.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Mechanika - Zawory?

Nowatek - Wto 22 Lis, 2016
Temat postu: Zawory?
Siema

Bujam się gs 500F 06r
W niedziele trochę polatalem po 3 tyg. Przerwy
Latanie jak zawsze większość drogi spokojnie parę razy dostała Suzka w palnik :zawstydzony:
Wszystko było w jak najlepszym porządku.
Dzisiaj odpalam moto i .... prawdopodobnie a raczej na pewno słychać jak zawory stukaja (klekocze jak zimny diesel wolnossacy) ale tylko na wolnych obrotach powyżej 2k dźwięk ten zanika.

Pytanie jaki może być tego powód? ?

Olej filtry nawet regulacja zaworów cały serwis był zrobiony na początku kwietnia tego roku i od tego czasu zrobiłem 5.5k km wiec o co chodzi ja się pytam ? ;O

tmi - Wto 22 Lis, 2016

Nowatek napisał/a:
prawdopodobnie a raczej na pewno słychać jak zawory stukaja
Nowatek napisał/a:
Olej filtry nawet regulacja zaworów cały serwis był zrobiony na początku kwietnia tego roku i od tego czasu zrobiłem 5.5k km wiec o co chodzi ja się pytam ? ;O

Jakby to powiedzieć, no, masz rację, bo zawory w GS 500 robi się co 6 tys. km.
Pozdr.

Nowatek - Wto 22 Lis, 2016

Czyli wystarczy regulacja i powinno być ok? Nie wynika to z jakiegoś uszkodzenia itp... ?

I czy w razie gdyby mnie wzięło żeby pojezdzic przed serwisem to coś się popierdzieli bardziej ?

Łukasz77 - Sro 23 Lis, 2016

Stukanie zaworów to tylko założenie. Do puki nie sprawdzisz nie ryzykuj jeżdżenia. Tak naprawdę nie wiemy czy to w istocie zawory. Ja bym zrzucił pokrywe zaworów i sprawdził luzy.
PePeMotoryzacja - Czw 24 Lis, 2016

Łukasz77 napisał/a:
Ja bym zrzucił pokrywe zaworów i sprawdził luzy.

Po zdjęciu pokrywy można sprawdzić jeszcze luz poosiowy wałków rozrządu.
Jeśli masz oryginalną głowicę z 2006 roku to powinieneś mieć podkładki sprężyste na wałkach.
Nowatek napisał/a:
Bujam się gs 500F 06r

Rzadko występuje na nich luz ale spotkałem się że trzeba było je wymienić na nowe i problem stukania znikał.
Dodatkowo przy tej robocie dobrze jest sprawdzić stan łańcucha rozrządu i napinacza.

dymny - Pią 25 Lis, 2016
Temat postu: Re: Zawory?
Nowatek napisał/a:

raczej na pewno słychać jak zawory stukaja (klekocze jak zimny diesel wolnossacy) ale tylko na wolnych obrotach powyżej 2k dźwięk ten zanika.


Tak jak pisze kol. Pepe obstawiałbym luz osiowy :hyhy:
Sprawdź czy stukanie cichnie po przechyleni motocykla na bok.

Nowatek - Pią 25 Lis, 2016

Odpaliłem wczoraj maszynę i niestety przy przechyleniu nie cichnie ...

Bylem dziś u mechanika zapytać co to może być i czy ewentualnie mogę przejechać tak 6 km(do kolegi do ogrzewanego garażu chce na zimę wstawic) powiedział ze nie wie co to może być i żeby lepiej nie jechać. .... powiedział też ze gdyby to były zawory to tlukly by cały czas a nie tylko do 1,5k obrotów. ....

Nowatek - Sob 03 Gru, 2016

Up ;p post wyżej edytował em dzisiaj .
adus1313 - Wto 21 Lut, 2017

Mam podobny problem, wstawiam filmik poglądowy u mnie stuka identycznie. Co to może być olej filtry wymienione zawory regulowane jakieś 2k km temu. Czy jest to szkodliwe czy można z tym jeździć ?

