.:: Forum o Suzuki GS 500 ::.
...::::Suzuki - Way of Life::::...

Tuning i akcesoria - Oświetlenie LED do kufrów

studi - Nie 01 Lip, 2012
Temat postu: Oświetlenie LED do kufrów
Nowa wersja płytek drukowanych z bardziej uniwersalnym przeznaczeniem w tym poście -> http://www.forum.gs500.pl...p=192371#192371

Wiele osób pyta mnie o to jak zrobiłem oświetlenie do kufrów.
Dłuższy czas nie udzielałem tych informacji gdyż pierwszy sterownik jaki zrobiłem "na chwilę", która okazała się mieć 2 lata był bardzo prymitywny i opierał się na przekaźnikach, nie było to zatem ani rozwiązanie wyrafinowane technicznie, ani nadające się do pokazania.

Jest to projekt dla ambitnych, wersje dla mniej zaawansowanych znajdziesz w tych postach:
http://www.forum.gs500.pl...p=165406#165406
http://www.forum.gs500.pl...p=165411#165411

Tutaj natomiast znajduje się opis, jak okablowane i oledowane są kufry do tego sterownika: http://www.forum.gs500.pl...p=165468#165468

Założenia do projektu

Całość projektu została zainspirowana rozwiązaniem amerykańskiej firmy AddMore Light przy czym wydawało mi się ono całkowicie nieekonomiczne jak na nasze warunki, gdyż komplet na 3 kufry jakie posiadam (wtedy V46 + 2 x E360) to koszt ~300$

Do realizacji wykorzystałem paski LED przyklejone pod elementami z przeźroczystego plastiku zarówno w centralnym jak i w bocznych, przy czym te w żelu (wodoodporne) są za wysokie, najlepiej pasują te z diodami SMD 5050, wybór padł na paki o rastrze 3 diody na 5 cm.

Dla kufra GIVI E55 (MAXIA 3) należy kupić dwubarwne diody świecące o wielkości 3mm i samemu zlutować je w postaci odpowiedniej drabinki wraz z rezystorami, tak aby można było je zasilić z 12V.

Do tej pory przerabiałem już dla siebie i dla kusiaczka następujące kufry: V46, E360, E52, E55, E41 i najłatwiej jest to zrobić w E52 a najgorsze są do robienia V46. W kufrach V46TECH z racji białych "szkieł" trzeba używać kolorowych diod w pozostałych modelach z czerwonymi "szkłami" można używać diod białych.

Do połączenia kufrów ze sterownikiem użyłem złącz mikrofonowych odpowiednio dla bocznych 3 pinowe a dla centralnego 5 pinowe

Sam sterownik kiedyś projektowałem z elementów THT, ale był tam błąd i nie zadziałał prawidłowo, co wymusiło wymiary płytki i obudowy, drugie wcielenie zatem pozostawiłem w tej samej wielkości choć poza złączami są tam tylko trzy elementy THT, reszta to SMD.

Zastosowana obudowa to Z19 z oferty AVT.

Jak napisałem drugie wcielenie sterownika jest zbudowane z elementów SMD więc było tam trochę wolnego miejsca i po za sterownikiem do kufrów znalazł tam miejsce również do świateł do jazdy dziennej na LEDach, które mogą działać również jako stroboskopy - to tak aby w czasie przeciskania się w korkach było nas widać (jestem przeciwnikiem jazdy na drogowych).

Na grafikach poniżej znajduje się schemat układu, widok płytki drukowanej oraz jej demo w 3D.


Schemat ideowy


Widok projektu płytki od strony górnej


Widok projektu płytki od strony dolnej


Widok symulacji 3D płytki od strony górnej


Widok symulacji 3D płytki od strony dolnej

Osoby zainteresowane mogą dostać ode mnie pliki projektu w postaci plików GERBERA do wykonania płytek drukowanych oraz plik wierceń, komplet tych plików wysyła się do firm zajmujących się produkcją płytek, koszt przy produkcji małoseryjnej to ok. 50 PLN za wykonanie płytki oraz niecałe 100 PLN za resztę elementów do układu, paski LED etc.


