.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Off Topic - tematy motocyklowe - Zasada działania sprzęgła suchego w motocyklu (?)

Wojtass - Wto 17 Wrz, 2013
Temat postu: Zasada działania sprzęgła suchego w motocyklu (?)
Witam.

Krótko i na temat: Na jakiej zasadzie wyrównywane sa obroty podczas zmiany biegów w sprzęgle suchym, takim jakie jest stosowane chociażby w niektórych motocyklach Ducati skoro suche sprzeglo nie ma tendencji ciągnięcia ??

Zaur - Pon 28 Paź, 2013

Krótko i na temat . Sprzęgło w motocyklu to nie mechanizm do wyrównywania obrotów , a jedynie do rozłączania i przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na skrzynię biegów .
Wojtass - Sob 15 Lut, 2014

What ? Chyba nie wiesz o czym piszesz. To po co niby robi się przegazówki ? Sprzęgło mokre wielotarczowe ma tendencja do ciągnięcia nawet po rozłączeniu co jest oczywiste. A ja się pytam jak to jest w przypadku suchego sprzęgła, które można spotkać chociażby w Ducati.
Szejku - Nie 16 Lut, 2014

Wojtass, Bez ciśnień kolego bo sam nie wiesz po co są przegazówki ;) . Przegazówka robimy tylko i wyłącznie dlatego ,iż w większości motocykli skrzynie nie są synchronizowane i trzeba wyrównać różnicę prędkości obrotowych między kołami zębatymi by nie zazębiały się ze zgrzytem.

A w ducati skrzynię zapewne są już synchronizowane ze względu ,iż wymaga tego konstrukcja sprzęgła a synchronizacja odbywa się przy pomocy odpornych na ścieranie pierścieni mosiężnych (tego akurat do końca nie jestem pewien także proszę o ew. sprostowanie mojej wypowiedzi).

Ogólnie polecam zajrzeć do książki Pt. "Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych, Część 1" autorstwa Pana Marka Gabryelewicza :) . Tam jest wszystko wyjaśnione na temat działania skrzyni biegów o tarczach sprzęgłowych suchych i mokrych.

Wojtass - Pon 17 Lut, 2014

Szejku, z całym szacunkiem wiem po co są przegazówki :) . Owszem wiem, że przegazówki są po to aby biegi elegancko wchodziły, czego, np. teoretycznie nie da się zrobić np. w ciągnikach(bez stałego zazębienia) bez synchronizatora - oczywiście jeśli ktoś ma odpowiednią technikę to i w takiej skrzyni wejdzie bieg gładko. I znam też zasadę działania synchronizatora w samochodach. Zauważmy jednak jak zmieniane są biegi w samochodzie z manualną skrzynią biegów, jeśli np. jedziemy z wysoką prędkością na 3 biegu, to żeby wrzucić dwójkę schodzimy do niskich obrotów bo przecież nie robimy przegazówki - i myślę że to zdanie jest najważniejsze. Może i w życiu codziennym się to nie przydaje ale na torze by się nie sprawdziło - nie można przecież jednocześnie obsługiwać trzech pedałów, redukując z przegazówką (nie wspominam o samochodach rajdowych). A zaletą motocykla nie wynikającą z mokrego sprzęgła jest to, że jednocześnie możemy ładnie redukować(do zwolnienia albo przyspieszenia) jednocześnie nawet hamując dzięki czemu np. na wyjściu z winkla możemy mieć niższy bieg i wyższe obroty, dzięki czemu prędkość na wyjściu może być wyższa. :)

Zaur, natomiast napisał, że sprzęgło służy tylko do odłączania napędu - w przypadku suchego sprzęgła owszem.

Mam jeszcze pytanie odnośnie sprzęgła w Ducati - skoro nie jest mokre to po co jest wielotarczowe, nie starczyło by zwykłe jak w samochodzie, czy może wielotarczowe ma większą siłę ściskania ?

KATANA - Pon 17 Lut, 2014

Suche sprzęgło w ducati działa jak każde inne sprzęgło. Co do wyrównywania prędkości pomiędzy motocyklem a tylnym kołem służą odpowiednie mechanizmy, które występują w niektórych sprzęgłach modeli ducati, jak i innych markach motocykli z mokrym sprzęgłem. Układy te mają za zadanie niwelować efekt blokowania/podskakiwania tylnego koła w momencie gdy schodzimy na niższy bieg przy znacznej prędkości... i to jest wszystko co można powiedzieć o zasadzie działania sprzęgieł ducati. Skrzynie biegów w ducati są starej konstrukcji działającej na zasadzie sprzęgieł kłowych. Ducati "tłucze" silniki na jedno kopyto, poza precyzyjnym z zasady działania desmodromem nic ciekawego w silniku nie ma- konstrukcja cepa.

