.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Mechanika - Właki rozrządu ciężko się kręcą

egzi - Wto 11 Mar, 2014
Temat postu: Właki rozrządu ciężko się kręcą
Witam.

Kupiłem do swojego GSa używaną głowicę bo w starej były powypalane zawory i zerwany gwint świecy. Niestety po złożeniu walki rozrządu bardzo ciężko się kręcą. Półpanewki są ze starej głowicy. O co może chodzić i co z tym można zrobić?

Z góry dzięki, pozdrawiam.

MacGyver - Wto 11 Mar, 2014

Nie powinieneś zamieniać z innych głowic półpanewek, zamieniać ich miejscami ani nawet samych wałków gdyż te są ze sobą pasowane tj. musi być odpowiedni luz między wałkiem a panewką.
Twoja zamieniona półpanewka najwyraźniej miała inne pasowanie i okazała się za mała skoro wałek ciężko się obraca ale to można sprawdzić tylko mierząc odpowiednimi przyrządami np. mikrometrem aczkolwiek nawet mikrometr może okazać się mało dokładny bo pasowanie może być i w mikronach.

KATANA - Sro 12 Mar, 2014

MacGyver napisał/a:
Nie powinieneś zamieniać z innych głowic półpanewek, zamieniać ich miejscami ani nawet samych wałków gdyż te są ze sobą pasowane tj. musi być odpowiedni luz między wałkiem a panewką.
Twoja zamieniona półpanewka najwyraźniej miała inne pasowanie i okazała się za mała skoro wałek ciężko się obraca.


Rzeczowa odpowiedź.

egzi napisał/a:
Półpanewki są ze starej głowicy. O co może chodzić i co można z tym zrobić?


Chodzi o złą tolerancje pasowania każdej z tych części (pochodzącej z innej parafii), i nic z tym nie zrobisz. Na przyszłość polecam zakup kompletnej głowicy tzw. uzbrojonej.

demondemidi - Sro 12 Mar, 2014

Wałki twoje czy z tej nowej głowicy? półpanewki od tej głowicy masz? Może przy odrobinie szczęścia da się uratować sytuację... mostki dokręcane z odpowiednią siłą?
KATANA - Sro 12 Mar, 2014

demondemidi napisał/a:
mostki dokręcane z odpowiednią siłą?


A co do zaistniałej/czy innej podobnej sytuacji mają mieć Nm?. Przecież nie śrubami ustalasz luz wałków rozrządu- ten "szczegół" jest już wykonany na etapie produkcji w fabryce. Dlatego mostki oraz głowica stanowią ze sobą jedną część. I o ile nie pomylimy ich miejscami podczas montażu to nie ma takiej możliwości, aby przez "omyłkowe" ich mocniejsze dokręcenie spowodować zakleszczenie wałków.... prędzej dojdzie do zerwania gwintu w otworze podpory mocującej mostek w głowicy.

Set3 - Sro 12 Mar, 2014

Sorki że ale akurat półpanewki i wałki rozrządu mają tylko jeden wymiar. Nominalny. Oczywiście można próbować dopasować i poszukać co trzyma. Ale co i dlaczego to trzeba poszukać. Największym problemem tych półpanewek jest gwint śruby trzymający dekiel klawiatury. Są często przekręcane.
Napisz która półpanewka Ci trzyma wyśle Ci kilka półpanewek i nawet wałek rozrządu. Po dopasowaniu mi odeślesz. Mysle że z tego idzie wyjść.
Wiem że akurat Ty nie zamieniłeś półpanewek ale każda półpanewka A, B, C i D ma nie dlatego opis by u siebie pamietac tylko dlatego że mają inne wymiary( nie chodzi o średnice). Mój pracownik raz pozamieniał półpanewki i tez ciężko mu chodziły wałki.

Egzi wyślij mi jakie chcesz to Ci pożycze.

egzi - Sro 12 Mar, 2014

demondemidi napisał/a:
Wałki twoje czy z tej nowej głowicy? półpanewki od tej głowicy masz? Może przy odrobinie szczęścia da się uratować sytuację... mostki dokręcane z odpowiednią siłą?


Wałki ze starej głowicy, panewek od nowej głowicy do pary nie mam, półpanewki dokręcane nawet z minimalną siła blokują wałki. Jeden po dokręceniu z nominalnym momentem chodzi z wyraźnym oporem, drugi nawet w miarę lekko przyłapany ciężko pokręcić rękami.

Dogadujemy się z kolegą netbikerem odnośnie dopasowania mostków. Mam nadzieję, że coś z tego będzie. Za wszystkie dotychczasowe komentarze dziękuję.

Tak z ciekawości, bo naprawde wolałbym tego uniknąć, autoszlify nie oferują czasem usługi spasowania wałków?

demondemidi - Sro 12 Mar, 2014

KATANA, stawiam raczej na inne pasowanie dołu z górą półpanewki ale widziałem już różne dziwne sytuacje i np krzywe mostki przez niewłaściwy sposób montażu też by mnie nie zdziwiły. W tym przypadku Set3 rozwiąże problem :)
KATANA - Sro 12 Mar, 2014

demondemidi napisał/a:
stawiam raczej na inne pasowanie dołu z górą półpanewki


I to jest właściwy powód blokowania wałków.


Kolego egzi. Z właściwego punktu widzenia, rzecz polega na ponownym dokładnym wykonaniu osiowania gniazd wałków rozrządu w głowicy. Wykonuje się to z przykręconymi mostkami z innej głowicy. Co do metody naprawy polegającej na "dopasowaniu na oko czy inny sposób" nie będę się wypowiadał. Rób tak aby udział "nadziei" w tym był jak najmniejszy, a większy nacisk kładź na racjonalne rozwiązania, które mogą zapewnić poprawność wykonania zabiegu, a co za tym idzie poprawne/właściwe działanie układu. W innym przypadku dobre chęci skończą się tylko na nadziei, a wszystko szlag trafi. Niemniej jednak czekamy na relacje/efekt z przeprowadzonej (udanej) naprawy.

sezrg - Czw 13 Mar, 2014

KATANA napisał/a:
Rób tak aby udział "nadziei" w tym był jak najmniejszy, a większy nacisk kładź na racjonalne rozwiązania, które mogą zapewnić poprawność wykonania zabiegu, a co za tym idzie poprawne/właściwe działanie układu. W innym przypadku dobre chęci skończą się tylko na nadziei, a wszystko szlag trafi.


dokładnie tak. Nadzieja matka głupich

CZOKO - Czw 13 Mar, 2014

Aż miło poczytać ;) bez zbędnego gdybania wypowiedziało się konkretnie, kilka osób, które wiedzą o czym piszą :D temat wzorowy rzec by można (osobiście podobnie jak katana popieram ostatnią diagnozę demona).

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group