Opis projektu:

Zasilanie
Układ zbudowany jest z wykorzystaniem układów CMOS serii 4xxx, które mogą być zasilane napięciem do 15V, dlatego też aby ustabilizować układ i zapewnić działanie również w wypadku niepełnego naładowania akumulatora zastosowano układ stabilizacyjny z wykorzystaniem stabilizatora monolitycznego IC103 - LM7812M (12V 500mA), zapas mocy pozwala na rezygnację z radiatora w tym stabilizatorze, pobór prądu w stanie spoczynku nie przekracza 40mA i rośnie do ok. 200mA przy pełnym wysterowaniu wszystkich wejść. Odporność na zakłócenia z instalacji mają zapewnić układy filtrujące złożone z pojemności C105, C106 od strony wejścia oraz C107, C108 wyjścia stabilizatora. Zabezpieczeniem przed niewłaściwym podpięciem zasilania jest dioda D105 (zastosowałem diodę o dość wysokim prądzie 6A gdyż płynący przez nią prąd trafia również do stopni końcowych sterujących LEDami, które przy pełnym wysterowaniu dość długimi paskami LED potrafią pociągnąć nawet ok 4A).

Układ wejściowy
Cały układ pracuje w tzw. logice pozytywowej (aktywny stan to wysoki) co w połączeniu z układami CMOS gdzie nieaktywne wejście nigdzie nie połączone utrzymywane jest również w stanie wysokim wymusiło zastosowanie drabinki rezystorowej "ściągającej" nieaktywne wejścia do poziomu stanu niskiego, dodatkowo diody D106-D111 pełnią rolę separacji układu od instalacji motocykla, tak aby nie obciążać bramek CMOS prądem, który wypływał by z ich wejść poprzez instalację motocykla do masy zasilania. Pary elementów Rxxx pełniącego rolę ograniczenia prądu płynącego przez diodę zenera w stanie wysokim (np. załączone światła stop) oraz same diody DZxxx zmniejszające napięcie wejściowe na bramkach do napięcia zasilania układów CMOS mają zapewnić prawidłowe wysterowanie pozostałych bramek układu i zbić napięcie z instalacji w momencie gdy motocykl pracuje z "pełną mocą" ładowania i napięcie w instalacji sięga 14-15V.
W układzie wejścia dla gałęzi obsługujących sterowanie sygnałem kierunkowskazów zbudowany jest układ pamiętający "włączenie kierunkowskazu" na potrzeby odcięcia w tym czasie sygnałów ze świateł pozycyjnych oraz stop. Układ ten zbudowany jest z wykorzystaniem układu RC (R137 + C109 oraz R150 + C110) o stałej czasu ok. 2s. oraz inwertera Smitth'a zapobiegającym stanom nieustalonym podczas rozładowywania się kondensatora C109/C110 poprzez rezystor R137/R150, stan nieustalony i pik napięcia do ok. 35V podczas włączania kierunkowskazu "zbija" układ z rezystorem ograniczającym i diodą zenera.

Generator impulsów PWM
Ponieważ aby rozróżnić intensywność świecenia świateł pozycyjnych od świateł stop, zwłaszcza w układach takich jak w kufrach E55 jako bardziej wydajne i niezależne od napięcia panującego w instalacji motocykla zastosowałem sterowanie falą prostokątną o zmiennym współczynniku wypełnienia. Układ zbudowany jest jako multiwibrator astabilny z wykorzystaniem timera LM555, który w pętli sprzężenia zwrotnego zawiera diody D101 i D102 połączone przeciwsobnie (jedna pracuje w czasie ładowania C102, a druga w czasie jego rozładowywania) zasilające potencjometr RV101, z jego suwaka poprzez R110 następuje w układzie RC generowanie drgań o częstotliwości ok. 600Hz. Sygnał ten poprzez bramki sterujące otwiera klucz tranzystorowy stopnia końcowego. Częstotliwość jest na tyle duża, że oko ludzkie nie jest w stanie wychwycić tego migotania.
Potencjometr RV101 pozwala na regulację współczynnika wypełnienia od ok. 5% do 95% - im mniejszy czas wypełnienia tym efekt ciemniejszego świecenia się diod świateł pozycyjnych.