W zależności od konstrukcji silnika w motocyklu, najczęściej mamy do czynienia ze sprzęgłami wielotarczowymi. Jest to rozwiązanie istotne dla prawidłowego działania sprzęgła w motocyklu, ponieważ w tym konkretnym przypadku sprzęgło ma mniejszą średnicę tarcz/większy moment zrywania, i mniejszą powierzchnię cierną styku. Jedna tarczka sprzęgłowa w tym momencie uległaby natychmiastowemu spaleniu, przy większej liczbie tarcz/przekładek cały moment jest rozłożony na większej liczbie powierzchni ciernych styku. Dzięki czemu tak małe wielotarczowe sprzegło jest w stanie przenieść znacznnie większy moment obrotowy. Wyjątkami sprzęgieł jednotarczowych są motocykle w których silnik występuje w układzie boxer/widlastym/rzędowym/jednocylndrowym gdzie wał korbowy ustawiony jest wzdłuż osi pojazdu, dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujemy sporo miejsca gdzie możemy spokojnie zaprojektować np. jednotarczowe suche sprzęgło o znacznie większej średnicy= bardzo duża powierzchnia cierna styku, a takie sprzęgło bez większego wysiłku radzi sobie z pszenoszeniem napędu z silnika na koła.... i to nawet z zastosowaniem jednej sprężyny dociskowej.

Wojtass - Pon 17 Lut, 2014

Pewnie czegoś tu nie zrozumiałem, więc zapytam. Chodzi Ci o coś w rodzaju sprzęgieł antyhoppingowych? I wtedy jest tak, że robi się przegazówkę żeby wyrównać obroty a sprzęgło jedynie pomoże gdy kierowca nie dobierze idealnie obrotów czy może na takiej zasadzie żeby wogóle nie robić przegazówki a resztą zajmie się to sprzęgło antyhoppingowe ?

W samochodzie jest synchronizator, w większości motocykli mokre sprzęgło dzięki któremu (przegazówka) biegi wchodzą gładko. A jak to jest w przypadku suchego sprzęgła wielotarczowego? Działa ON/OFF czy zachowuje sie jak sprzęgło mokre czy jest jeszcze inny system synchronizowania? No bo jakoś te biegi muszą gładko wchodzić. Chodzi mi o samo wbicie biegu. O co chodzi albo gdzie sie mylę?

Zaur - Wto 25 Lut, 2014

Kolego Wojtass, to nie sprzęgło ma powodować by biegi w skrzyniach nie synchronizowanych wchodziły bez zbędnych zgrzytów , a procedura ich zmiany . To od kierowcy zależy kiedy wcisnąć (rozłączyć) sprzęgło , zrobić przegazówkę i kiedy zmienić bieg by wszystko poszło gładko , trzeba się tego nauczyć (zsynchronizować te czynności w czasie) i cała filozofia . Posiadam motocykl AWO 425S który ma suche sprzęgło i procedura zmiany biegów nie różni się tam od dajmy na to , zmiany biegów w GS 500 . Nie chcę tu wchodzić w jakieś teoretyczne dywagacje bo to co tu napisałem zaczerpnąłem z własnego doświadczenia a nie z jakichś teoretycznych publikacji . Na temat techniki zmiany biegów w samochodach z nie synchronizowaną skrzynią biegów też mogę co nieco powiedzieć ponieważ miałem z nimi styczność . A systemy antyhoppingowe nie biorą udziału w procedurze zmiany biegów, a jedynie przeciwdziałają blokowaniu koła, coś na zasadzie sprzęgła przeciążeniowego jednokierunkowego .
Wojtass - Pią 07 Mar, 2014

" Ktoś dociekliwy powie, że coś nie gra, bo wciśnięcie sprzęgła rozłącza napęd i operowanie gazem nie będzie miało wpływu na obroty niektórych (żadnych) elementów skrzyni biegów. Nie całkiem... Sprzęgło mokre, w jakie wyposażono większość motocykli, ma zdolność do ciągnięcia, czyli przenoszenia niewielkiego momentu obrotowego mimo wciśnięcia klamki. Otóż olej, w którym pracują tarcze sprzęgłowe charakteryzuje się pewną lepkością. Skutkiem tego dodanie gazu w momencie zmiany biegu (mimo wciśniętej klamki sprzęgła) powoduje rozpędzenie tych elementów skrzyni, których obroty mają wzrosnąć dla łagodnego zapięcia niższego biegu. Kiedy to się dzieje? Wtedy, gdy element zwany wodzikiem już wypiął wyższy bieg, a jeszcze nie zapiął niższego. Dzieje się to na odcinku nie większym niż 1/4 skoku dźwigni biegów. Właśnie wtedy dodanie gazu zapewnia cichą i łagodną zmianę w dół. "

http://www.scigacz.pl/Prz...cyklu,7686.html

Wydaje mi się ze Tomek Kulik ma rację. Nie wiem jakim cudem redukujesz biegi. To według Ciebie sprzęgło mokre służy tylko do tego żeby łagodnie ruszac z miejsca ? Pół biedy ze zmianą w górę bo obroty i tak same spadają , ale przy zmianie w dół jakoś elementy zazębiające muszą się wyrównać, czyli obroty musza zostać zwiększone. A jak rozłączysz sprzęgło to już nic nie zdziałasz.

Wcale nie twierdze, że antyhopping bierze udział w procedurze zmiany biegów. Jedynie niweluje ujemny moment obrotowy, czyli pomaga gdy użytkownik nie dobrał odpowiednio obrotów i dzięki temu nie blokuje koła.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group