.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Tuning i akcesoria - Dynamiczne ¦wiat³o Stop

lencol - Czw 01 Lis, 2012
Temat postu: Dynamiczne ¦wiat³o Stop
Cytat:
Wiadomo jak du¿ym problemem dla motocyklistów jest zwrócenie na siebie uwagi w trakcie hamowania,
szczególnie gwa³townego. Wystêpuje wtedy niebezpieczeñstwo najechania. W tej sytuacji mo¿e
byæ wielce pomocne wyposa¿enie swojego motocykla w elektroniczny modu³ awaryjnego ¶wiat³a
stop. Modu³ taki posiada akcelerometr (przyspieszeniomierz) i jest sterowany mikroprocesorem. Jego
pod³±czenie jest bardzo proste. Jak to dzia³a? Przy normalnym hamowaniu ¶wiat³o stop ¶wieci ¶wiat³em
ci±g³ym. Natomiast
je¶li opó¼nienie przy hamowaniu przekroczy warto¶æ 6m/s2, to ¶wiat³o stop zaczyna
mrugaæ 3,5 Hz. Je¿eli hamowanie siê zmniejszy do 2,5 m/s2, to ¶wiat³o stop przestaje mrugaæ i ¶wieci
¶wiat³em ci±g³ym. Od kilku lat wiele samochodów jest fabrycznie wyposa¿onych w takie rozwi±zanie.


Modu³ dynamicznego ¶wiat³a stop

Zestaw AVT

Temat elektroda

Schemat

Co o tym s±dzicie?

studi - Czw 01 Lis, 2012

Pomys³ ca³kiem fajny tylko widzê kilka problemów.

1. uk³ad nie dzia³a na dynamiczne hamowanie a po prostu w pierwszej fazie hamowania, nie ma znaczenia czy peda³/klamkê wciskasz stopniowo czy gwa³townie

2. problem w koncepcji uk³adu gdy¿ wydajno¶æ pr±dowa bramek CMOS jest ograniczona i powinien byæ zastosowany albo dodatkowy driver albo bramki typu OC

3. ró¿ny pr±d bazy zale¿ny od pr±du kolektora a co za tym idzie ró¿ne obci±¿anie bramek CMOS

4. do¶æ du¿a ilo¶æ ciep³a wydzielaj±ca siê na tranzystorze, któr± trzeba sch³odziæ


Proponowa³ bym przebudowê uk³adu a jednocze¶nie jego uproszczenie poprzez wykorzystanie jako uk³adu generuj±cego impuls NE555 daj±cego na wyj¶ciu impulsy w logice negatywowej, a jako tranzystor steruj±cy POWER MOSFET P, który w stanie pe³nego przewodzenia ma spadek napiêcia 0,2V co z kolei zawdziêcza niewielkiej rezystancji, a efektem tego jest brak problemu grzania siê elementu wykonawczego. Przy braku doboru tranzystora o odpowiedniej wytrzyma³o¶ci pr±dowej po prostu ³±czy siê kilka w stos równolegle bez konieczno¶ci jakiejkolwiek modyfikacji uk³adu (dobór rezystorów w bazie dla tranzystorów bipolarnych) .

Gorzej z tym wykrywaniem dynamiczno¶ci wci¶niêcia hamulca bo to by wymaga³o jakiego¶ uk³adu generuj±cego impulsy w czasie naciskania klamki/wciskania peda³u i reakcji przy okre¶lonej szybko¶ci powtarzania impulsów, co ¶wiadczy³o by o dynamicznym u¿yciu hamulca.

lencol - Czw 01 Lis, 2012

My¶la³em nad wykorzystaniem nie¶miertelnego uk³adu NE555. Co do doboru odpowiedniego tranzystora to siê jeszcze nie interesowa³em. Ja raczej wole proste i tanie rozwi±zania, wiêc na pewno nie bêdê siê pcha³ w uk³ady z akcelerometrem.

Tak jak w temacie elektrody raczej by³bym sk³onny zbudowaæ uk³ad, który w pierwszej fazie mignie 3 razy, a nastêpnie za¶wieci ¶wiat³em ci±g³ym.