Układ logiczny przełączający
Układ logiki przełączającej sygnał sterujący stopnia końcowego pozwala na odpowiednie wysterowanie sekcji oświetlenia kufra w zależności od tego jakie sygnały pojawią się na wejściu, przy czym do sterowania kufra centralnego możemy wybrać inne sygnały w wypadku dwubarwnych ledów (żółty + czerwony) a inne (takie jak dla bocznych) w wypadku jednobarwnych diod.
W pierwszej gałęzi przeznaczonej do sterowania wszystkimi trzema sygnałami z motocykla bramka AND układu IC104 pracuje jako klucz świateł pozycyjnych blokowany sygnałem o "aktywnych kierunkach", podobną rolę spełnia bramka NAND IC108 wraz z negatorem IC107 dla świateł STOP, następnie oba te sygnały są sumowane w bramce OR IC106, kolejny sumator OR IC106 dodaje do tego sygnał z kierunkowskazu, druga gałąź odpowiada tylko za światła STOP i kierunki i tu mamy na wyjściu NAND IC108 zbudowaną brankę OR z wykorzystaniem drugiej pary NAND IC108 z negatorami na wejściu (z algebry boole'a iloczyn negacji = suma -> NOT (NOT A * NOT B) = A + B).
Oczywiście drugi taki układ symetrycznie dla drugiej strony motocykla.

Układ wykonawczy
Jako stopień końcowy wykorzystane zostały tranzystory POWER MOSFET P, które po pełnym otwarciu osiągają rezystancję rzędu 0,06 ohma, również sterowalność takich tranzystorów jest o wiele łatwiejsza, gdyż wystarczy poziom bramki zbliżyć do poziomu masy aby tranzystor był całkowicie w stanie przewodzenia (w odróżnieniu w MOSFETach typu N do całkowitego przewodzenia napięcie bramki musi być wyższe od napięcia źródła co w tym układzie było by niewykonalne), ponieważ układ bramek pracuje w logice pozytywowej a bramka tranzystora MOSFET do przewodzenia potrzebuje stanu niskiego, na bramce MOSFET'a znajduje się inwerter na tranzystorze NPN w układzie wspólnego emitera, który w bazie posiada rezystor ograniczający prąd pobierany z CMOSów potrzebny do wysterowania, a w kolektorze rezystor ustalający poziom wysoki bramki MOSFET'a gdy NPN jest zatkany.
Źródła tranzystorów MOSFET podłączone są bezpośrednio do zasilania zaraz za dioda zabezpieczającą D105.
Zastosowanie tranzystorów MOSFET w stopniu końcowym przy ich niewielkiej rezystancji w czasie pełnego przewodzenia powodują niewielki spadek napięcia na tym elemencie a co za tym idzie znikomą moc wydzielaną w tym tranzystorze co powoduje możliwość zastosowania niewielkich gabarytowo tranzystorów SMD zapewniających jednak prądy na poziomie nawet 5A (11A w impulsie) przy napięciu zasilania do 20V

Jak napisałem w pierwszym poście wielkość płytki była zdeterminowana pierwotnym projektem i niechęcią moją do zmiany obudowy, a zastosowanie elementów SMD znacznie zminiaturyzowało okład, znalazło się zatem również miejsce na wspomniane przeze mnie sterowanie światłami do jazdy dziennej i stroboskopami.

Generator efektu stroboskopowego
Generator ten oparty jest na 6 inwerterach IC101 (bramki NOT) przy czym trzy z nich (bramka D, E, F) pracują jako generator o czasie wypełnienia ~35% (czas przerwy większy niż czas świecenia, częstotliwość ok. 18Hz), a kolejne trzy jako generator sygnałów kluczujących o wsp. wypełnienia 50% i częstotliwości ok. 1,7Hz służące do aktywacji naprzemiennie każdej ze stron.
Sygnały z tego układu podawane są do układu bramkującego.

Układ bramkujący
Układ ten składa się z dwóch podobnych kanałów przy czym jeden można jedynie załączyć lub wyłączyć (Fn) natomiast drugi (Fb) w zależności od podanego sterowania można bądź załączyć w systemie ciągłym (jako światła doświetlające czy jazdy dziennej) bądź w trybie stroboskopowym.
Dla kanału tylko stroboskopowego bramka AND IC105 sumuje sygnały pochodzące z generatorów oraz wejść sterujących, przy czym załączenie drugiego kanału w trybie światła ciągłego blokuje również ten kanał (poprzez negator realizowany na bramce NAND IC109), drugi kanał działa podobnie z tym, że jako sumator wykorzystana jest bramka NAND IC110, dzięki temu wraz z zanegowanym sygnałem sterującym światłem ciągłym buduje z wykorzystaniem NAND IC109 sumatora pracującego jako bramka OR podobnie jak to ma miejsce w części "kufrowej", zatem ten okład wybiera między sygnałem stroboskopowym lub sygnałem ciągłym w tym kanale.