Film poglądowy stukot GS500

PePeMotoryzacja - Wto 21 Lut, 2017

adus1313 napisał/a:
Mam podobny problem, wstawiam filmik poglądowy u mnie stuka identycznie. Co to może być

Z filmiku ewidentnie na 99% luz osiowy wałków rozrządu.

adus1313 napisał/a:
Czy jest to szkodliwe czy można z tym jeździć ?

Ja mam zdanie, że nie można z tym jeździć :kwasny:
W głowicy wałki wyrabiają luz w gniazdach i półpanewkach które je "dociskają".
PS. Producent nie bez powodu przewidział do roczników 1989-2005 /ze stałymi podkałdkami na wałkach/ nad wymiarowe podkładki kasujące ten luz.
Podstawowa/nominalna grubość podkładki to 1mm. Nadwymiary są trzy: 1,1mm; 1,2mm; 1,3mm-według producenta :)
A to czy wymienisz czy skasujesz ten luz czy nie to już Twoja sprawa, większość użytkowników tego motocykla olewa ten temat. Proces trwa jakiś czas a później trzeba wałki lub głowicę wymieniać ;)

Nowatek - Sob 11 Mar, 2017

Up

Dziś odpaliłem po zimie i stuka dalej....
Raczej na pewno to nie zawory przy przechylaniu nic nie cichnie wiec walki chyba tez nie ?

Możliwe ze sprężynki w sprzęgle poluzowaly się i tłuka ?

PePeMotoryzacja - Sob 11 Mar, 2017

Nowatek napisał/a:
przy przechylaniu nic nie cichnie wiec walki chyba tez nie

W GS 500 jest tak, że jak wałki "pukają" to pochylanie motocykla nic nie zmieni-poparte praktyką :) .
Luz na wałkach sprawdzisz jedynie zdejmując pokrywę zaworów.
Sprawdza się to tak:
- wałek ssący ustawiasz po znakach na rozrządzie w górnym położeniu prawy cylinder.
Znak "3" na wałku ssącym, znak "2" i "1" na wałku wydechowym widoczne.
Czyli wycięcia wałków do środka.
Wtedy wałek ssący jest "lużny" na krzywkach. Wałek bierzesz w dłoń i sprawdzasz jaki jest luz poosiowy wałka. W Twoim przypadku /GS 500 z 2006 roku/wałki mają sprężynowe podkładki i jest to operacja dość trudna więc należy ocenić stan tych sprężystych podkładek.
Jeżeli są podtarte i wyraźnie traciły sprężystość to należy je wymieni, podkładka wygłada tak:
http://www.cmsnl.com/suzu...her_0916422012/
dodatkowo nie zaszkodzi wymienić podkładki stałe w ilości 2 szt:
http://www.cmsnl.com/suzu...x07_0918122132/
Wałek wydechowy sprawdzasz tak samo tylko rozrząd przestawiasz do "przodu" tak aby krzywki były zwolnione ze szklanek z płytkami.
pozdro
pepe

Nowatek - Wto 14 Mar, 2017

Czyli w razie czego to tylko podkładki wymienić? Wałków nie trzeba ? Może wezmę się w weekend za to bo serwis dopiero 19 kwiecień ;O
PePeMotoryzacja - Wto 14 Mar, 2017

Nowatek napisał/a:
Wałków nie trzeba ?

