45
stop bez rezystora 14,15

chociaż tak na chłopski rozum to skoro instalacja w moto jest 12V to i taki prąd powinien płynąć do żarówek.

Machu - Pią 21 Wrz, 2012

ziomek4000 napisał/a:

chociaż tak na chłopski rozum to skoro instalacja w moto jest 12V to i taki prąd powinien płynąć do żarówek.


To chyba takie umowne 12V, przecież alternator daje ponad 14V więc chyba jest ok na chłopski rozum. Rezystor jest po to właśnie żeby przed żarówka obniżyć to napięcie do 12V.

studi - Pią 21 Wrz, 2012

ziomek4000 napisał/a:
jeśli chodzi o prąd to nie wiem dokładnie ile powinno być ale:
przed rezystorem na pozycji: 14,11
za rezystorem na pozycji: 11,45
stop bez rezystora 14,15

ziomek prąd płynie a napięcie jest, to co podałeś to właśnie napięcie, czyli różnica potencjałów między dwoma punktami.

powiedz w jakich warunkach dokonywałeś pomiaru (włączone czy wyłączone światła mijania, jakie obroty), bo jak regulator daje 14V na wolnych i bez obciążenia to może przy wyższych dawać jeszcze więcej i to powoduje przyspieszone przepalanie się żarówek

ziomek4000 - Pią 21 Wrz, 2012

studi napisał/a:
ziomek prąd płynie a napięcie jest, to co podałeś to właśnie napięcie

jestem geodetą a nie elektrykiem ale dzięki za poprawienie. zapamiętam

a co do pomiaru.
włączyłem światła i silnik chodził na wolnych obrotach (około 1500). później jak będę miał kogoś do pomocy to sprawdzę jak to wygląda na wyższych obrotach.

studi napisał/a:
to powoduje przyspieszone przepalanie się żarówek

problem w tym że przepala się tylko tylna.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group