Układ wykonawczy
Układ jest realizowany dokładnie tak samo jak w wypadku końcówek "kufrowych" czyli para NPN + POWER MOSFET P

Zdjęcia układu po zmontowaniu






Na zakończenie filmik pokazujący jak to wygląda w praktyce, obecnie na DL'u, komplet ze wszystkimi kuframi czyli 2 x E360 na bokach i E52 na centralce i gdzieś tam w tle moja skromna osoba opędzająca się od komarów ;)

W prezentacji po kolei widać:
  • pozycja
  • stop
  • kierunek lewy
  • kierunek lewy i stop
  • kierunek prawy
  • kierunek prawy i stop
  • awaryjne
  • stop
a wszystko przeplatane pozycją oczywiście

VID-20120702-00000.3GP - 16MB

kusiaczek - Nie 01 Lip, 2012

Sorry za jakość, w realu jest cud miód, zdjęcie robione na starym sterowniku zrobionym przez naszego mastera admina Studiego(dostałem nowy będzie montowany jak będzie koncepcja). Moje kufry to Givi e55 centralny, boczne e41, do dyspozycji kierunki pozycja i stop:)

p.s studiaku to teraz będą cie molestować pt panie zrób mi takie kufry :rotfl:
Jeżeli mogę prosić proszę pisać konkretnie do pana mastera i nie zadawać bzdetnych pytań.
Pozdrawiam

p.s studi jeszcze raz dziekuję

yaszczi - Pon 02 Lip, 2012

Kusiaczek piękne oświetlenie kufrów.
kempes - Pon 02 Lip, 2012

Super sprawa! Myślę, że ten temat powinien być podwieszony.
yaszczi - Pon 02 Lip, 2012

Studi szacun za projekt :padam:
studi - Wto 03 Lip, 2012

Temat trochę posprzątałem, teksty scaliłem i zapodałem filmik z pokazem jak to działa w realu.
ziomek4000 - Pon 06 Sie, 2012

co prawda nie chodzi mi dokładnie o oświetlenie kufra ale nie chciałem tworzyć nowego tematu bo i tak chodzi mi o oświetlenie dodatkowe z tyłu.
sprawa wygląda tak że mam stelaż własnej roboty i jest trochę za nisko i zasłania mi światło. wymyśliłem żeby do płytki pod kufrem przykleić taśmę led (na przykład taką http://allegro.pl/1m-tasm...2513364676.html ). ma to być do końca sezonu bo zimą będę cały stelaż przerabiał. i teraz moje pytanie. do kostki od lampy dochodzą 3 kable. pewnie 2 to + a jeden to masa. więc czy jeśli wezmę 2 kawałki taśmy i od obu podepnę - w to samo wyjście na kostce a + podłączę 2 pozostałych kabelków (każda taśma do osobnego kabelka) to jedna taśma będzie się świeciła z postojówką a druga po wciśnięciu stopu? dobrze to zrozumiałem? nie wpłynie to jakoś negatywnie na światło w samej lampie?

studi - Pon 06 Sie, 2012

ziomek4000 napisał/a:
do kostki od lampy dochodzą 3 kable. pewnie 2 to + a jeden to masa. więc czy jeśli wezmę 2 kawałki taśmy i od obu podepnę - w to samo wyjście na kostce a + podłączę 2 pozostałych kabelków (każda taśma do osobnego kabelka) to jedna taśma będzie się świeciła z postojówką a druga po wciśnięciu stopu? dobrze to zrozumiałem? nie wpłynie to jakoś negatywnie na światło w samej lampie?

Dokładnie kabel szary to pozycja, biały z czarnym paskiem to STOP, a czarny z białym paskiem to masa. Jeśli połączysz jak pisałeś to istotnie jedno będzie się świecić z pozycją a drugie ze stopem, ale jedna uwaga, a mianowicie, nie będzie różnicy w jasności świecenia między stopem a pozycją.