Na razie jest to otwarta dyskusja o sensie monta¿u takiego uk³adu (bezpieczeñstwo?). Strona prawna mnie nie interesuje. 3 migniêcia stopu z czêstotliwo¶ci± ok 3Hz i nastêpnie ¶wiat³o ci±g³e raczej nie zwróci uwagi policji i diagnosty.

studi - Czw 01 Lis, 2012

Oto propozycja uk³adu na NE555



Rezystory R1, R2 oraz kondensator C1 ustalaj± czêstotliwo¶æ migania ¶wiate³ (tu ok. 3Hz)
Rezystor R3 wraz z kondensatorem C3 ustalaj± czas migania przed zapaleniem siê na sta³e (tu ok. 3 migniêcia)
na wyj¶ciu jest POWER MOSFET P (tu wersja SMD o parametrach VDSmax=30V IDmax=11A wiêc podo³a spokojnie kilku ¿arówkom stopu)

Po podaniu zasilania do uk³adu uk³ad zaczyna generowaæ impulsy pocz±wszy od stanu wysokiego, co powoduje roz³±czenie tranzystora, nastêpnie mamy seriê impulsów ujemnych, które w³±czaj± tranzystor, w tym czasie poprzez R3 nastêpuje ³adowanie C3, gdy to nast±pi na wej¶ciu RST uk³adu pojawia siê stan niski, co powoduje na sta³e pojawienie siê stanu niskiego na wyj¶ciu - reset uk³adu i zaprzestanie generacji - a to z kolei powoduje za³±czenie siê tranzystora na sta³e i sta³e ¶wiecenie siê STOPu.

Istniej±cy kabel STOP idzie jako zasilanie, ¿arówki id± do OUT no i oczywi¶cie masa do zasilania uk³adu.



P.S.
Mam znowu g³upie wra¿enie, ¿e nikt poza tob± tego nie zrozumie ;) , to se ch³opaki pogadali

drug0n - Czw 01 Lis, 2012

A da³oby radê zrobiæ co¶ takiego na akcelerometrze? ¯eby w zale¿no¶ci od opó¼nieni inaczej ¶wieci³o. Du¿o kosztowa³by taki modu³?
lencol - Czw 01 Lis, 2012

Dziêki wielkie studi :D
Za to idzie "+" :rotfl:

Co do akcelerometru to jest gotowy uk³ad - patrz 1 post 1 link ;)

Mo¿na kombinowaæ z czujnikiem zderzeniowym poduszki powietrznej, ale to wtedy tylko przy nag³ym hamowaniu pulsowa³o by ¶wiat³o - nie by³o by p³ynnej zmiany czêstotliwo¶ci zale¿nej od si³y hamowania.

jacek - Czw 01 Lis, 2012

lencol napisa³/a:

Tak jak w temacie elektrody raczej by³bym sk³onny zbudowaæ uk³ad, który w pierwszej fazie mignie 3 razy, a nastêpnie za¶wieci ¶wiat³em ci±g³ym.


a ja my¶le ¿e mia³o by to sens tylko w czasie bardzo mocno ZWALNIAJ¡CEGO motocykla, czyli napewno nie w pierwszej fazie hamowania i mocnego wci¶niêcia hamulca.

studi - Pi± 02 Lis, 2012

Nie ma problemu z przerobieniem uk³adu na taki, który bêdzie reagowa³ na gwa³towne hamowanie, nie bêdzie te¿ mia³o znaczenia czy hamujemy klamk±, czy silnikiem (zw³aszcza wa¿ne w wypadku V³ek, które maj± znacznie wiêkszy moment hamuj±cy ni¿ rzêdówki).