Dokładnie, wałków nie trzeba wymieniać celem skasowania luzu poosiowego.
Nowatek napisał/a:
Może wezmę się w weekend za to bo serwis dopiero 19 kwiecień ;O

Aby wymienić/obejrzeć podkładki należy wyjąć wałki a wcześniej wyjąć napinacz rozrządu.
Po wyjęciu napinacza nie obracamy już układem, wałem :)
PS. Jaki przebieg na zegarze ma Twoja Fka?
Jeśli rozłożenie i złożenie rozrządu jest zbyt skomplikowaną sprawą dla Ciebie to wstrzymaj się do
Nowatek napisał/a:
bo serwis dopiero 19 kwiecień ;O

Ale zawsze możesz zdjęć pokrywę zaworów i wstawić zdjęcia i filmik z głowicą i luzem na wałkach, zerkniemy wstępnie :)
pepe

Nowatek - Wto 14 Mar, 2017

Kurde przebieg ;p moto z wielkiej Brytanii .... I jak kupiłem miał zegary juz przełożone i aktualnie ma coś między 34k a 36k ja sam zrobiłem z 8k. Musze poszukać ksero umowy kupna/sprzedaży między ziomem a angolem od którego kupował poprzedni właściciel. ...

Rozrzad ogarnę będzie mi pomagał kolega mechanik tyle ze samochodowy;p

PePeMotoryzacja - Wto 14 Mar, 2017

Nowatek napisał/a:
Rozrzad ogarnę będzie mi pomagał kolega mechanik tyle ze samochodowy;p

No to możesz już zrobić cały serwis silnika:
-sprawdzenie/wymiana podkładek na wałkach,
-regulacja zaworów, bo
Nowatek napisał/a:
od tego czasu zrobiłem 5.5k km

- wymiana oleju... :)

Wstaw fotki z podkładkami po demontażu.

Co do przebiegu to pytałem bo problem z luzem na wałkach pojawia się raczej przy większych przebiegach, w wersjach od 2006 roku, ze sprężystymi podkładkami.

pepe

Nowatek - Nie 19 Mar, 2017

ehh Pan w Suzuki w Toruniu nie wiedział o co mi chodzi ;p

dopiero po pokazaniu zdjęcia spisał numer cześci i sie dogadalismy :)

podkładka 2 szt
płytka 4 szt

łącznie 80,26zł :) do odbioru na sroda/czwartek no bo przecież nie ma na miejscu :O

M.A.X - Pon 20 Mar, 2017

To widzę że jeszcze moment jeszcze chwila i będziesz śmigał :) też muszę się zabrać za swój, daj znać co z tą środą lub czwartkiem bo akurat mam wolne
Nowatek - Wto 21 Mar, 2017

no i tego .....

odebrałem dzis podkładki/płytki i wzieliśmy sie za robote .....

po oględzinach doszlismy do wniosku ze wałek ssący jest ok
na wydechowym był luz wiec wymienilismy tylko tu podkładki w kolejnosci jak byly stare

stała/sprężysta/stała po wymianie walek siedzial ciasniej/lepiej udalo sie to bez rozpinania rozrządu wyjelismy tylko napinacz....

skręcamy to do kupy odpalamy no i ..... albo jestem przewrażliwiony albo cos nadal puka tyle ze na pewno ciszej niz przed zmiana podkładek .... łańcuszek rozrządu jest ok bo na niego tez patrzyliśmy ...


pytanie co dalej ? na starej podkładce sprężynowej widać 3 punkty w ktorych jest ta podkładka (wyślizgana/obita/czy jak to nazwać inaczej..)

a pytanie jeszcze jedno


mamy wałek ---------

patrząc na niego z góry z pozycji jak bysmy siedzieli normalnie na moto to te podkladki byly z prawej
a z lewej jest jakas 1 podkładka czy cos takiego tylko chyba troszke grubsza ? ona tez jest wymienna / czy nie trzeba tego robic ? badz co innego dalej ?

Nowatek - Czw 23 Mar, 2017

Gdzieś na forum tu odkopalem temat ze moze być to coś z magneto bądź sprzegielkiem rozrusznika objawy ponoć były takie jak u mnie
PePeMotoryzacja - Czw 23 Mar, 2017

Nowatek napisał/a:
albo jestem przewrażliwiony albo cos nadal puka tyle ze na pewno ciszej niz przed zmiana podkładek

Jeśli ciszej to znaczy że, trzeba jeszcze podkładki wymienić na ssącym. Wymiana na samym wydechowym może nie dać efektu.