Dla tego proponuję ci coś takiego, w gałęzi pozycji cztery lub pięć diod w szereg, każda dioda to spadek napięcia o ok. 0,7V, więc daje to ciemniejsze świecenie paska dla pozycji oraz dodatkowa dioda między paskiem pozycji a paskiem stop, dająca efekt zaświecenia się pełną jasnością obu pasków w momencie naciśnięcia stopu. Jako diody możesz dać diody impulsowe 1N4148 których koszt to ~6 - 10 gr/szt.

Scemat jak połączyć poniżej.

ziomek4000 - Pon 06 Sie, 2012

jeśli chodzi o kolory kabelków to u mnie będzie inaczej bo już jeżdżę imbrykiem. ale sam układ kabelków taki sam.
co do diod to masz na myśli takie? http://img1.burak.pl/img/...sowa-1n4148.jpg

jeśli dobrze rozumiem twój schemat to na pozycji będą świeciły się wszystkie segmenty LED a po wciśnięciu STOP wszystkie zaświecą się mocniej?
jeśli by już robić takie oświetlenie ze stosowaniem tych diod impulsowych do ściemnienia to czy możliwe by było wtedy podpięcie tylko jednego paska led i podłączenie go do 2 + i na jednym kablu zastosowanie więcej diod impulsowych a na drugim mniej?

studi - Pon 06 Sie, 2012

ziomek4000 napisał/a:
jeśli chodzi o kolory kabelków to u mnie będzie inaczej bo już jeżdżę imbrykiem

Ja obecnie jak wiadomo DL'em a kable dalej są tych samych kolorów, więc to pewnie jakiś standard w SUZUKI
ziomek4000 napisał/a:
co do diod to masz na myśli takie? http://img1.burak.pl/img/...sowa-1n4148.jpg

Dokładnie
ziomek4000 napisał/a:
jeśli dobrze rozumiem twój schemat to na pozycji będą świeciły się wszystkie segmenty LED a po wciśnięciu STOP wszystkie zaświecą się mocniej?

nie, na pozycji ciemno jeden segment, a na stopie jasno wszystkie
ziomek4000 napisał/a:
jeśli by już robić takie oświetlenie ze stosowaniem tych diod impulsowych do ściemnienia to czy możliwe by było wtedy podpięcie tylko jednego paska led i podłączenie go do 2 + i na jednym kablu zastosowanie więcej diod impulsowych a na drugim mniej?

tak, na jednej gałęzi stosuje kilka do zbicia napięcia (pozycja) a na drugiej (stop) tylko jedną w celach separacji, w takim wypadku układ był by bez tych dolnych pasków.

studi - Pon 06 Sie, 2012

przy okazji sprawdziłem i pomyliłem kabelek pozycji, on jest brązowy a nie szary, reszta bez zmian
ziomek4000 - Pon 06 Sie, 2012

teraz wszystko rozumiem. jutro zamawiam taśmę oraz inne potrzebne rzeczy i jak przyjdzie to będę montował. dzięki za pomoc (kliknąłbym guzik ze pomogłeś ale nigdzie go nie widzę)
studi - Pon 06 Sie, 2012

ziomek4000 napisał/a:
kliknąłbym guzik ze pomogłeś ale nigdzie go nie widzę

ta opcja jest dostępna tylko dla autora postu

ziomek4000 - Czw 16 Sie, 2012

dziś dokończyłem projekt zgodnie z rysunkami które podpowiedział studi. wygląda to tak:
http://www.youtube.com/wa...eature=youtu.be

studi - Czw 16 Sie, 2012

Nawet działa jak powinno jaśniej po wciśnięciu stopów, dało radę, nie było chyba tak strasznie ;)
ziomek4000 - Czw 16 Sie, 2012

wyjaśniłeś to na tyle dobrze że bez problemów dałem radę wszystko zmontować.
studi - Sob 23 Lut, 2013

Kontynuując temat opracowałem dużo prostszy układ ale mniej odbajerowany.

W tej wersji zakładam, że wszystkie kufry będą miały paski w dwóch kolorach, czerwonym i żółtym, pozostały natomiast wejściowe układy zabezpieczające oraz elektroniczny układ PWM do regulacji jasności świecenia pozycji w stosunku do stopów.