Znalaz³em kilka czujników zarówno analogowych (zmiana napiêcia w zakresie od 0V do + zasilania zale¿nie czy jest przeci±¿enie dodatnie czy ujemne, stan spoczynku to po³owa napiêcia zasilania) jak i cyfrowych (zmienny stopieñ wype³nienia fali prostok±tnej, od 1% do 99%, przy stanie stabilnym 50%), dostêpne s± zarówno w wersji jedno-, dwu- jak i trzy- p³aszczyznowej, s± te¿ bardzo proste czujniki mechaniczne, wychy³owe, dzia³aj±ce na zasadzie styku NO/NC. Czujniki takie w zale¿no¶ci od konstrukcji, funkcjonalno¶ci oraz zakresu przyspieszenia s± produkowane w zakresie 1G, 2G, 3G, 4G, 8G, 11G wiêc jest z czego wybieraæ, najczê¶ciej jest to obudowa SMD (ró¿ne jej typy).
Wiêcej o takich czujnikach mo¿na przeczytaæ w ich kartach katalogowych choæby na stronie tego sklepu http://www.cyfronika.com.pl/semi/cz_pol.htm

I teraz mo¿emy do tego dorobiæ jaki¶ generator migotania oraz komparator, który po osi±gniêciu odpowiedniego napiêcia z czujnika / osi±gniêciu odpowiedniego czasu wype³nienia za³±czy nam logikê, która wysteruje tranzystorem kluczuj±cym i za¶wieci lampê STOPu.

Ciekawym rozwi±zaniem a zarazem dosyæ prostym w implementacji (ma³o czê¶ci) mo¿e byæ czujnik z wyj¶ciem analogowym podpiêty na wej¶cie bramki z przerzutnikiem Schmitt'a, dziêki czemu je¶li przeci±¿enie osi±gnie warto¶æ odpowiadaj±c± napiêciu na wyj¶ciu zbli¿onemu do 3/4 napiêcia zasilania na wyj¶ciu przerzutnika zmieni siê stan na przeciwny, ale bêdzie trwa³ nie do zmniejszenia przeci±¿enia, ale a¿ napiêcie odpowiadaj±ce przeci±¿eniu spadnie od progu zadzia³ania przerzutnika w drug± stronê czyli okolic zerowego przyspieszenia.

Je¶li kto¶ istotnie bêdzie zainteresowany takim uk³adem mo¿emy wspólnie siê pochyliæ nad jego projektem.

lencol - Pi± 02 Lis, 2012

Cytat:
Je¶li kto¶ istotnie bêdzie zainteresowany takim uk³adem mo¿emy wspólnie siê pochyliæ nad jego projektem.


Niestety studi zakres mojej wiedzy elektronicznej jest czysto hobbistyczny i skupia siê wokó³ prostych uk³adów, czêsto wykonywanych na zasadzie przerabiania ju¿ istniej±cych :(

Ca³y czas staram siê moj± wiêdzê elektrotechnicz± rozwijaæ, ale ostatnio praca i ¿ycie rodzinne strasznie mi to ograniczaj± :P

mój kierunek politechniki te¿ niestety tylko czê¶ciowo lizn±³ wiêdzê z zakresu elektroniki, ale ca³y czas staram siê nadrabiaæ braki w wykszta³ceniu z zakresu elektro- ;)

My¶lê, ¿e jak ju¿ d³ugie zimowe wieczory na sta³e zagoszcz± w naszych domach to temat sam powróci, ale ju¿ do praktycznego rozkminiania, a nie tylko teoretycznego :hyhy:


Jest jeszcze opcja zastosowania akceleromertu, ale w po³±czneniu z tylnymi migaczami. Takie rozwi±zanie jest stosowane w niektórych markach nowych samochodów. Przy mocnym hamowaniu (zadzia³anie ABS) tylne kierunkowskazy 3 razy mign±, aby powiadomiæ nadje¿dzaj±cych z ty³u o nag³ym hamowaniu i niebezpieczeñstwie na drodze.

studi - Pi± 02 Lis, 2012

lencol napisa³/a:
Niestety studi zakres mojej wiedzy elektronicznej jest czysto hobbistyczny i skupia siê wokó³ prostych uk³adów, czêsto wykonywanych na zasadzie przerabiania ju¿ istniej±cych

To tak samo jak mój, gdy¿ ostatni "ci±g³y" kontakt z elektronik± mia³em w drugiej po³owie lat '90, potem ju¿ bardzo sporadyczny. O tamtych czasów mój zawód wykonywany zmieni³ siê i nakierunkowa³ na informatykê-administracjê, ale piwnych technik i nawyków siê nie zapomina, wzory zawsze mo¿na znale¼æ w sieci je¶li wiesz co z czego policzyæ, a uk³ady cyfrowe s± banalne je¶li nie stosujesz uk³adów programowalnych.