Nowatek napisał/a:
po oględzinach doszlismy do wniosku ze wałek ssący jest ok

Tak jak pisałem wcześniej, ocena stanu technicznego podkładki sprężystej jest trudnym zabiegiem.
Dlatego profilaktycznie musisz wymienić też na ssącym aby mieć komplet wymieniony.
Jak dla mnie masz jeszcze stuki właśnie na tym drugim wałku.
Po nagrzaniu silnika wałek dostaje większego luzu w głowicy, a jak sprawdzasz na zimnym silniku te podkładki to może się wydawać że jest "OK".
Doradzam wymianę podkładek na ssacym przed dalszym rozbieraniem silnika celem szukania przyczyny stukania :)


Nowatek napisał/a:
a z lewej jest jakas 1 podkładka czy cos takiego tylko chyba troszke
grubsza

Tak ma być, poniżej fiszka z układem wałków dla rocznika 2006, podkładka stała NR 2
http://www.cmsnl.com/suzu...06.html#results

Nowatek - Czw 20 Kwi, 2017

Moto na serwisie okazało się ze winne jest koło magnesowe....

Ma ktoś używke do sprzedania ?

PePeMotoryzacja - Nie 30 Kwi, 2017

Nowatek napisał/a:
Moto na serwisie okazało się ze winne jest koło magnesowe....

No to dobrze że problem zdiagnozowany.
Tak na przyszłość to jednak trzeba wstawiać filmik z pracą silnika, bo sugestie właściciela nie zawsze dają pełny obraz awarii.
Uszkodzone koło magnesowe a pukanie na wałkach to zupełnie inny rodzaj hałasu/dźwięku.
pepe

robdk - Wto 13 Cze, 2017

Witam
Podepnę się pod temat.
Potrzebuję tej podkładki do likwidacji luzu na wałkach o grubości 1,2mm (0916022075), gdzie mógłbym je dostać w necie w Polsce w miarę szybko?
Macie panowie namiary na sklep z częściami oryginalnymi?

Pozdrawiam
robdk

PePeMotoryzacja - Wto 13 Cze, 2017

robdk napisał/a:
Potrzebuję tej podkładki do likwidacji luzu na wałkach o grubości 1,2mm

Mam taką na stanie 2 sztuki.
Napisz do mnie na maila: ppietrzkowski@interia.pl
Napiszę jutro jaka cena z wysyłką.
Oczywiście podkładka nowa w opakowaniu.
pozdro
pepe

dymny - Pon 24 Lip, 2017

PePeMotoryzacja napisał/a:

Ja mam zdanie, że nie można z tym jeździć :kwasny:
W głowicy wałki wyrabiają luz w gniazdach i półpanewkach które je "dociskają".
PS. Producent nie bez powodu przewidział do roczników 1989-2005 /ze stałymi podkałdkami na wałkach/ nad wymiarowe podkładki kasujące ten luz.
Podstawowa/nominalna grubość podkładki to 1mm. Nadwymiary są trzy: 1,1mm; 1,2mm; 1,3mm-według producenta :)
A to czy wymienisz czy skasujesz ten luz czy nie to już Twoja sprawa, większość użytkowników tego motocykla olewa ten temat. Proces trwa jakiś czas a później trzeba wałki lub głowicę wymieniać ;)


Jakby mało było tematów o stukach to odgrzebie jeszcze ten :troll2:

Mędrkowałem po innych tematach i mnie tez dopadło - luz osiowy wałka rozrządu - stuki (filmik).
Dźwięki na rozgrzanym silniku, z okolicy wałka wydechowego i półpanewki B, po przechyleniu cichnie ( od 0:08 sekundy filmu).