Projekt płytki wykonany w dwóch wersjach
  • jednostronna - większa ale łatwiejsza do wykonania metodą domowo-termotransferową
  • dwustronna. ale za to mniejsza

studi - Sob 23 Lut, 2013

A dla osób bez zdolności elektronicznych bardzo uproszczona wersja układu powyżej.

Jedyne elementy to diody półprzewodnikowe 1N5062, krzemowe, gdzie na każdej tracimy 1V.
(zmieniłem model diody i spadek napięcia po tym jak jeden z kolegów dał tyle pasków, że można było most oświetlić ;) dioda 1N5062 wytrzymuje prąd do 2A czyli ok. 34 segmentów 5 cm z potrójną strukturą)
Zależnie ile z 5 projektowanych diod zainstalujemy (w miejsce pozostałych mostki) tak jasno będzie się świecić kufer na pozycji, zasada jest prosta, im więcej diod tym ciemniej.
Dioda oznaczona na schemacie jako D104 ma funkcję separującą obwód świateł pozycyjnych i stop motocykla.

studi - Nie 24 Lut, 2013

No to kolejna część opisu, tym razem zainspirowana opisem Yaszcziego, gdzie pokazał gdzie i jak zamontował okablowanie i diody w kufrze.

No więc od początku, mam 3 kufry E360 jako boczne oraz E52 jako centralny i wszystkie są z zamontowanymi LED'ami, Jeśli ktoś posiada E360 jako centralny to oczywiście diody robimy po obu stronach, jeśli chodzi o E460 to jest on w dolnej części identyczny z E360, a w górnej posiada dodatkowe miejsce na fabryczny STOP

To tyle tytułem wstępu.

Umiejscowienie złącz:
Oświetlenie w kufrach instalowałem gdy używałem GS'a i tam z racji posiadania akcesoryjnego stelaża fivestars nie było możliwości korzystania ze złącza w miejscu przewidzianym przez GIVI dla fabrycznego STOPu, dlatego też postanowiłem wykorzystać złącza mikrofonowe mocowane w spodzie tylnej części kufra. Miejsce zostało tak wybrane, że zarówno wcześniej na GS'e jak i obecnie na DL'u z płytą GIVI nie przeszkadza ono w instalacji kufra, nie przeszkadza również ew. pasażerowi, tak jak niektóre rozwiązania, które widziałem w necie, gdzie złącze było na tylnej ścianie kufra, w miejscu gdzie można instalować oparcie do kufra.





Instalacja w E52
Paski LED instalowane są pod szkłami odblaskowymi, gdzie producent przewidział również miejsca na firmowe zestawy świateł stop. W celu zdjęcia czerwonych plastików z każdej strony odkręcamy dwa wkręty (wskazane strzałkami)

po ich zdjęciu dostajemy się do miejsca instalacji diod.

W oryginalne miejsce na STOP mieszczą się dwa segmenty 10cm pasków LED, pozostałe diody kleimy poza obszarem oryginału, zmieści się nam tam w sumie 20cm pasek.

W pierwszej wersji (gdy miałem wszystkie paski czerwone) miałem właśnie taki podział, ale gdy zmieniałem diody na dwukolorowe zmieniłem ten podział, obecnie 15cm pasek służy jako kierunkowskaz w kolorze żółtym oraz dwa odcinki 5cm i 10cm pasków czerwonych jako stop i pozycja.
Na grafice wskazane są poszczególne obszary.


Po złożeniu wszystkiego ponownie i podłączeniu poszczególne światła wyglądają jak poniżej


światła pozycyjne


światła stop - wyraźna różnica w jasności świecenia


kierunkowskaz - na zdjęciu tak dobrze nie jest to widoczne ale ma wyraźnie pomarańczowy odcień


stop i kierunek łącznie



Instalacja w E360
Jak na wstępie wspominałem kufry E360 stosuje jako boczne dlatego też jako złącze wystarczyło zastosować wtyk 3 pinowy, jeśli ktoś chce użyć go jako centralnego musi stosować wtyk 5 pinowy z racji obsługi dwóch stron kufra.

Podobnie jak w przypadku centralnego tutaj zastosowałem dokładnie takie samo umiejscowienie złącza, tym bardziej, że nawet oryginalne stelaże GIVI nie mają miejsca na styk.