Poza tym z tematów tu poruszanych w dziedzinie elektroniki widzê, ¿e wcale z twoj± wiedz± nie jest tak ¼le, przynajmniej wiesz o czym piszê jak walne jaki¶ wiêkszy tek¶cior i nie s± to dla Ciebie bajki Ezopa jak dla niektórych.

lencol - Pi± 02 Lis, 2012

studi napisa³/a:
... nie s± to dla Ciebie bajki Ezopa jak dla niektórych.
:rotfl:
jacek - Pi± 02 Lis, 2012

studi napisa³/a:
Nie ma problemu z przerobieniem uk³adu na taki, który bêdzie reagowa³ na gwa³towne hamowanie, nie bêdzie te¿ mia³o znaczenia czy hamujemy klamk±, czy silnikiem (zw³aszcza wa¿ne w wypadku V³ek, które maj± znacznie wiêkszy moment hamuj±cy ni¿ rzêdówki).


Ja bym by³ zainteresowany takim mruganiem gdyby da³o siê uk³ad tak wyregulowaæ aby mruga³ tylko w sytuacji tak mocnego hamowania kiedy 90-100% obci±¿enia idzie na przednie ko³o. Wtedy jedynie nerwowo spogl±dam w luterko po takim hamowaniu czy kto¶ mi nie wjedzie.. Uk³ad by siê nie "odzywa³" w przypadku zwyk³ego hamowania, hamowania silnikiem oraz na postoju choæby niewiem jak siê mocna hamulec naciska³o wiêc ani u diagnosty i w normalnych sytuacjach drogowych bylby nie do wykrycia.

studi - Pi± 02 Lis, 2012

jacek napisa³/a:
gdyby da³o siê uk³ad tak wyregulowaæ aby mruga³ tylko w sytuacji tak mocnego hamowania kiedy 90-100% ... Uk³ad by siê nie "odzywa³" w przypadku ... hamowania silnikiem


Je¶li robimy uk³ad reaguj±cy na przeci±¿enie (w przypadku akcelerometru) w przypadku hamowania bêdzie to ujemne przyspieszenie, to wtedy je¶li gwa³townie zahamujesz silnikiem (zbicie o kilka biegów i nag³e zamkniêcie przepustnicy razem z puszczeniem sprzêg³a) równie¿ on zareaguje, chyba, ¿e uzale¿nisz jego dzia³anie od zaistnienia zdarzenia p.t. wci¶niêta klamka/peda³ hamulca.

Pytanie zasadnicze, na które kto¶ musia³ by odpowiedzieæ, gdy¿ ja takiej wiedzy nie posiadam, jakie (ile G) wystêpuje przeci±¿enie przy hamowaniu z si³± 90-100% bo od tego zale¿y jaki czujnik zastosujemy (z jakim zakresem pracy)

jacek - Pi± 02 Lis, 2012

studi napisa³/a:
chyba, ¿e uzale¿nisz jego dzia³anie od zaistnienia zdarzenia p.t. wci¶niêta klamka/peda³ hamulca.


tak gdy¿ ja nie jezdze zbijaj±c kilka biegów tylko najpierw hamuje a potem redukuje biegi ale takie uzale¿nienie to domy¶lam siê nie problem poprostu ca³y uk³ad pod³acza siê pod zasilanie tylniej ¿arówki stop.

studi - Pi± 02 Lis, 2012

jacek napisa³/a:
ja nie jezdze zbijaj±c kilka biegów tylko najpierw hamuje a potem redukuje biegi