W związku z czym pytanie by już wyczerpać temat: co dokładnie wydaje ten stukot? Czy to dźwięk poruszającego się na boki lewo/prawo - "obijającego się" wałka rozrządu o gniazda mocujące?

dymny - Wto 15 Maj, 2018

Odpowiem sobie sam :P :facepalm:
Luz osiowy skutkuje tym, że wałek rozrządu obija się na boki o panewki mocujące. Nie jest to szkodliwe dla silnika.

http://www.sportbikes.net...asmc_004983.pdf

https://pl.scribd.com/document/161077508/asmc-004983

Cytat:


- 1/2 -MOTORCYCLE DIVISION4-STROKEBULLETIN GS/GSX/GSX-R NO. 139
Revised DATE: 3/21/2006

Some GS500FK4/K5 motorcycles may exhibit a mild but annoying knocking noise fromthe cylinder head area. This sound will be heard only at idle or just off idle.
Solution
This knocking noise may be caused by the camshafts walking side to side during operationdue to excessive end play. The “walking” movement will not cause damage.Note: Test the source of the noise for camshaft “walking” by carefully leaning themotorcycle over to the left (toward the sidestand) while the engine is running and continueto listen for the noise. The noise will quiet if the camshafts are loaded toward the left handside.




dymny - Pią 29 Cze, 2018

Kolejna część mojego monologu:
I po 35 tys. km :facepalm: problem sporadycznych stuków, które jak się okazało powodował luz osiowy wałka wydechowego został rozwiązany.
Standardowa podkładka grubości 1,00mm została zastąpiona podkładka 1,10mm przez co luz z 0,22mm zmniejszył się do 0,12mm (dopuszczalne przez serwisówkę 0,15mm).

Jak ten GS pięknie chodzi po rozgrzaniu :) :hurra:

ave666 - Sob 30 Cze, 2018

Czy używałeś specjalnego klucza do wciśnięcia zaworu żeby włożyć podkładkę? Jak sobie z tym poradziłeś? Ja mam teraz problemy z mocą na niskich obrotach (bardzo słabo przyspiesza na obrotach poniżej 3000, ruszanie ze świateł to męczarnia) i zaczynam myśleć że będę potrzebował regulacji zaworów. Moto jest stare i niestety trochę zaniedbane ale po to je kupiłem żeby w międzyczasie się tego i owego nauczyć :)
dymny - Sob 30 Cze, 2018

ave666 napisał/a:
Czy używałeś specjalnego klucza do wciśnięcia zaworu żeby włożyć podkładkę? Jak sobie z tym poradziłeś? Ja mam teraz problemy z mocą na niskich obrotach (bardzo słabo przyspiesza na obrotach poniżej 3000, ruszanie ze świateł to męczarnia) i zaczynam myśleć że będę potrzebował regulacji zaworów. Moto jest stare i niestety trochę zaniedbane ale po to je kupiłem żeby w międzyczasie się tego i owego nauczyć :)


Specjalny klucz służy do wymiany płytek w czasie regulacji luzów zaworowych.
Żeby wymienić podkładkę regulująca luz osiowy wałka trzeba wyjąć wałek rozrządu.

Może to brzmi banalnie, ale w przypadku problemow z wkręcaniem na obroty to najczęściej pomaga podstawowy serwis: regulacja luzów zaworowych i czyszczenie, regulacja i synchro gaźników, warto przy okazji sprawdzic tez stan króćców ssących i szczelność układu dolotowego.

mario.vw1 - Sro 19 Cze, 2019

Witam.
Robię serwis Suzuki GS 500 model 2005. Przed serwisem właściciel zgłaszał, że po rozgrzaniu silnika słychać dziwne terkotanie przy schodzeniu z obrotów lub co jakiś czas na wolnych obrotach. Ustawiłem zawory bo ssące miały za duży luz lecz to nie pomogło. Mam podejrzenia do luzu osiowego wałków. Dodam że Suzuki ma 6200 km przebiegu, czyżby Hiszpanie się nie przykładali :looka: bo ja posiadam GS z 91r. który ma na liczniku 47000 z czego przez 11 lat ,zrobiłem ok 10000km i takich problemów nie mam. Oto filmiki z moich wywodów
pukanie
luz wałka wydechowego
luz wałka ssącego [/center][/list][/code][/quote]


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group