Kabel wewnątrz przez niewielki otwór przewleczony jest na wylot kufra, gdzie pod plastikami przechodzi do czołowej części gdzie znajdują się paski LED




W zależności od tego w jakim celu chcemy przerobić kufer długość i kolorystyka pasków oraz ich rozmieszczenie będzie inne, w moim przypadku górny segment 15cm jest koloru żółtego, a dolny 15cm czerwony jako stop i pozycja.

A jak to świeci jeszcze bez założonego czerwonego plastiku widać na zdjęciach poniżej


pozycja


kierunek


kierunek i stop

A po założeniu plastików wygląda to tak


stop


kierunek

I na koniec mała uwaga, czerwone plastiki w E360 są trochę ciemniejsze i grubsze niż w E52 i żółty kolor niestety jest mniej wyraźny, ma jasność podobną do pozycji niż do stop'u.


Myślę, że da to inspiracje wszystkim do kolejnych modyfikacji kufrów i wkrótce pojawią się na forum kolejne opisy.

Wszystkie zdjęcia w dużej rozdzielczości na http://www.bikepics.com/members/studi/led_light/

studi - Pon 13 Sty, 2014

Po wielu prośbach na PW o pomoc w opracowaniu sterownika dla różnych rodzajów kufrów, diod w nim zamocowanych oraz samych flash'y, które kilka osób z Was miało okazję zobaczyć u mnie na motocyklu postanowiłem zmodyfikować ten najbardziej rozbudowany projekt, który znajdował się w pierwszym wpisie.

W układzie tym wprowadziłem kilka modyfikacji, które np. powstały po tym jak kilkukrotnie musiałem wymieniać tranzystory końcowe z powodu zwarć wewnątrz kufra (np. coś się metalowego opierało się o gniazdo robiąc zwarcie) oraz aby dać możliwość bardziej uniwersalnego stosowania przy wyborze różnego rodzaju kolorów diod w kufrach - diody tylko czerwone i działanie a'la światła amerykańskie (te same diody działają jako stop, kierunek a częściowo i pozycja); diody w dwóch kolorach, ale osobne (czyli mamy osobne diody dla kierunków - żółte, a osobne dla pozycji i stopu - czerwone); pojedyncze diody dwubarwne (jak w kufrach E55 MAXIA3 od GIVI czy w diodowych światłach tylnych w VW Passat - gdy zaświeca się kierunek gaśnie na ten czas po danej stronie stop/pozycja, aby nie wpływać na kolor świecenia).
Oczywiście każdą z tych opcji można ustawić dla każdego z trzech kanałów (sterowanie centralnym i dwoma bocznymi). Regulacja jasnością świecenia pozycji pozostała bez zmian w postaci PWM.

Na grafikach poniżej przedstawiam zarys mozaiki PCB obu stron płytki oraz zakres elementów zainstalowanych w zależności jaką funkcjonalność chcemy uzyskać.

No i na koniec najważniejsze - mogę zamówić wykonanie płytek w profesjonalnej wytwórni, przy nakładzie 10 szt. cena za 1 szt. to ok. 42 PLN/brutto

claudii - Pią 28 Lut, 2014

Zamontowałam w kufrze światełko do stopa, zostało mi podpięcie się pod instalację czy wiecie pod które kabelki muszę się podpiąć plusem gdzie minusem? Mam do dyspozycji biały, brązowy i czarno-biały.


studi - Pią 28 Lut, 2014

czarno-biały to masa, biało-czarny to stop, a brązowy to pozycja
gomix - Pon 08 Paź, 2018

studi, Witam, czy jesteś w stanie wydrukować mi taką uproszczona płytkę, bo ja niestety jestem zielony w tym temacie.
Zbyszek

Exodus - Wto 16 Paź, 2018

gomix, z tego co mi wiadomo to ostatnia produkcja, którą studi realizował była drukowana tutaj https://www.pcbway.com/orderonline.aspx
studi - Sro 17 Paź, 2018

gomix, nie mam takich płytek drukowanych bo nie opłaca mi się ich robić, jeśli umiesz to zrób to sobie metodą żelazkową, jeśli nie można to zrobić na płytce uniwersalnej a nawet na "pająka"

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group