W sumie to nie temat tego dotycz±cy, ale je¶li hamowanie jest planowane to powinno nastêpowaæ w pierwszej fazie zredukowanie prêdko¶ci w³a¶nie wraz z redukcj± biegów, tak aby wykorzystaæ do tego g³ównie silnik, a dopiero w ostatniej jego fazie dochodzi hamowanie hamulcem - tak jest bardziej eco i klocki siê mniej zu¿ywaj±.
Oczywi¶cie w przypadku hamowania awaryjnego lub para-awaryjnego gdy nastêpuje gwa³towna redukcja prêdko¶ci wciskamy klamkê na tyle mocno aby szybko wyhamowaæ a jednocze¶nie nie doprowadziæ do zablokowania ko³a co mo¿e prowadziæ do utraty sterowno¶ci i w³a¶nie w takim wypadku mia³y by zadzia³aæ te ¶wiat³a ostrzegaj±ce o gwa³townym zatrzymaniu.

Niestety czêsto obserwujê na drodze sytuacjê, gdy kto¶ wykonuj±c planowane hamowanie (zbli¿anie siê do skrzy¿owania gdzie nadawany jest sygna³ czerwony) hamuj± tylko hamulcami, o zgrozo wciskaj±c jednocze¶nie sprzêg³o, a dopiero po zatrzymaniu zbijaj± biegi, takie rozwi±zanie nie jest ani poprawne technicznie ani bezpieczne, bo je¶li w czasie takiego hamowania bêdziesz mia³ zapiêty np. 5 bieg i zrobi siê zielone, to mo¿esz mieæ problemy z szybkim ruszeniem z miejsca, bo i tak musisz zbiæ te biegi. Dlatego naciskam jeszcze raz na prawid³owe hamowanie planowane z wykorzystaniem redukcji z miêdzygazem i doborem biegu do prêdko¶ci.

jacek napisa³/a:
takie uzale¿nienie to domy¶lam siê nie problem poprostu ca³y uk³ad pod³acza siê pod zasilanie tylniej ¿arówki stop

Dok³adnie jest to naj³atwiejszy sposób uzale¿nienia dzia³ania takiej sygnalizacji od naci¶niêcia klamki hamulca. Aczkolwiek je¶li by¶my chcieli bardziej prawid³owo skonstruowaæ takim uk³ad, wykluczaj±c stany nieustalone w momencie jego za³±czenia, powinni¶my raczej zasiliæ go z +12 po stacyjce, a sygna³ z klamki wykorzystaæ jako jeden z sygna³ów steruj±cych na wej¶ciu uk³adu.

jacek - Pi± 02 Lis, 2012

Mnie chodzi tylko i wy³±cznie o awaryjne hamowanie kiedy jestem skupiony na przednim hamulcu i o maksymalnej sile z jedynie popiskuj±cym ale krêc±cym siê przednim ko³em bo jak wiadomo wtedy to hamowanie jest najskuteczniejsze. Planowane hamowanie to zupe³nia inna sprawa i wed³ug mnie ten uk³ad wogole go powinien nie dotyczyæ.

Je¶li stany nieustalone mia³y by spowodowaæ jakie¶ mrugniêcia stopu to oczywi¶cie trzeba by zasilæ uk³ad na sta³e za stacyjk±. Niewiem ile te stany mog± potrafaæ w przypadku takiego ukladu od w³±czenia zasilania ale jesli o mnie chodzi uk³ad mog³by dzia³aæ tylko z przednim hamulcem czyli mruganie dzia³a tylko gdy jest sygna³ z przedniej klamki oczywiscie przy odpowiednich przeci±zeniach których te¿ nie znam.

lencol - Pi± 02 Lis, 2012

studi napisa³/a:
Niestety czêsto obserwujê na drodze sytuacjê, gdy kto¶ wykonuj±c planowane hamowanie (zbli¿anie siê do skrzy¿owania gdzie nadawany jest sygna³ czerwony) hamuj± tylko hamulcami, o zgrozo wciskaj±c jednocze¶nie sprzêg³o, a dopiero po zatrzymaniu zbijaj± biegi...


Hamowanie z u¿yciem sprzêg³a to podstawowy b³±d nie tylko motocyklistów, ale tak¿e puszkarzy. Udowodnione jest, ¿e hamowanie z u¿yciem sprzêg³a wyd³u¿a drogê hamowania. Kierowca samochodu zamiast przenie¶æ nogê z gazu na hamulec (puszcza gaz - zaczyna hamowaæ silnikiem) naciska sprzêg³o, przez co roz³±cza silnik od kó³ i traci mo¿liwo¶c wytracenia prêdko¶ci z pomoc± silnika.

Wracaj±c do tematu, my¶lê, ¿e przeci±¿enia zamkn± siê w okolicy 2-5G - wnioski wysuwam z czytania ró¿nych artyku³ów o przeci±¿eniu ;)

simin - Pi± 02 Lis, 2012

Nie jestem pewien czy ¶wiat³o stopu migaj±ce w czasie hamowania klamk± jest dobrym rozwi±zaniem. Nie wiem te¿ na ile by³oby to zgodne z prawem.

Nie spotka³em siê z samochodami wyposa¿onymi w takie rozwi±zanie - widzia³em tylko opcjê kilku migniêæ ¶wiat³ami awaryjnymi w momencie mocnego hamowania.


Osobi¶cie jakbym siê zastanawia³ nad takim systemem, pewnie sk³ania³bym siê ku rozwi±zaniu:
- Przy gwa³townym hamowaniu kilka migniêæ kierunkami.
- Przy mocnym zamkniêciu przepustnicy (bez tykania klamki/d¼wigni hamulca) ¶wiecenie lub miganie stopem.

Dzia³ania ¶wiat³a stop przy u¿yciu hamulca bym nie rusza³.

nav - Pi± 02 Lis, 2012

Pamiêtajcie te¿ o zabezpieczeniu, ¿eby ¶wiat³o dzia³a³o jak siê uk³ad uszkodzi ;)
Machu - Pon 25 Lut, 2013

studi napisa³/a:
ale piwnych technik i nawyków siê nie zapomina,

W pe³ni siê tutaj studi z Tob± zgadzam.

mmada - Pon 25 Lut, 2013

najlepsze jest to ¿e pomimo naprawde powolnego pulsowania (nie myliæ z miganiem) widziany przeze mnie motorek by³ rewelacyjnie widoczny (fakt ze podstawowe swiat³o stopu mia³ do¶æ liche)
Co do zgodno¶ci z przepisami to domysla³em siê ze jest to z nimi niezgodne.

Z uwagi na moje bezpieczeñstwo zainteresowa³em siê tym tematem i rozwazam zaryzykowanie tego rozwi±zania (pewnie do pierwszego mandatu <idiota> )

midd - Pon 25 Lut, 2013

w goldasach ludzie takie bajery montuj± nagminnie, nie s³ysza³em zeby kto¶ mia³ problemy z powodu takiego dodatku

to jest chyba najpowszechniejsze

min 4:35
http://www.youtube.com/watch?v=ZWkixilCYnE

http://www.youtube.com/watch?v=BqKFjfQGff0

tutaj w ogole odjazd:

http://www.youtube.com/watch?v=6AceWmPmHzY

tmi - Pon 25 Lut, 2013

Fajne, do tego disco polo i wie¶ tañczy i ¶piewa :rotfl:
mocar - Pon 25 Lut, 2013

tmi napisa³/a:
Fajne, do tego disco polo i wie¶ tañczy i ¶piewa :rotfl:


Albo kolêdy i wigilie przez ca³y rok mamy :)

mmada - Nie 03 Mar, 2013

midd napisa³/a:

min 4:35
http://www.youtube.com/watch?v=ZWkixilCYnE


O dok³adnie cos takiego tylko jeszcze wolniej.

Dobra se pierdykne tak± lampeczke zobaczymy jak to wyjdzie w praniu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group